ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Torbjörnen skrivet 14 november 2016 kl. 11:03:54

Titel: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 14 november 2016 kl. 11:03:54
Köpt "ny" maskin med 130h på mätaren, ett stycke brute force 750 efi 2008. Haft G2 outlander 650 tidigare och denna känns endel rappare/starkare. På listan står nu föjande:

Tidigare utfört:
 
Dämpare "gaz" snabbjusterande 36 stegs coilovers, som cykelpumpar på lägsta och nästan stum max åt andra hållet :)
Snorklad ( 50mm avloppsrör )
Annan ljud dämp ( Biltema Walker :)
Hembyggd kyl flytt
Alu full skydd under
EPI ställbart variator kit
Styrhöjjare
Killswitch

Ska nu göra:
Fullservice ( vilken olja till LSD diff fram någon ? )
Spacers 2" per sida, check på bild !
Förlänga snorklar
Montera 2500 nylonline winch med fjärr
Montera automatisk backlampa och ev liten ramp fram
Montera diff lock mod så man kan låsa armen inne
Montera skärmväskor och ev tankväska
Göra något enklare slyskydd av rör, hinder skrapar slår i plasten nu
Senare: 27-28 tums däck, gärna beg vettiga ifall någon har över ?

Finns "över" ifall någon är intresserad
HMF dämpare kawa 750. 1500kr ?
3 fas 1500kg lyftbord 140x80cm med extramonterad vridbar platta på. 1500kr ?
25" itp mudlight bra skick ( på bild ) 2000kr ?
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 14 november 2016 kl. 21:49:50
framdiffen ska det vara jaso mma, här har du verkastds handboken
http://www.naturalatv.com/manuals/KVF750_08-09_Manual.pdf
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Fulingbusen skrivet 14 november 2016 kl. 22:46:43
Fin maskin!  Liknar min



Jag är intresserad av luftbord och mudlight om dom sitter på fälg.

Hur ser luftbordet ut?  Kan du maila bild till Karlsson.joakim@gmail.com?  Är du och flänger i västra delarna av landet nåt?
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 15 november 2016 kl. 05:46:36
Fin maskin fulingbuse ! Ok, tack rally nizze, ska kolla oljeskåp idag. Läste forum från andra sidan pölen igår, blev nervös ! Sägs att dem trycker ut olja i luftburk vid fullgas och uppför lutning, vilket resulterar i att pickup till oljepump missar och kan ej leverera till främre cyl och lager går. Finns en förbättring i form av returledning från vevhusvent. Någon som gjort detta ? Fan för amerikaner !
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 november 2016 kl. 07:02:29
På tal om amerikaner, är det inte så att maskinerna motormässigt enbart monteras i USA och inte tillverkas? Såg en annons i en av de amerikanska off-road tidningarna för Yamaha Grizzly där det stod tydligt "assembled in USA". Kändes lite tryggare mot made in när det gäller motorn.  :)
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 15 november 2016 kl. 07:55:09
Vart mest irriterad att dem skrämmer upp mig, men dem har säkert rätt, lär ju rulla några brute totalt där och framförallt på bakhjulet i sjöar etc. Hmm vi får se, ska nog kika på hur man bygger bort "problemet" iaf. Svetsade dit ett slyskydd igår av ett rör som jag knäckte till. Bild kommer senare idag
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 15 november 2016 kl. 17:42:22
Börja med att få en vana att kolla oljan varje gång du ska ut och åka. Står i verkstadshandboken att det ska vara jaso mma i motorn men det behövs inte då det inte sitter nån våtkoppling i den, jag har en 07a och jag kör med mineral 10/30 och har kört med det sen jag renoverade motorn efter ett ras och det fungerar utmärkt, jaso mma olja ska du ha i framdiffen och traktor hydral i bakdiffen.
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 15 november 2016 kl. 19:19:56
Ok kanon, vet du orsak varför din rasa ? Skönt med lite kawa kunnande på forumet !
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 15 november 2016 kl. 19:29:01
Enklare slyskydd och nya böjar på snorklar
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 15 november 2016 kl. 20:42:35
Ok kanon, vet du orsak varför din rasa ? Skönt med lite kawa kunnande på forumet !
rasade pga okunnskap just att dom tar olja så oljebrist var orsaken handhavandefel kan man kalla det, så nu kollar jag slaviskt oljan varje gång innab jag åker ut
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Jupiter skrivet 15 november 2016 kl. 20:45:19
Varför så tunn olja som 10W30? Är inte 10W40 alternativt 20W50 bättre om de drar olja?
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 15 november 2016 kl. 20:46:25
Okok ja det lär jag också göra nu känns det som, kanske tom ha med i överlevnadskittet en skvätt ifall den skulle spy ur sig i luftrenare långt ut i skog.
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 15 november 2016 kl. 20:51:01
Okok ja det lär jag också göra nu känns det som, kanske tom ha med i överlevnadskittet en skvätt ifall den skulle spy ur sig i luftrenare långt ut i skog.
Aldrig fått olja i luftburken utan att det är bakre cylindern som drar olja för extra smörjning då den blir lite varmare än den främre.
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Lowest skrivet 15 november 2016 kl. 21:52:32
Åker man mycket på bakhjulen så får man olja i luftburken.
jag fick jämt olja i min luftburk när jag åkte  :hmmm:

Fullgaskörning och körning i lutning är inga problem.

korta vändor på bakhjulen funkar men åker du ett par 100 meter eller mer då ryker den som en tvåtaktare när du lägger ner den, åkte en kilometer på bakhjulen engång  å efteråt gick den knappt hela luftburken full i olja.

Jag körde på biltemas billigaste mineralolja i motorn och olja för våtabromsar i bakdiffen.
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 16 november 2016 kl. 07:57:03
Ok tack för info, blir en halvtjock mineral.
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Atheos skrivet 16 november 2016 kl. 11:37:53
Det var någon här på forumet som blev arg just med kawa eftersom den skar när han *kommer inte ihåg* kört i lutning eller wheelat.
Sen vart det strul och dyrt att fixa.
Mins inte hans nick. Detta var rätt längesedan. Ingen aning om de ändrat något i motorn efter det i nyare modeller.
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 16 november 2016 kl. 11:43:44
Får en känsla att det kanske kan vara kombinationen låg olja och lutning son gör att pickuprör till pumpen får tag i luft. Men vem vet. Ser till att hålla oljan på topp och ev en sådan retur från vevhus vent tillbaka till motor vid senare tillfälle
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Bigbrute_91 skrivet 14 december 2017 kl. 18:36:08
Intressant tråd😀 du har möjligen inte kvar hmf systemet?
Mvh
Titel: SV: Kawa 750 projekt
Skrivet av: Torbjörnen skrivet 15 december 2017 kl. 12:48:34
Jo den pryder väggen i garaget som minne just nu. Pm för ev affär  ()p