ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: immo skrivet 2 december 2016 kl. 05:11:53
-
Nu börjar det bli många inlägg här för mig :)
Men det börjar närma sig vad jag vill ha för nått.
Som rubriken säger,
Can-am 800 Outlander vs Cf-moto 500 ?
Can-am maskinen som jag kikat på är en 08a, gått precis 1000mil ltd maxi modellen, ser fin ut på bilderna, fina rejäla däck.
Eller CF moto maskinen , en 2011a som gått 88Mil inkl plog.
Båda kostar lika 35 000:-
vilken ska man satsa på? can-am vägreggad
Cf moto Terrängreggad
Jag behöver inte hög fart, jag vill kunna åka runt lite överallt bara :)
Jag är en 120kg pjäs så jag behöver ju en fullstor maskin med tanke på vikt å längd
-
Ska du åka runt lite över allt då måste du ha en vägregistrerad
-
Can-Am utan tvekan om den är i bra skick.
-
Lite att tänka på är ju att eftersom can-am är vägreggad så är ju den strypt till 20 hk (om inte strypningen är borttagen)
CF-moto är ju inte strypt så den har ju 35 hk (vad jag har fått fram via nätet). Sen har ju can-am twin vilket cf inte har så det talar ju för can-am
Så vill du ha en fullstor maskin så skulle jag kolla på terrängreggad can-am då dom inte är strypta dock så får du ju inte köra med den överallt.
-
Lite att tänka på är ju att eftersom can-am är vägreggad så är ju den strypt till 20 hk (om inte strypningen är borttagen)
CF-moto är ju inte strypt så den har ju 35 hk (vad jag har fått fram via nätet). Sen har ju can-am twin vilket cf inte har så det talar ju för can-am
Så vill du ha en fullstor maskin så skulle jag kolla på terrängreggad can-am då dom inte är strypta dock så får du ju inte köra med den överallt.
1 % chans att det skulle vara kvar ;)
-
Ska du åka runt lite över allt då måste du ha en vägregistrerad
Det förstår jag :)
Va mer i olika terränger jag menade :)
-
Ja can-am maskinen känns rejälare, lockar såklart alltid att få så nytt som möjligt för bra pengar därav cf moton.
-
1 % chans att det skulle vara kvar ;)
Sant ;D
Dock värt att kolla
-
Marknaden avgör ju naturligtvis men 35 för en CF -11 tycker jag är jättedyrt.
Den är sex år och utan garanti, lägg till femton och du får en ny.
Sen känner jag lika men tvärtom gällande Can-Am... 35 för en 800??
Visserligen ovanligt många mil, men ändå... det är billigt!
Detta är för övrigt två helt olika maskiner, olika temprament och olika klasser.
Provkör.
-
Marknaden avgör ju naturligtvis men 35 för en CF -11 tycker jag är jättedyrt.
Den är sex år och utan garanti, lägg till femton och du får en ny.
Sen känner jag lika men tvärtom gällande Can-Am... 35 för en 800??
Visserligen ovanligt många mil, men ändå... det är billigt!
Detta är för övrigt två helt olika maskiner, olika temprament och olika klasser.
Provkör.
Har tyvärr alldeles för många mil för att fara fram å tillbaka å testköra dom olika :)
Can-amen är vägreggad, men obesiktigad, han har kört mest i skog å lera, å i byn.
Allt funkar på den utom tutan.
Men är det oroväckande billigt?
-
Tusen mil i lera känns slitigt... så kanske den har sitt rätta värde där.
:dntknow:
En normalkörd hjuling på 1000 mil brukar ha flertalet av dessa mil på väg...
Sen måste du ju inte provköra just DESSA exemplar, finns väl liknande närmre?
Kolla Blocket och låtsa vara sugen.
()p
-
Hur många timmar har can amen gått? Då vet du om maskinen gått i skogen eller efter vägen
-
Hur många timmar har can amen gått? Då vet du om maskinen gått i skogen eller efter vägen
Läs tråden bonne, står ju att den mest gått i lervälling
-
Är väl kanske så att inte en ägare har klämt alla milen, och mestadels i leran.
Jag hade lätt åkt och kollat på can-am maskinen, billigt!
Jag köpte en outlander med 2600 mil på mätaren, mest vägkörd då. Är väl en bit över 3k nu, har nog gett mig mindre bekymmer och mer glädje än vad jag hade fått av en cf500.
Var faktiskt lite inne på en sådan först, glad jag kom på bättre tankar.
Den maskinen kostar väl i normalfallet 55-65k kanske? Så lite grejer får man väl räkna med för 35.
Sen får man väl gå på lite känsla angående säljaren, har han koll på maskinen och marknaden borde det finnas anledning till det låga priset. Och en del kan ju vara rätt ärliga om det ifall man frågar på rätt sätt.
Fråga efter missljud eller glapp, eller om den verkar misshandlad och sned...
Har den gått mycket i lera kanske dom satt dit snorklar och sånt, vill man få tillbaks till original så kostar det en slant och lite jobb.
Fina rejäla däck som du nämde, är det lite extremare så kanske dom inte är så roliga efter vägen. Men går säkert att byta bort mot snällare däck om man skulle vilja det.
Provkör du dessa två olika maskiner har jag svårt att se att du skulle välja kinesen.
-
Lite update ang maskinen.
Har pratat med säljaren, dom första 500milen så åkte den knappt i vattenpölar, efter det är det blandad körning. Att den hade många mil berodde mest på att han haft den å åka till jobbet med.
Så min lermisstanke var inte helt rätt, visst, den har åkt lera också. Men inte så mycket som jag trodde.
Och ja, strypningen var borttagen :DV
-
Precis där ser man, åk och kolla på maskinen och ryck och slit lite, lyssna efter onormala ljud.
Byta bussningar, hjullager mm får man ju räkna med men 35 är ett bra pris om den inte är helt slut vill säga ()p
-
Uppdaterar lite även om ingen läser längre! :)
Köpte mig can-am outlandern, 800a MAX ltd
lämnade in den för en översyn på en verkstad direkt bara för att va säker, så dom fick byta oljor osv.
Det dom såg å man lär byta va:
En Spindelled fram (den nedre)
alla bromsbelägg måste helst bytas
luftfiltret
och ventilkåpspackningen läckte
Men annars verkar allt okej, den går fint och jag är nöjd med priset jag gav.
hittills åtminstone :P
-
Jodå, här är en som lusläser forumet och är säkert inte ensam om de. Det är roligt att läsa om andras erfarenheter och problem. På så vis lär man sig mer själv så fortsätt uppdatera era inlägg 😜
-
Många läser, men få svarar... men läser gör vi. ()p