ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Zooga71 skrivet 18 september 2016 kl. 18:08:28
-
Kör en Cf 550 EPS 2016
Sitter jag o kör bara på bakhjulsdriften och kommer upp i fart då kan de när som helst bara hugga till o dra åt vänster så inne hel....te
Sen när man lägger i diffen så är han jävligt tungstyrd,sen när man kört den i bra fart o ska sakta ner så knackar det som f..n
-
Gissa inte lämna in eller tillbaka den du har väl garanti.
-
Japp ska ringa dom imorron bitti
-
Att den är tungstyrd när du diffar är ju helt normalt..
Men att den hugger till och drar vänster låter ju inget bra
-
Polarn har en 500 2015, han har liknande problem. Drar som fan åt ett håll, man får verkligen hålla emot. Den drar hela tiden.
-
Om det drar hela tiden brukar det vara olika lufttryck i bakdäcken.
-
Om det drar hela tiden brukar det vara olika lufttryck i bakdäcken.
Lufttrycket är kollat, ingen avvikelse. Ska höra med honom hur den går med 4wd och difflock på.
-
O0 När man kör så HUGGER den tag i styrningen åt vänster helt attropå (40-50 km i timmen) inte så kul har.... Sen när man kör med diffen i så när man ska sakta ner o svänga så blir de ett jävla knack ljud drevknack......
-
Det är inte så att maskinen är körd olämpligt med diffspärren i, så att framdiffen eller nån av drivaxlarna gått sönder? Diffspärren är till för ganska speciella tillfällen, när man behöver båda framhjulen att driva i låg fart och med väldigt lite styrning. Om man låser diffen fram och gasar ordentligt så att alla hjul spinner så är det ganska lätt att knäcka en av drivaxlarna fram eller, om man har otur, diffen. Som du beskriver det med att "sakta ner o svänga" så låter det inte som att du borde ha diffen låst i det läget. Diffen ska definitivt inte vara låst om du kör på asfalt, eller om du kör mer än 10-20 km/h. Om diffen är sönderkörd så skulle det kunna förklara ett och annat.
-
Det är inte alls konstigt att maskinen är trögstyrd med framdiffen låst, eftersom hjulen är låsta att snurra lika fort och när du svänger så tvingar du ett av hjulen att snurra fortare än det andra eftersom det måste ta en längre väg än det andra hjulet. Tvingar du maskinen att svänga, speciellt på ett underlag med bra fäste, så måste ett av framhjulen spinna lös med diffen låst.
-
Men om diffarna inte klarar det så är de skräp.
Visst, det belastar, men de måste ju tåla en hel del innan de går sönder.
Det jag noterat om jag glömmer lägga ur min diff är att det blir ett högre transmissionsljud i höga farter, speciellt efter en stunds körning, blir säkert varmt i diffen så det "bråkar" lite där hela tiden.
Det räcker med de olika rullomkretsar som fram och bakhjulen kan ha för att det skall bli varmt.
-
Såg igår att damasken vänster fram var trasig på kompisens maskin, vi misstänkte att det kanske kan ha att göra med att hojen drar åt ett håll. Men såg att vänster fram var trasig på min också. Vi köpte maskinerna ungefär samtidigt på samma ställe. Min drar inte åt något håll. Har sett i tidigare trådar att just vänster fram damask pajat på cf 500. Vi har ju två år kvar på garantin, så det löser sig nog.
-
Men om diffarna inte klarar det så är de skräp.
Visst, det belastar, men de måste ju tåla en hel del innan de går sönder.
Det jag noterat om jag glömmer lägga ur min diff är att det blir ett högre transmissionsljud i höga farter, speciellt efter en stunds körning, blir säkert varmt i diffen så det "bråkar" lite där hela tiden.
Det räcker med de olika rullomkretsar som fram och bakhjulen kan ha för att det skall bli varmt.
Det är stor skillnad mellan can-ams visko-diffar och cf motos (plus i princip alla andra märken) mekaniska diffar. Visko-diffarna har ju ingen mekanisk låsning, utan det är ett lamellpaket som bromsas fast av en vätska som värms upp när en av axlarna snurrar fortare än den andra. Med mekanisk diff-låsning så låses båda drivaxlarna fram och tvingas snurra lika fort på mekanisk väg, vilket gör att antingen tappar ena hjulet fäste och "spinner loss" eller så går en drivaxel/drivknut sönder och har man otur så går diffen sönder istället. Drivaxlarna är oftast konstruerade för att vara svagaste länken.
-
Troligtvis knuten som gått torr och håller på skära ihop, därför den går tungt och hjulingen drar då extremt mkt åt det hållet
-
Tack för alla svar grabbs........men detta går väl på garantin eller
-
Tack för alla svar grabbs........men detta går väl på garantin eller
Fick höra igår att trasig damask inte går på garantin.
-
Klart det inte gör, damask är ju sånt som går sönder från pinnar mm
-
Klart det inte gör, damask är ju sånt som går sönder från pinnar mm
Två hojar (drygt ett år) får trasiga damasker, vänster fram, samtidigt. Vi har ungefär samma miltal på mätaren, vi leker inte ubåtar eller kör skogsterräng. Dessutom sett att andra cf/Goes åkare bytt just vänster fram. Kollade damasken, finns inga synliga eller kännbara hål. Förmodligen torrsprickor som släpper genom fettet. Enligt mig garantiärende, men det tycker nog inte ATV SWEDEN...
-
Lämnade in maskin idag o mekgrabbarna sa direkt diffen o variatorn som inte va som dom skulle... Men de gick på garantin
-
Min o brorsans vänster damasker gick sönder på samma ställe 99% lika när vi bytte.. Ja fick min på garantin för den pajja 3dagar efter leverans o inte vart i skogen äns.. Broder fick köpa sin men inga problem med damasker nu..
Lämnade in maskin idag o mekgrabbarna sa direkt diffen o variatorn som inte va som dom skulle... Men de gick på garantin
Två hojar (drygt ett år) får trasiga damasker, vänster fram, samtidigt. Vi har ungefär samma miltal på mätaren, vi leker inte ubåtar eller kör skogsterräng. Dessutom sett att andra cf/Goes åkare bytt just vänster fram. Kollade damasken, finns inga synliga eller kännbara hål. Förmodligen torrsprickor som släpper genom fettet. Enligt mig garantiärende, men det tycker nog inte ATV SWEDEN...