ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Albinkarlsson skrivet 20 september 2016 kl. 17:44:44

Titel: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Albinkarlsson skrivet 20 september 2016 kl. 17:44:44
Hej, är ny på allt som har med ATV att göra men har sedan längre "drömt" lite om en egen maskin.
Får nu också möjligheten att förverkliga detta då jag köper större hus med skog till.

Mina önskemål är:
-Över 300cc
-kunna montera snöblad
-Ska gå att vägregga
-Inte vara någon skitmaskin (alltså inte alltför budget)
-pris runt 30k-60k
-ska klara skogskörning

Har kollat på "cf moto c force 450S EFI EPS" som hamnar på 60500kr vägreggad och med snöblad.
Undrar nu egentligen vad ni som kan lite mer tycker om denna maskin?
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: JanneVTR skrivet 20 september 2016 kl. 18:00:43
Hej. Köpte en cf moto c Force 450 för ca två månader sedan. Det är skillnad mot mer "kända" märken, konstigt vore väl annars, men om det berättigar dubbla priset, det kan bara du svara på. Man får ganska mycket för pengarna. Köpte med servo, hasplåtar o låda bak. Gav ca63 k för den. Ville ha nytt o då föll valet på denna för det passade min plånbok just då. Jag är väldigt nöjd i alla fall hittills. Du kommer säkert att få svar där de flesta rekommenderar deras egna märke. Kan bara säga att du ska åka o prova, känna o klämma. Lycka till..
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Albinkarlsson skrivet 20 september 2016 kl. 18:51:12
Är hasplåtar något man borde köpa med?
när behöver man det?
och går det att montera på själv hyfsat lätt för den händiga?
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 20 september 2016 kl. 18:59:12
Hade nog köpt med det när jag hade köpt ny maskin om jag var dig. Samt att du släpper att bli skitig  ;)
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: JanneVTR skrivet 20 september 2016 kl. 19:37:00
Skyddar motorn, drivaxlar och andra känsliga delar underifrån. Sätt på den jag tittade på och jämfört med den tunna plasten som sitter där original o då priset jämfört med den tjockareplasten som finns att köpa som tillval vår nästan lika dyr, då tyckte jag det var bättre med en i plåt..
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 september 2016 kl. 19:56:52
De flesta har skyddsplast under och att börja med att byta plasten innan den är förbrukad är vansinne. Den plast som sitter monterad från fabrik brukar hålla bra. Plast glider betydligt lättare över hinder är aluminium så plast är att föredra.
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: JanneVTR skrivet 20 september 2016 kl. 20:20:19
Tack för den  ;)
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: skogsbonne skrivet 20 september 2016 kl. 20:50:03
De flesta har skyddsplast under och att börja med att byta plasten innan den är förbrukad är vansinne. Den plast som sitter monterad från fabrik brukar hålla bra. Plast glider betydligt lättare över hinder är aluminium så plast är att föredra.

Original täcker ju inte hela maskinen så att inte byta till heltäckande är vansinne
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 september 2016 kl. 21:38:27
Original täcker ju inte hela maskinen så att inte byta till heltäckande är vansinne
Och var är inte maskinen täckt av plast original? I regel hela underredet och största delen av bärarmarna. Möjligtvis fotstegen, men är de så klena de pajjar direkt utan plast kan man ju fråga sig vad det är för något.
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: skogsbonne skrivet 20 september 2016 kl. 21:46:47
Och var är inte maskinen täckt av plast original? I regel hela underredet och största delen av bärarmarna. Möjligtvis fotstegen, men är de så klena de pajjar direkt utan plast kan man ju fråga sig vad det är för något.

Märks du inte kört i riktig terräng om dina fotbaljor håller. Fram brukar det bara sitta små tunna plastbitar som täcker halva a-armen och bak inget eller liknande. Org plast på underredet är väldigt tunn så finns ingen ide att vara snål och inte köpa heltäckande direkt
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 september 2016 kl. 21:52:33
Märks du inte kört i riktig terräng om dina fotbaljor håller. Fram brukar det bara sitta små tunna plastbitar som täcker halva a-armen och bak inget eller liknande. Org plast på underredet är väldigt tunn så finns ingen ide att vara snål och inte köpa heltäckande direkt
Tänk jag visste du skulle svara precis så, vad vet du om var jag kört. Definiera riktig terräng.Var i mitt svar står det att mina fotbaljor är hela för den delen? Jag sa att de går väl inte sönder rätt upp och ner, jag ser fotbaljorna som en detalj man får byta efter ett tag oavsett. Konstigt jag sett flera poster här inne där de hävdar originalplasten funkar utmärkt, bla CA ägare. Går din maskin sönder för den skulle råka få något på bärarmen? Plasten ska enligt min mening skydda vitala delar som motor, diffar och ev drivaxlar. Och det gör plasten rätt bra. Klart tjockare plast håller bättre, men originalplasten håller tillräckligt bra och om inte annat bör man väl slita ut den först innan man köper ny. Och det var det som var min poäng om du läst innan du stirrade med att hugga emot.
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: skogsbonne skrivet 20 september 2016 kl. 22:14:55
Billigare att köpa heltäckande plast/plåt direkt som skyddar allt än att behöva köpa fotbaljor och byta snea a-armar?

