ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Firetobbe skrivet 10 november 2016 kl. 09:56:18
-
Jag ha införskaffat ett par extraljus som jag ska fästa fram på min TGB (se bild vilka det gäller). Jag vill inte gärna borra och skruva i lastracket så min fråga är, har Ni några bra tips på att fästa dessa? Har tänkt en typ av rörklammer med fästpunkt, men hittar bara såna som är lite väl dyra kan jag tycka (500kr paret). Finns det något annat tips så är jag tacksam!//Tobias
-
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-2000032253/
-
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorklammer-2000032253/
Se där! Dom blir alldeles utmärkta! Tack för snabba hjälp! Fantastiskt med detta forum!
-
Annars funkar små avgasklämmor har det på min brute force stabilt som sa*an ()p
-
Vill man ha lite mer stabila grejer, och samtidigt få lite design på det hela så är ju NOA-fästen en väg att gå.
Finns för olika diametrar numer och kostar typ en hundring styck.
(båtgrej, förr fanns det endast för grabbräcken och pulpitrör på 25 mm)
(http://hrmarin.se/images/list/076170.jpg)
-
Lite Design skadar ju inte heller. Nu har jag lite alternativ att välja mellan. Jag bugar å bockar å tackar för hjälpen!
-
Med dagens moderna pannlampor så undrar jag varför behöver man
belysning på hojen ?
Pannlampan lyser ju åt det hållet man behöver se.
Kan ju bli ganska mörkt åt övriga håll när man har stark
belysning framåt.
-
Pannlampa i all ära, jag har själv funderat på en sådan men de går tyvärr inte att jämföra med bra fast monterad belysning. Jag valde bort pannlampa på grund av den dåliga kvaliten och batteritiden på de som ligger i mellanprisklassn. De med hög kvalitet är äckligt dyra tyvärr.
Och för mig är behovet att se bra åt det håll jag kör.
-
Ska man ha en pannlampa med vettigt ljus så kostar det multum. En bra arbetsbelysning, fast monterad går att fixa för under 1000-lappen. (kikade på pannlampor senast igår till våra Chaufförer när dom lastar av bilarna och en med uppladdningsbart batteripack, riktigt lyse gick lös på över 3 papp!!) och den fasta belysningen känns som att det ger mer ljus där jag behöver det - framåt/snett framåt.
men vi är alla olika och har olika möjligheter!
-
Ska man ha en pannlampa med vettigt ljus så kostar det multum. En bra arbetsbelysning, fast monterad går att fixa för under 1000-lappen. (kikade på pannlampor senast igår till våra Chaufförer när dom lastar av bilarna och en med uppladdningsbart batteripack, riktigt lyse gick lös på över 3 papp!!) och den fasta belysningen känns som att det ger mer ljus där jag behöver det - framåt/snett framåt.
men vi är alla olika och har olika möjligheter!
Håller med, Pannlampa är nog mera något som jag tar på mig om jag skall...gud förbjude, ut och jogga en sen vinterkväll. En bra pannlampa kostar nog mera än den smakar.
Här finns det både billiga och dyra pannlampor. Men man får nog som du skriver gå upp i pris för något som funkar
http://www.valostore.se/produkter/pannlampa/hogeffekt_pannlampor/
-
Pannlampa och pannlampa... det låter som idrott.
Hjälmlampa låter mer motor.
Och på hjälmen kan man ju montera vilken lampa man vill, och låta maskin driva den.
Tex en LED-ramp från Rigid?
Oj vilken ljus!
-
Pannlampa och pannlampa... det låter som idrott.
Hjälmlampa låter mer motor.
Och på hjälmen kan man ju montera vilken lampa man vill, och låta maskin driva den.
Tex en LED-ramp från Rigid?
Oj vilken ljus!
Om man kör utan hjälm är det pannlampa då :hmmm:
Om maskinen skall driva lampan så är ett tips är att man då skaffar sig en kontakt som lätt rycks ur då man kliver av annars så sitter man där med massa kabelbrott vilket är rätt komiskt att se då polaren nästan slår en volt då det rycker till i skallen på honom :lol:
Kanske skall jag börja med pannlampa i bilen istället för extraljus i fronten ':)
-
SMÅlänska Ledx gör riktigt bra hjälmljuse.
-
Om man kör utan hjälm är det pannlampa då :hmmm:
Om maskinen skall driva lampan så är ett tips är att man då skaffar sig en kontakt som lätt rycks ur då man kliver av annars så sitter man där med massa kabelbrott vilket är rätt komiskt att se då polaren nästan slår en volt då det rycker till i skallen på honom :lol:
Kanske skall jag börja med pannlampa i bilen istället för extraljus i fronten ':)
Bilar körs mestadels på vägar.
Dessa är förhållandevis raka och platta.
Kör man på andra ställen krävs antingen belysning överallt (jämför med skogsmaskin tex) eller ingen belysning alls, tex båtar.
De sistnämnda har ju inget att belysa.
I terräng är hjälmlyse bäst, skuggor uteblir och man kan kolla överallt.
Från trädtoppar till surhål.
Hur många åker enduro i mörker utan hjälmlyse?
Att man sen kopplar in sin spiralsladd i ett cigguttag eller liknande kan anses självklart.
-
Bilar körs mestadels på vägar.
Dessa är förhållandevis raka och platta.
