ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: NH83 skrivet 21 augusti 2016 kl. 21:09:55

Titel: Spärr, reservdelar mm. SMC Wildcat, Suzuki LTR 450, Yamaha 660, 700, YFZ450?
Skrivet av: NH83 skrivet 21 augusti 2016 kl. 21:09:55
Hej vänner,

Jag är tillbaka med mina sköna frågor i nybörjarträsket ;).
Premiss:
Jag kommer till 99% enbart (bus)köra på gata under sommaren.

Yamaha:
- Vad är prestanda, chassi mm skillnaderna mellan Yamaha YFZ450, Raptor 660 och 700?

- Finns det någon årsmodell man ska undvika/dras till?

- Hur lätt är det att ta bort 20HK spärrarna?
På SMC har jag förstått att det är så enkelt som en skruv vid tumgasen t.ex.

- Är det lätt att fixa reservdelar, svensk firma?


Suzuki LTR450
- Hur lätt är det att ta bort 20HK spärrarna?

Finns det någon årsmodell man ska undvika/dras till?

- Är det lätt att fixa reservdelar, svensk firma?


SMC Wildcat
- Hur håller SMC upp mot ovanstående modeller kvalitetsmässigt?

- Finns det någon årsmodell man ska undvika/dras till?

Övriga märken
Vill även erkänna jag har en viss kärlek till Kawasaki KFX450R, KTM 450 & Honda TRX men är tveksam till att man hittat en väggreggad sådan ofta...


Tack på förhand!

/NH
Titel: SV: Spärr, reservdelar mm. SMC Wildcat, Suzuki LTR 450, Yamaha 660, 700, YFZ450?
Skrivet av: Ejan skrivet 22 augusti 2016 kl. 18:45:24
Kan bara svara på SMC och lite om LTR450  dom kan jag jämföra lite då jag kört en LTR450 och äger en Wildcat som köptes ny av mig 2011, den har gått 1200mil nu i min ägo.

LTR450 är ju snabbare inget snack om saken då den väger runt 170kg eller därikring och har mer effekt, Wildcat väger in på strax över 200kg

Wildcat´s drivlina (motor/låda) är toppen och skottsäker och den är absolut i klass med dom stora märkena då det är en Subaru/polaris konstruktion, resten av maskinen är ju givetvis inte i samma klass som dom "stora" märkena och ska inte vara med tanke på priset på maskinen.

Dock är den absolut hållbar och av bra kvalitet, inget snack om saken då min gått 1200mil och det är bara ljuddämparen och blinkers som krånglat på min.

Jag rekommenderar absolut en Wildcat men kan du tänka dig att betala  mer pengar för en äldre maskin med mer mil på så kan du inte gå fel med en Raptor,  det man får tänka på är ju också att en LTR inte är en slappna av och åka maskin med långa serviceintervaller som en Wildcat och Raptor är,  Ditt beslut får styras av din budget
Titel: SV: Spärr, reservdelar mm. SMC Wildcat, Suzuki LTR 450, Yamaha 660, 700, YFZ450?
Skrivet av: NH83 skrivet 23 augusti 2016 kl. 07:47:20
Tack Ejan för input  ()p