ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Roadforce skrivet 6 augusti 2016 kl. 18:13:53
-
Har drevat om min EGL Roadforce och satt på ett större drev fram och ett mindre bak vilket medförde att kedjan blev på tok för lång så jag tog bort två länkar på kedjan vilket är det minsta möjliga om man ska kunna sätta i kedjelåset, nu blev kedjan för kort istället så jag får inte ihop den. (fattas ca en kedjelänk)
Så hur fan gör man? På denna modell går det heller inte justera fram bakaxeln eller liknande och det finns ingen kedjesträckare.
Någon som haft samma problem och lyckats lösa det hela?
-
Bakaxeln måste väl sitta i en excenter, så du kan vrida axeln för o spänna alternativt släppa kedjan
-
Jodå, det går att vrida på axeln men det gör ju ingen skillnad då den snarare skulle behövas flyttas fram ca 1,5 cm. Kedjan sitter bra och är sträckt på båda sidor så det är inte där problemet ligger.
-
Bakaxeln måste väl sitta i en excenter, så du kan vrida axeln för o spänna alternativt släppa kedjan
Eller ja kanske, använder jag originaldrevet fram så fattas det bara ca 4 mm för att få i kedjelåset. Då skulle det eventuellt räcka att sträcka kedjan maximalt genom att vrida på axeln. Ska prova det imorn.
Dock skulle jag såklart vilja ha det större drevet på fram så det är ingen huvudlösning, vi får se om jag är blir nöjd av den effekt som ett mindre bakdrev ger.
Annars verkar det finnas en kedjesträckare till min Quad http://www.promotorsport.nl/shop/product_info.php?manufacturers_id=19&products_id=177&language=en Någon som kan bekräfta ifall det är en kedjesträckare? Hittar inget ställe att skruva fast den på dock /-;
-
Finns halv länkar att köpa. Bara du inte har en udda delning på kedjan
-
Finns halv länkar att köpa. Bara du inte har en udda delning på kedjan
Jaså? Det borde väl innebära att det inte stämmer överens med kuggavstånden på dreven?
-
Nu kanske jag var dålig på att förklara, eller så missförstod du mig själva axeln bör sitta i en excenter som i sin tur sitter monterad i huben i svingen. Genom att snurra på denna ska du kunna få axeln lite framåt och bakåt för att justera kedjan. Nu vet jag ju inte säkert om det är denna lösning du har på din maskin, men har du ingen annan justering så är det troligtvis denna varianten. Kedjesträckaren du länka till är väl till kamkedjan
-
Nu kanske jag var dålig på att förklara, eller så missförstod du mig själva axeln bör sitta i en excenter som i sin tur sitter monterad i huben i svingen. Genom att snurra på denna ska du kunna få axeln lite framåt och bakåt för att justera kedjan. Nu vet jag ju inte säkert om det är denna lösning du har på din maskin, men har du ingen annan justering så är det troligtvis denna varianten. Kedjesträckaren du länka till är väl till kamkedjan
Du hade rätt, det gick att justera lite genom att vrida på excentern, dock väldigt marginellt, fick fram den några enstaka millimeter så jag fick nätt och jämt ihop kedjan när jag använde originaldrevet fram.
Blev betydligt trevligare att köra nu med det nya bakdrevet, toppfarten ökade från 95km/h till 105km/h och varvtalet gick ner väsentligt :-)
-
Låter mycket märkligt att det inte går att sjustera kedjan någon centimeter vore kul med en bild
-
Kolla ifall du har nåt hål som går o sticka i mejsel eller dylikt i på vänster sidan. Isf kan man ändra excenterns läge genom att föra maskinen framåt eller bakåt när mejsel går emot drevet
-
Kolla ifall du har nåt hål som går o sticka i mejsel eller dylikt i på vänster sidan. Isf kan man ändra excenterns läge genom att föra maskinen framåt eller bakåt när mejsel går emot drevet
Låter mycket märkligt att det inte går att sjustera kedjan någon centimeter vore kul med en bild
Haha, nu har jag ett hål men det fanns inget innan. Det fanns en klack där man kunde vrida upp hela "klumpen" med en skiftnyckel, bara det att klacken small av då jag vred upp den så nu har jag ett stort hål rätt in i excentern ;-)
Ordnar kanske en bild imorgon.