Skillnad på org som sitter på maskin och org som finns i tillbehörskatalogen som täcker fotbaljorna.

Enligt mig så täcker inte det som sitter org tillräckligt så att inte köpa heltäckande är enligt mig vansinne men enligt dig vansinne att köpa, synd och kalla det mothugg men
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 september 2016 kl. 22:22:39
Sen får man ju klart väga in att åf har ju ett intresse av att sälja tillbehör, tjockare plast är som jag sa klart det bästa. Men enligt min mening är inte original plasten "så dålig" att man inte bör slita ut den först. Kanske kan man komplettera direkt med plast för oskyddade delar, men det kanske bara säljs i hela satser. Själv är jag klart förvånad över att kina plasten jag själv har på min har hållt såpass bra. Har brakat i stubbar och stenar många gånger och den har hängt på plasten många gånger men ändå är plasten hel, dock väldigt repad. Fotbaljan på ena sidan sprack i framkant tämligen fort efter att ha kört in i ett fällt träd, men tänkte man får väl byta dem efterhand. Iof så kanske skyddsplast/plåt är billigare.  :hmmm:
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Skojaren skrivet 21 september 2016 kl. 00:26:26
Märks du inte kört i riktig terräng om dina fotbaljor håller. Fram brukar det bara sitta små tunna plastbitar som täcker halva a-armen och bak inget eller liknande. Org plast på underredet är väldigt tunn så finns ingen ide att vara snål och inte köpa heltäckande direkt
Benägen att hålla med, plasten som sitter under på de flesta maskiner, i alla fall de jag sett, är rena rama kalle anka-kvaliten.  Täckningen är helt värdelös. Själv skulle jag inte köra en meter i skogen med orginalplast.

Men visst, kör man asfalt och grusväg så lär det funka  ;)
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: osla skrivet 21 september 2016 kl. 06:37:34
Är de bara polaris som har heltäckande ram? Har inge buk plåt/plast, men ramen är heltäckande så det gör ju inget, de håller ju ändå och de har jag testat. Däremot är ju drivaxel skydd bra som skyddar damaskerna, men inte skyddar dom mot att göra a-armarna krokiga, de har jag kröka en på polarisen då jag med våld vinschade mig över en stubbe som var för hög för att gå under bäraren, bakhjulen var först nån dm upp i luften innan den klev över ;D
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Skojaren skrivet 21 september 2016 kl. 11:22:41
Är de bara polaris som har heltäckande ram? Har inge buk plåt/plast, men ramen är heltäckande så det gör ju inget, de håller ju ändå och de har jag testat. Däremot är ju drivaxel skydd bra som skyddar damaskerna, men inte skyddar dom mot att göra a-armarna krokiga, de har jag kröka en på polarisen då jag med våld vinschade mig över en stubbe som var för hög för att gå under bäraren, bakhjulen var först nån dm upp i luften innan den klev över ;D

Allt går att förstöra  ':) Om trycket/kraften fördelas ut över en större yta som A-Armsskydd istället för att få en spetsig sten direkt på en punkt utan eller med dåligt täckande skydd så borde ju det minska risken för skador. Utan eller med dåligt täckande armsskydd, och man kör där det är mycket kvistar så är ju risken ganska överhängaden att man riversönder damasken eller petar in en gren mellan bromsslag och a-arm å vips så har du inga bromsar.

Jag väljer ju hellre alla dagar i veckan att repa min hasplast hellre än repa ramen då man glider över stenar
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: ra skrivet 21 september 2016 kl. 17:22:40
Jag tycker tråden har spårat ur fulständigt.En nybörjare har ett antal frågor som ni skiter fullständigt i. Ni tar över tråden helt och hållet och  diskuterar era kasplåtar . :tickedoff
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Hydro skrivet 21 september 2016 kl. 20:31:40
Tråden spårade ur pga detta inlägg:

De flesta har skyddsplast under och att börja med att byta plasten innan den är förbrukad är vansinne. Den plast som sitter monterad från fabrik brukar hålla bra. Plast glider betydligt lättare över hinder är aluminium så plast är att föredra.

