ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Skotergöran skrivet 7 oktober 2016 kl. 16:45:10
-
Har tyvärr ett problem med min zforce 800. Behöver byta kolvar den skar idag. Några tips? Är det möjligt att göra själv eller måste man ha "datautrustning" för att få igång den igen? Finns det någon i Örebrotrakten som kan hjälpa mig, gärna privat.
-
först måste man ta reda på varför den skar? väldigt stor risk att det är mkt skador i motorn, man måste helt enkelt riva och kolla.
bör göras av nån som gjort det förut, är kt att hålla reda på
-
Jag håller med föregående talare, den havererar fort igen om inte orsaken fixas. Jag skulle kolla noga på plastdreven som driver oljepumpen, det finns trådar här med bilder på plastdrev som nästan är söndertuggade. Har motorn gått utan oljetryck ett tag så hade jag kollat alla lager noga, speciellt alla lager på vevaxeln och i toppen. Risken är att det blir billigare att köpa en ny motor (har för mig att de kostar ungefär 35000) än att renovera, åtminstone ifall du inte får väldigt billig hjälp från nån som vet vad de gör.
Steg 1 borde iaf bli att riva motorn och kolla igenom allt, om du bara byter kolvar så blir det nog fort ett nytt haveri.
-
Tack för svaren Gefeldz och Mattismarkus. Jag får börja med att få hjälp att riva motorn.
Vet ni om man behöver någon "datautrustning" för att få igång den igen, någon sa till mig att det troligen skulle behövas.
-
Datautrusning skall inte behövas , det är ju bara mekanisk i motorn.
-
Vad hände då den skar? Stannade den bara eller lät den illa och nöp fast?
-
Den började med att den blev slö, och efter ca. 1 km i 60-70 km/tim började det småskramla, då stannade jag och kollade olja, inga problem med den. Vände om och körde ca 1 km. 40 km/tim. och då kändes den att vilja stanna så jag stoppade och slog av motorn. Försökte att starta om efter 1 min men då gick inte motorn runt. Har inte provat nåt mer efter att den kallnat.
-
Du tänkte inte på om oljelampan lyste?
Finns stor risk att det är oljepumpsdrevet som gått sönder och då tappar den allt oljetryck.
I så fall är det nog bara försöka få tag på en annan motor, finns risk att man måste byta allt.
Du har ingen garanti?
-
Årsmodell? Garanti?
-
Eller kanske har maskinskada inkluderat i försäkringen?
-
Tack för alla olika förslag. Det var tyvärr inte bara kolvfel, det är vevlagren. Men som tur va, så går det på försäkringen. Så extra tack för det förslaget.
PS Jag brukar inte skriva på "forum" för det är så många dumma och otrevliga svar, men tack till alla här. Inte en enda oförskämdhet. Toppen. ;) "Skotergöran"
-
Gött att det löser sig ()p
-
Fint att det löser sig, vad har du för försäkringsbolag? Det låter som ett bra ett, iaf :)
-
har ni hittat orsaken till felet? tänker mest på plastdrevet till oljepumpen