ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: sagan1 skrivet 13 november 2016 kl. 20:06:13
-
Hej!Startar ej,funkade i slutet av Augusti då jag flyttade den upp på släp nu med minusgrader vill den inte starta har hostat till några gånger men ej mer.Sannolikt gammal soppa i förgasare men fyllt ny i tank nu, startgas gjorde ingen skillnad.Ska testa värma försiktigt med varmluftspistol mot förgasaren,kolla gnista och byta stift oavsett gnista,vad mer kan det vara?Svårt värdera komp har inte startsnöre men tycker den låter som vanligt när man drar runt med startmotorn.Ventiljustering?,svårt finns någon med hänvisning till videoklipp med detta?Inte gått många timmar,är en 2011 tror jag.Tacksam råd!
-
kan vara kallstarten som kärvar kanske, men byt stift till att börja med.
-
Felaktigt ventilspel ger i regel mest ojämn tomgång, så vida inte de är helt åt helsike feljusterade.
-
Tack så långt,vad menar Du med kallstarten,choken?Får kolla om det rör sig på förg när jag vrider på reglaget,gnista fanns men mittelektroden verkade eroderad och gnistan "spridd",hostade till en gång nu men hoppas på varmgrader och kolla choke,byta stift dränera förgasaren, bör väl finnas ngn skruv ,så att nytt bränsle kan komma fram dvs inte fjolårssoppa..Ventiler o komp verkar alltså inte vara felet?Gick helt ok i sommras i vart fall...Andra fel?
-
Oftast är det så att får motorn bränsle och har gnista ska den starta. Om inte kolla först gnista och förgasare, är de i fungerade skick får man kolla kompet etc. då något annat är felkällan.
Ps: alltid svårt att ge exakta råd när man inte har maskinen framför sig. :)
-
Menade att GILLA såklart!Kompet ska vara 10:1 vid vilket värde ska jag bli fundersam?
-
Var osäker på om det var efi eller förgasare men kolla att choken fungerar ordentligt dräneringen brukar sitta i botten av förgasaren (flottörhuset) sen byt stift låter inte som det är bra
-
Menade att GILLA såklart!Kompet ska vara 10:1 vid vilket värde ska jag bli fundersam?
10:1 är kompressionsförhållandet, det man vill veta är kompressionstrycket. Bästa är att titta i en service manual för denna motorn och se vilka värden som är acceptabla.
-
Tack så långt!Meningsfullt att drypa i ngn cl 15W/40 olja i tändstiftshålet om kompet dåligt,skulle det underlätta start eller försvåra?
-
Olja före och efter komptest är ett lite förenklat sätt att se om kolvringarna tätar som de ska, därför bör man ta ett test först med "torrt lopp" och sedan slå i en matsked olja och ta om testet. Visar det då väsentligt olika kompvärden så är något fel.
Men oftast så brukar det vara något enklare som är orsaken, att den inte startar skulle jag tro hänger ihop med bränsle eller tändning, framförallt med tanke på att den gick bra innan.
-
kan försvåra om du häller i för mkt, spraya i en liten skvätt wd 40 istället om det är smörjning av loppet du tänker på vid start annars är det som Jupiter skriver
-
Jätte tacksam är inte mekaniker utan Dr men har inte tummen mitt i och gillar att fixa med mina fordon,köper stift,återkopplar utvecklingen tack igen!
-
mest troligt tändningsfel då inte startgas hjälper. fast å andra sidan kan man sura ner en motor så pass att man sköljt bort oljefilmen i loppet som då gör att man tappar kompression. men då ska man ha hållit på länge att nöta på startmotorn, har aldrig varit med om det på bensinare, men på en trött d24. ska mycket till att man får så lågt komp på en bensin motor att den inte startar alls. antagligen startar den med nytt stift
-
Tack,låter lite hoppfullt!
-
Återkoppling:Nytt stift 75 kr,startgas 69 kr och dränerade flottörhuset och bränsleslang på ngn dl gammal bensin samt lät byggfläkt stå på i garaget i 20 tim totalt 164 kr och den startade och gick som en dröm! Jag är inte enbart snål utan glad att slippa ta den på släp för service,dra den med winch upp på släp efter att ha handknuffat ur garage osv.Glad att inte behöva skruva av förgasare och ultraljudstvätta och skruva ur munstycken eller justera ventiler!Fick nog av 3 x Mikuni fix i sommras på båtmotorn,nästan nervvrak innan de satt på motorn igen!Tack för råd o stöd!