Och även jag reagerar på det.
Trådstartaren frågar när man behöver hasplåtar, och svaret på det är om man skall köra i terräng där markfrigången inte räcker till.
Dvs typ överallt... med en fyrhjuling glider man ofta på underredet och då krävs skydd där.
Visst finns det enstaka maskiner som klarar detta under kort tid, men generellt krävs bättre skydd under än det som sitter original.
OM man skall köra i terräng där stenar, stubbar och annat riskerar att ta i.

Sen huruvida man skall ha plåt eller plast är en annan fråga, men då snackar man om hasplast.
Eftermonterad sådan.
Inte det som sitter original.
För precis som alla i tråden med terrängerfarenhet säger så funkar inte det originalmonterade många minuter.

Om nu denna del av frågan är släppt så vill jag flika in att kubiken inte är så himla viktiga.
Skillnaden är större emellan modeller än mellan kubik, så stirra dig inte blind på just 450 eftersom det är mer än 300...
Känner du att 450 räcker (och till snö samt ved funkar det bra) så köp.

Vill du busa och sladda grusväg mm så är både 300 och 450 alldeles för litet.

Detta med regform kanske du bör fundera på, det finns ju traktorreggat också.
Då slipper besiktning och kolla gärna försäkringspremien innan köp.

Vägreggat kan ibland kosta uppåt 5000.. och då blir det ju inte så billigt längre.

Notera att det finns två typer av traktorreggat, tänker då på den nya varianten som heter B.
Båda varianterna har full effekt (vägreggat endast 20 häst) och B får köras i högre hastighet än vanlig traktor.
...och fan vet om det ens krävs hastighetsspärr... aja, kolla det om det kan kännas intressant.
 ()p
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: osla skrivet 22 september 2016 kl. 07:22:25
Att tänka på om du har tänkt ploga är att välja en maskin med någorlunda stort chassi, en liten hjulingen saknar vikten och storleken för att få ner kraften i marken då man plogar, och det glider bara i sidled
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 22 september 2016 kl. 17:28:55
cf moto c Force 450
Det är skillnad mot mer "kända" märken det dubbla priset
Gav ca63 k för den.

Vilka konkurrenter har en 450 som kostar dubbla priset?
Låter som en säljare varit i farten igen, sist jag kollade skiljer det inte många kronor. Speciellt inte efter man har prutat vilket man kan på seriösa firmor som inte säljer hot-dogs
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: JanneVTR skrivet 22 september 2016 kl. 19:50:33
Ok. Fel av mig. Pratar i nattmössan som vanligt tydligen.

Till TS: åk o kolla kläm och känn. Provkör även o fråga någon du litar på.
Lycka till :)
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: ZebuZa skrivet 22 september 2016 kl. 20:14:45
Ts: personligen skulle jag köpt en beg första maskin(av dom större märkena) då brukar det ju redan finnas Plog, hasplåtar däck osv.

Skulle du sen inte gilla atv eller vilja ha en större blir ju förlusten inte lika stor eller ingen alls.
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: ra skrivet 23 september 2016 kl. 06:04:55
Ett vettigt förslag  ()p
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Albinkarlsson skrivet 24 september 2016 kl. 12:09:24
Jag struntar i att köpa till plåtar ibörjan och väntar och kollar har ju ändå garanti i 3 år...
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Hydro skrivet 24 september 2016 kl. 12:16:32
Garanti och plåtar har ju inte med varandra att göra så sett...

Men visst, på en ny maskin är det ofta garanti, om man sköter service osv.
Men inte mot skador uppkomna i skogen av slag underifrån tex...
Titel: SV: Nybörjar hjälp tack.
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 28 september 2016 kl. 14:15:57
arctics nya 450 verkar ju hålla bra kurs iaf
dock bara terräng
http://atv.arcticcat.se/products/alterra-450-terrang/

men finns många 450 maskiner som inte är så dyra, yamahas är väl också rätt så prisvärd.
sen can ams 450

jag har alltid själv kört med extra hasplast, men nu dom senaste så har jag inte monterat, men det blir mkt besvärligare i terrängen då man e rädd att haka fast överallt. fotstegen tål inte så mkt, utan skydd hakar det fast, med skydd så glider det bara av

så att byta ut det till ett komplett skydd, är mkt bra ide om man tänkt böka lite utanför vägen