ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Decson skrivet 14 december 2016 kl. 21:40:56

Titel: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 14 december 2016 kl. 21:40:56
 Hej
Längesen man var här, men har heller inte åkt så mkt då annat ligger på.
Men jag har haft lite startproblem med min tgb blade 550 förgasare, fått ladda mkt och vid start kan man få hålla in startknappen en längre stund så börjar den sakta och sedan öka snabbare och snabbare snurr och till slut hoppa igång, med startkablar har den hoppat igång på direkten.
så nu har jag bytt batteri och när den inte orkade runt trots nyladdat lånade jag hem en fluke amperetång och hängde dit på +kabeln från startrelät, 250-300A och den orkade inte runt, sen gick den ett hack(snurrade till lite) och då sjönk strömmen neråt 120A och vände tillbaka till 250A, det är väl vad batteriet orkar med gissar jag, bosch agm.

nu har jag skruvat ur startmotorn och kört den lös mha startkablar, startström på ca 80A och stabiliserar sig hur fint som helst på 11,6A kontinuerligt.

Vad tror ni?  Jag har inte fått lös plusanslutningen än så jag har inte öppnat den, men jag vet inte längre om det behövs?
Stämmer det att det inte är någon in och ut solenoid på dom här? min går i samma läge och verkar inte gå att rubba med fingerkraft.

Har för övrigt en smält säkringshållare på startrelät som jag nyss läste kunde ha med laddrelät att göra, kan det inverka på nåt av mina problem? tänker då närmast att jag fått ladda inför varje start och bara haft ca 11v med maskinen igång, (nyss hjälpstartad)

Mvh David
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Lowest skrivet 15 december 2016 kl. 20:30:25
Du kan väl inte ha 250-300 ampere på kabeln till startmotorn då smälter väl allt på hjulingen  :hmmm:

Jag har en starthjälpare på 300A och på 300A glöder grova startkablar det går inte å hålla i dom.

Batteriet är väl bara på 18-20A

Startmotorn snurrar bara sen sitter det 2st kugghjul i motorn 1 med frihjul så när motorn startar går kugghjulet fortare än startmotorn å frihjular.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: akai skrivet 16 december 2016 kl. 08:16:00
Ah är inte samma sak som A,
Ah=ampertimmar A=ampere

tror 300A i startström  kan vara helt rimligt, maskinerna suger en hel del vid start. Mycket pga. kompressionen.

Jag köpte batteri på biltema till min hjuling och upplevde samma fenomen som du har, batteriet orkade helt enkelt inte dra runt motorn tillräckligt utan att den inre resistansen i batteriet blev för hög och begränsade strömmen.

Nu har jag köpt annat batteri och har full snurr på maskin!

Men det kan ju också vara startmotorn som strular i ditt fall, det räcker ju med att en lindning saknas för att den ska bli orkeslös.

Är spänningen 12v är det ju enkelt att se om batteriet är kass, koppla startkablar till bilen, startar den på ett vettigt sätt så är ju batteriet trött.

Att du har 11V med maskinen i gång är inte rätt! Laddningen verkar då saknas. Spänningen över batteriet bör ligga på mellan 14-15V  med motorn i gång.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Lowest skrivet 16 december 2016 kl. 18:04:08
Det fattar jag att det är skillnad på Ah å A men 300A i en tunn kabel den smälter av direkt.

Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 18 december 2016 kl. 14:05:46
Tro mig, den höll, den stunden iaf, men jag skulle inte vilja driva en konstant last på 300A i den :)
Det gick varken att starta med det nya fyrhjulingsbatteriet eller med kablar från bilen när jag provade, den låg på 250-300A och gick inte runt. läste att 300A var nåt maxvärde som går genom lindningarna när den står still.
Har öppnat startmotorn och kikat lite, ser inga direkta fel men kolen ligger ju an mot (nu kommer jag inte ihåg vad de heter) kontaktytor som lindningarna ligger mellan.
ohmmätte mellan ytorna och det varierar mellan 0,05 och 10ohm. så det svänger ju lite, men är det skäl nog att köpa ny för 4000?
Men framförallt tycker jag 11,6A låter högt för en lös motor?
Magneterna sitter i höljet på själva huset, kan en sån tappa magnetismen? eller vad kan egentligen strula? om jag inte hittar några jordfel?
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 18 december 2016 kl. 14:07:57
Då ska jag se över laddningen också, för nog ska väl laddspänningen ligga på sina 14,xv även om batteriet är helt urladdat?
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: nordlander skrivet 19 december 2016 kl. 09:27:47
Kolla så inte kamkedjan hoppat en kugg. Var fel på spännaren på tidiga TGB. Då går det sjukt tungt att dra runt motorn iom att dekompressionsventilen inte funkar som det ska. Hade det felet på min tgb 525. Trodde också att det var startmotorn. Den startade dock och gick helt okej.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Christersv skrivet 19 december 2016 kl. 19:00:25
Då ska jag se över laddningen också, för nog ska väl laddspänningen ligga på sina 14,xv även om batteriet är helt urladdat?

stämmer -- 14.5 + 0.5 V / 1500rpm
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 20 december 2016 kl. 09:16:03
Kolla så inte kamkedjan hoppat en kugg. Var fel på spännaren på tidiga TGB. Då går det sjukt tungt att dra runt motorn iom att dekompressionsventilen inte funkar som det ska. Hade det felet på min tgb 525. Trodde också att det var startmotorn. Den startade dock och gick helt okej.
Gjorde du det själv eller lämnade du in?  digitala manualen jag har har så närtagna bilder att man inte ens ser vart det är fotat så det blir svårföljt tycker jag. enklaste sättet att nolla motorn, är det att ta ur stiftet och nyttja dragstarten när det blir komplöst?
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 20 december 2016 kl. 09:16:58
stämmer -- 14.5 + 0.5 V / 1500rpm
Går det på nå vis kontrollera laddrelät innan man köper nytt för 2000?
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: akai skrivet 20 december 2016 kl. 14:04:16
stämmer -- 14.5 + 0.5 V / 1500rpm

Det är helt ok.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Christersv skrivet 20 december 2016 kl. 18:30:57
Går det på nå vis kontrollera laddrelät innan man köper nytt för 2000?

