ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Smirrkoff skrivet 8 december 2016 kl. 22:41:49
-
Hej!
Sitter och studerar vilken ATV man kan tänka sig. För efter att garaget är på plats så har man fått tillstånd att införskaffa en.
Kikar mer och mer på Can am xmr 650 -16. Den ser bra ut. Men jag är lite skeptisk till visco loken att den är automatisk.
Ni som kör dessa, handen på hjärtat. Är den så bra som man hör att den är? Kopplar den in kvickt? Märker man av det ens?
När tiden är mogen så ska man ju testa någon maskin men vill gärna höra era personliga åsikter om dem.
Är även inne på en Grizzly 700 eller varför inte en AC 700.
Det jag gillar med dem är att jag som chaufför bestämmer när man vill ha det diffat.
Men det är kanske skit sak samma, ska bara ploga infarten, använda den till arbete i bostadsområdet och leka i skogen. Utflykter med junior, ut och åka en sväng och ta med korv och grilla i skogen och sen hem igen. Det är användningsområden jag kan komma på nu.
-
jag tycker visco loc funkar utmärkt, man lär sig även hur man ska köra för att den ska hålla sig "låst"
Klättrar man och håller på så märker man ju när den går in och ur men jämn gas så håller den i fint
Grizzly 700 är ju riktigt skottsäkra och du lär ha ett problemfritt ägande men effekten saknas ju om man jämför med CA 650
Samma med Arctic cat, skottsäkra maskiner, dock lite klena axlar och kardan
Ser absolut ingen fördel att kunna välja själv, diffen blir mer eller mindre oanvänd eller försent ilagd
Can am om du vill köra på bakhjul eller gillar effekt helt enkel men dom andra 2 funkar ju minst lika bra till det du ska göra :)
-
Har en xmr 650 -2013 och tycker diffen funkar kanon.
Innan can amen körde jag kawa bruteforce, kingquad 750, arctic 700 och jag saknar då inte diff knappen som finns på dessa maskiner.
Och effektmässigt går det inte att jämföra förutom med kawasakin som går riktigt jäkla bra
-
Har en xmr 650 -2013 och tycker diffen funkar kanon.
Innan can amen körde jag kawa bruteforce, kingquad 750, arctic 700 och jag saknar då inte diff knappen som finns på dessa maskiner.
Och effektmässigt går det inte att jämföra förutom med kawasakin som går riktigt jäkla bra
Kawa diffknapp :hmmm:
-
Diffspak eller knapp vad är det du inte fattar?
-
Diffspak eller knapp vad är det du inte fattar?
Bara för att jag ifrågasatte diffknapp på en kawa jag vet att kawan inte har diffknapp utan en spak på styret då jag själv har kawa. Och alla förstår inte skillnaden om vad man menar då man skriver diffust en spak som på kawan drar man i och en knapp som dom flesta atv´s har trycker man in! är det så svårt att förklara nej det är det. Och jag är inte den som brukar bry mig nämnvärt i diskussioner om det ena eller andra men man kan iaf lägga ner sig och förklara ordentligt eller är du ute efter tjafs ?.
Jag är inte det iaf, vi ska väl hjälpa varandra på ett ställe som detta forum.
-
Jag har en Can-am 1000 och innan det hade jag en grizzly 700 och jag saknar aldrig diff knappen. Mycket bekvämare med visco loc. Sen på dom två åren jag hade grizzlyn så tror jag att jag diffade den typ tre gånger.
Så till det du beskriver att du ska ha din atv till så skulle jag inte tveka att köpa atv med visco loc
-
jag hör till dom som inte gillar viscon. är man jävligt till med höga stubbar eller stenar så fungerar det inte lika bra, jag vill ha låst direkt, då klättrar det bäst över stock och sten, istället för att det ska börja hinna slira innan det börjar bromsa i viscon. det har blivit ljusår bättre mot för hur dom var i början, då fick man va glad om båda hjulen drev nån gång vid lite mer avancerad körning
-
Till körningen som omnämns i första inlägget krävs ingen låsning av framdiffen, möjligen vid plogning och då funkar visco fullt tillräckligt.
Manuell låsning är bra vid riktigt trixig terräng eller där gaspådrag är olämpligt av annan orsak.
-
Skulle aldrig vilja vara utan riktig diff lock i riktigt terräng körning
Har själv en grizzly 700-15
Polarna åker can am och dom orkar inte låta när de verkligen behövs.
Ena can am 650 xmr vart viscon helt slut efter en fastkörning på en myr så de vart byte och maskinen hade endast gått 20Tim...
-
Tackar för era svar! Intressant att höra vad ni tycker.
Hur är det när ni smyger över saker? Hur hög hastighet eller låg kan ni köra på innan den klickar i? Då menar jag var gränsen går vid inte diffat.
Jag kan ju se någon fördel med viscon... Ena är ju då att det aldrig blir 100% låst. Det gör ju att det spar på grejerna. En annan är ju att man inte behöver tänka. Sen så tycker jag lite. Finns det en diff så ska det diffa, inget där i mellan. Sen får man ju köra därefter. Fördelen är då att man kan stanna till och veta att det fortfarande är diffat tills man lägger ur.
Det känns lite som att själva körningen blir mer kontrollerad om man kan välja själv, eller har jag fel ni som kör med nyare viscon?
Srn får man givetvis ha med i tanken vad man ska använda grejerna till. Till det jag tänkt.. så lär det kvitta. Tycker att maskinen ser himla trevlig ut.
-
Kan du inte låna hem en xmr på prov nån dag ?
-
Visco lock måste ju vara mycket sämre än de andra systemen, can am säljer ju så dåligt ':)
-
Visco lock måste ju vara mycket sämre än de andra systemen, can am säljer ju så dåligt ':)
Can am säljer nog mest till lerbadare, där räcker visco långt då det oftast inte är så stor skillnad i grepp höger/vänster. Och framhjulen ofta i vattenytan och där går de inte tungt.
Det är vid smygkörning i ojämn terräng som låst fungerar betydligt mycke bättre, ska ett framhjul klättra rakt upp över en stubbe så måste en viscomaskin slira på 3 hjul innan det bromsar och de hjul som ska över stubben börjar klättra
-
Kanske bara är att konstatera att det är en smaksak vad man tycker fungerar bra och ger tillräcklig funktion av de olika lösningarna som finns på marknaden vad gäller diff-lock. :)
Själv har jag inget att jämföra med då jag måste trycka in en knapp för att låsa diffen. 8)
-
Kanske bara är att konstatera att det är en smaksak vad man tycker fungerar bra och ger tillräcklig funktion av de olika lösningarna som finns på marknaden vad gäller diff-lock. :)
Själv har jag inget att jämföra med då jag måste trycka in en knapp för att låsa diffen. 8)
helt rätt ()p