Kör man på andra ställen krävs antingen belysning överallt (jämför med skogsmaskin tex) eller ingen belysning alls, tex båtar.
De sistnämnda har ju inget att belysa.
I terräng är hjälmlyse bäst, skuggor uteblir och man kan kolla överallt.
Från trädtoppar till surhål.
Hur många åker enduro i mörker utan hjälmlyse?
Att man sen kopplar in sin spiralsladd i ett cigguttag eller liknande kan anses självklart.
Om nu en lampa på skallen är bäst i terräng så bör frågan vara varför så få väljer det
Min gissning är att den mängden ljus som erbjuds till billiga priser inte är gott nog, och att där man får bra ljus så kostar det skjortan.
Nån spiralsladd som ligger virat runt kropp och hals skulle i alla fall inte jag vilja ha då jag sett allt för många sönderryckta och nacksvingar, då får man slänga upp mellan 3000- 6000 för bra batteridrivet lyse på skallen. För det får man bra många spottar som man kan montera åt alla dess vinklar på maskinen.
Ledx är faktiskt något jag skulle kunna tänka mig att ha på skallen, men de kostar som sagt en slant, närmare 7000:- om man vill ha ciggkabel med.
Sen finns det andra nackdelar med att ha billiga tunga lampor på skallen, de väger som sagt en del. Känns i mitt fall lite fel att lägga dyra pengar på en lättviktshjälm för att sedan sätta på två sniklamport som väger mera än hjälmen.
Nåja det är mina fem cent, alla tycker vi olika.
-
Själv kör jag med snik led från ebay, ger om inte annat ofantligt mycket bättre ljus än 35w skiten i strålkastarna. Men man får klart vad man betalar för när det gäller lumen-tal etc. Hittills har ebay led:en hållt bra.
-
Själv kör jag med snik led från ebay, ger om inte annat ofantligt mycket bättre ljus än 35w skiten i strålkastarna. Men man får klart vad man betalar för när det gäller lumen-tal etc. Hittills har ebay led:en hållt bra.
Jag kör också med snik ala Biltema på min maskin, fast monterade. Och för det jag betalat så lyser det helt ok. Men till att sätta de spottarna på skallen..... Njä då skulle jag få gamnacke, å det är bara bärsen som får orsaka betongkepa eller gamnacke
-
Jag kör också med snik ala Biltema på min maskin, fast monterade. Och för det jag betalat så lyser det helt ok. Men till att sätta de spottarna på skallen..... Njä då skulle jag få gamnacke, å det är bara bärsen som får orsaka betongkepa eller gamnacke
Ja de lyser helt ok och ger bra ljus, tycker dock mig ha sett att ebay led ger mer blåaktigt ljussken jämfört med de rejäla svenska led:en som ser ut att ge fint vitt ljus.
-
Om nu en lampa på skallen är bäst i terräng så bör frågan vara varför så få väljer det
Min gissning är att den mängden ljus som erbjuds till billiga priser inte är gott nog, och att där man får bra ljus så kostar det skjortan.
Vet inte direkt om få väljer det... snarare få på forumet som väljer det.
Varför vet jag inte, kanske mer macho att ha lampor överallt.. :dntknow:
Mest ljus får man fortfarande från xenon och en lampa komplett med ballast ligger i många fall på under 250 gram.
Är man rädd att trassla in sig i kabeln är en så kallad vurpkontakt ett tips.
Aja, nu gällde ju inte tråden detta så sorry för OT.
-
Tycker att tråden handlar om det,i alla fall litegrann (fastsättning av arbetsbelysning).
Att fästa arbetsbelysningen på huvudet i form av pann/hjälmlampa tycker jag fungerar så
mycket bättre vid tex arbete i skog eller vid snöröjning då man ofta kör nära saker.
Tycker att ramper och strålkastare verkar lämpa sig mer för körning rakt fram och då
sällan till arbete.
Ibland när man ser vilket otroligt starkt ljus vissa verkar behöva så kan man tro att någon
typ av ögonsjukdom föreligger.
Det är ju inga höghastighetsfordon utan arbetsfordon (för det mesta).
Tycker många gånger att vid snöröjning och snöfall att ljuset kan bli för starkt/bländande.
-
Vet inte direkt om få väljer det... snarare få på forumet som väljer det.
Varför vet jag inte, kanske mer macho att ha lampor överallt.. :dntknow:
Mest ljus får man fortfarande från xenon och en lampa komplett med ballast ligger i många fall på under 250 gram.
Är man rädd att trassla in sig i kabeln är en så kallad vurpkontakt ett tips.
Aja, nu gällde ju inte tråden detta så sorry för OT.
Rätt många har ju belysning som klarar av att lysa upp hela Friends arena, jag var en av den skaran tidigare. Men konstaterade ganska snabbt att jag använde mina lampor kanske en eller två gånger per år, så en machogrej är det nog.
Nu kör jag med två små poddar på styret för att få lite "kurvljus" det räcker mera än gott. Om jag jobbade i skogen skulle jag nog införskaffa en lampa på skallen däremot.
-
Jag har två runda som lyser snett på sidorna och en ramp som lyser rakt fram, men kanske hade räckt med spot:ar.
(Bilderna blev inte så bra, bara för att visa)
-
Det blev biltemas rörfäste. Bara inkoppling kvar.
-
Original vs ramp+2st spot :)