Jag mätte med voltmätaren när jag körde och såg att spänningen inte betedde sig riktigt korrekt och då det är ladd reläet som styr spänningen, så vid byte så fungerade det bra igen 

Har läst någonstans att någon hade köpt ett annat billigare relä och modifierat, så har det fungerat (kanske inte var TGB)
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: nordlander skrivet 20 december 2016 kl. 21:31:16
Gjorde du det själv eller lämnade du in?  digitala manualen jag har har så närtagna bilder att man inte ens ser vart det är fotat så det blir svårföljt tycker jag. enklaste sättet att nolla motorn, är det att ta ur stiftet och nyttja dragstarten när det blir komplöst?

Gjode det själv. Skruvade loss dragstarten och snurrade motorn med ett spärrskaft. Lossade ventilkåpan för att se markeringarna på kammen.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 2 januari 2017 kl. 22:11:59
Dags för en uppdatering!
Efter en jävla massa skruvande har jag fått bort massa plast, tank och grejer.
Nollade veven enligt markering vid dragstarten, och kolla kammen, markeringarna stod inte helt 100%, kanske 44/14 istället för 45/15 om man tänker sig klockan. för att få dom spikrakt fick jag "vrida bort" markeringen på veven helt från titthålet.
Skruvade då ur kamkedjespännaren och lyckades slacka kedjan såpass att jag fick den att hoppa en tand på kammen, då hamnade båda markeringarna perfekt i förhållande till varandra!
monterade tillbaka dragstarten, startmotorn inkl +och jord samt ventilkåpan för att prova om den gick runt.
den drog lite men orkade inte riktigt, kände med dragstarten och det är precis vid högsta kompet det tar stopp, kom jag förbi det mha snöret orkade sedan startmotorn ett varv igen tills det blev komp, MEN nu vet jag inte hur laddat batteriet var efter några veckors tid utan aktivitet.
1,5volt spänningsfall mätte jag iaf upp från pluspol till startmotor.

Vad tror ni? Fel på dekompen? jag orkar inte dra förbi kompläget utan måste gunga i snöret
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 10 januari 2017 kl. 21:14:09
Ett fel funnet, pinne i decomplänkaget är av, ny kam beställd, återkommer med uppdatering nästa veckoslut nångång
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 13 april 2017 kl. 15:23:05
Går ju lite segt ibland..
Kammen är bytt, böt också laddrelä och kamkedjespännare när jag var igång.
Nu startar den och går, men den måste chokas konstant för att gå och ger ifrån sig förgasarsmällar på tomgång.
ska prova koppla förbi vacuumstyrda bensinkranen
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: stepside88 skrivet 16 april 2017 kl. 17:25:32
Går ju lite segt ibland..
Kammen är bytt, böt också laddrelä och kamkedjespännare när jag var igång.
Nu startar den och går, men den måste chokas konstant för att gå och ger ifrån sig förgasarsmällar på tomgång.
ska prova koppla förbi vacuumstyrda bensinkranen

Har liknande problem var gäller starten.
Orkar knappt dra runt den med snöret.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Christersv skrivet 16 april 2017 kl. 19:53:09
Kammen är bytt, böt också laddrelä och kamkedjespännare när jag var igång.

Låter som det kostade en liten slant!
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 20 april 2017 kl. 00:07:22
Låter som det kostade en liten slant!
Faktiskt inte så farligt, kammen gick väl på runt 2x00, runt 4 totalt har jag för mig, var ett tag sedan jag beställde och betalade, var varmare i tv-soffan än på gården ;)
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 20 april 2017 kl. 00:10:34
Har liknande problem var gäller starten.
Orkar knappt dra runt den med snöret.
Orkar din runt på startmotorn?
men snöret är lite spännande, ibland skittungt, ibland släpper motståndet så det går lätt och ibland rycker maskin handtaget ur näven på en
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: stepside88 skrivet 27 april 2017 kl. 13:22:21
Nej inte nu längre. Pajjat totalt. Ska riva ner och kolla men skulle tro startkrans. Starten går men inte motorn.  Märktes det skillnad när decompen funka?  Tror den är trasig på min med.
Varit lite jollrig med starten sedan dag ett.
Titel: SV: 300A till startmotorn?! 550 blade -11
Skrivet av: Decson skrivet 30 november 2017 kl. 21:38:03
Man blir lite dålig på att kika in här när den funkar skapligt och spikpistolen får jobba istället för hjulingen.
Längesen nu men hur har det gått stepside88?
Själv så var jag ute och plogade undan en garagetakslavin idag, slutade ståendes i slänten utan backläge, neutralen kom längst bak.
Bärjade upp den och rev plasten, plattjärnet ut från spaken till länkaget hade böjt sig, rätade till det och finjusterade lite då lägena varit lite bråkiga, blev kanonbra tills jag skulle starta, två försök och sen bara viiiin på starten, som om solenoiden inte skjuter ut, som om det inte vore nog så har dragsnöret fastnat i utdraget läge så nu är den billig.. :'(