ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: immo skrivet 18 november 2016 kl. 23:13:33

Titel: Dinli 700
Skrivet av: immo skrivet 18 november 2016 kl. 23:13:33
Vågar man köpa en dinli 700 maskin?
Årsmodell 2011
Mil  11.5

Tänker på service,  reservdelar osv eftersom dom gått i konkurs.

Plog ingår.
Vågar man,  eller ska man köpa ett annat märke?
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Hydro skrivet 19 november 2016 kl. 07:50:49
Vad du vågar är svårt för andra att veta.
Jag hade inte vågat.

Reservdelstillgången är minst sagt osäker, och tyvärr har det ju visat sig att det går åt... växellådan är väl tex en grej 7- eller 800-maskinerna käkar.

Nyss kom en tråd upp på Dinli-tavlan där en söker CDI-box och gått bet hos svenska handlare... men fick då tips om Ebay... så visst kanske det går att fixa delar.
Om man är envis.

Jag känner dock att Dinli får man äga på samma sätt som en engelsk bil, typ Land Rover eller Jaguar... dvs med inlevelse och intresse.
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: immo skrivet 19 november 2016 kl. 12:29:50
Jovisst så är det,  är jäkligt synd att det inte ens finns piratkopior.
Annars kopierar ju kineserna allt som går.

Och utan tillgång på reservdelar så känns det väldigt vanskligt
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 november 2016 kl. 12:42:49
Dinli är från Taiwan.
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Hydro skrivet 19 november 2016 kl. 16:54:26
Jo, men Dinli verkar de ännu inte börjar kopiera..

Det cirkulerar ju ett märke som heter Stels, de verkar ha vissa Dinliinfluenser.
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 november 2016 kl. 17:00:32
Stels är ryskt och flera av deras modeller är Hisun bygda, men säkert en del Dinli med kanske. Stels tillverkar allt eller köper alla delar från Kina. Någon form av montering av maskiner sker i Ryssland, men det är nog litet antal av totala mängen.
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Hydro skrivet 19 november 2016 kl. 17:18:40
Kollar man bilder så verkar Dinli 700 Centor (eller vad de nu heter) finnas i deras produktion, likaså Dinlis 800 (som väl är en stånka har jag för mig)
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Jupiter skrivet 19 november 2016 kl. 17:30:59
Det är nog inte omöjligt.
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: immo skrivet 19 november 2016 kl. 17:39:48
Ja nu är man bra rådlös  :)
Vill ju inte stå med en maskin som inte går att laga,  sen verkar ju växellådorna rasa på en del också
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: Hydro skrivet 19 november 2016 kl. 17:49:37
Förklara för en som inte fattar... vad är det som drar med denna maskin??
Är den gratis?
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: immo skrivet 19 november 2016 kl. 21:00:06
Förklara för en som inte fattar... vad är det som drar med denna maskin??
Är den gratis?


. 25 000 :-
Årsmodell 2011
11mil

Alltså en väldigt "ny"  maskin för bra pengar.
Men tror jag hoppar den affären
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: GeFeldz skrivet 4 februari 2017 kl. 22:53:18
25 är ju rätt billigt, men växellådorna är ju ett problem åtminstone tills årsmodell 2013 när det gjordes en förbättring. Se'n har jag för mig att jag läst om att vissa 2013 också kunde rasa men att de håller betydligt bättre. Jag hade en Dinli 700 -13 ett tag, men jag bytte in den mot en Arctic 700 efter att Dinli kånkade. Det var en ganska trevlig maskin faktiskt, om man klarar sig utan servo. Vändradien var ganska stor, men det är inget större problem. Nå'n sorts hasplåt är bra att ha, jag körde t.ex. sönder bromsljus-sensorn när jag fick en träpinne upp genom fotholken i skogen.

Det är nog klokare att försöka hitta en CF 500 eller Goes 520 för bra pengar istället, de är ju rätt beprövade även om de har haft en del problem. Framför allt finns det reservdelar till dem, även om reservdelarna är dyra i Sverige (åtminstone till 800).
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: immo skrivet 5 februari 2017 kl. 13:06:05
Blev en can-am outlander 800 max Ltd -08a istället  :)
Gått långt, men för 35 000 så är jag nöjd, går kanon


25 är ju rätt billigt, men växellådorna är ju ett problem åtminstone tills årsmodell 2013 när det gjordes en förbättring. Se'n har jag för mig att jag läst om att vissa 2013 också kunde rasa men att de håller betydligt bättre. Jag hade en Dinli 700 -13 ett tag, men jag bytte in den mot en Arctic 700 efter att Dinli kånkade. Det var en ganska trevlig maskin faktiskt, om man klarar sig utan servo. Vändradien var ganska stor, men det är inget större problem. Nå'n sorts hasplåt är bra att ha, jag körde t.ex. sönder bromsljus-sensorn när jag fick en träpinne upp genom fotholken i skogen.

Det är nog klokare att försöka hitta en CF 500 eller Goes 520 för bra pengar istället, de är ju rätt beprövade även om de har haft en del problem. Framför allt finns det reservdelar till dem, även om reservdelarna är dyra i Sverige (åtminstone till 800).
Titel: SV: Dinli 700
Skrivet av: GeFeldz skrivet 6 februari 2017 kl. 02:57:30
Det låter som att du gjorde en bra affär :) Can-am är ju rätt stadiga, med ett stort åf-nät och hyfsade priser på reservdelar. Hade jag inte haft Sveriges bästa handlare i närheten (Heds motor i lule, Yamahacenter) så hade det nog blivit en Can-am när min CF blev stulen.