ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: SasaLejon skrivet 4 augusti 2016 kl. 08:06:29

Titel: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 4 augusti 2016 kl. 08:06:29
Tja.
En äldre Hyosung 450 som jag har köpt ny 2008 och kört många milj med, har jag tänkt byta motor i. Motor kommer från en KTM 625 DUKE. (tanken var att jag ska ha en cylindrig motor för att det ska inte vara alldeles iögonfallande)
Eftersom motor är svart kommer ramen att bli svart plus lite om bygd för bättre köregenskaper.
Jag behöver en del hjälp och tyck igenom bygget så jag hoppas att ni skriver både ris och ros.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 4 augusti 2016 kl. 08:13:29
Första "problemet".
Hos KTM var olja och filter i ramen och 450 hade en liten tank längst fram med olja och filtret satt i motorn.
Vad göra? Kapa ut den delen med olje behållaren på KTM, montera gamla oljebehållare från 450 och skaffa nån särt av slang filter eller nån tredje alternativ.
Och hur mycket olja ska man ha egentligen?
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: patrik.w skrivet 4 augusti 2016 kl. 10:36:54
Har tänkt länge att göra ungefär samma bygge som du ska göra nu,men har aldrig kommit till skott.
 Så lite roligt att se att det finns dom som gör det och inte som jag bara snackar om det ha ha ;)

Ang olje behållaren så tror jag problemet är att det finns för många lösningar som allt beror på hur mkt tid man vill lägga på det...
Jag hade först kollat hur mycket olja Ktm motorn ska ha och sen kolla hur stor olje behållaren är från atv så den inte är för stor eller för liten och hade den vart lagom stor så hade jag tagit den lätt.
annars hade jag tagit bort från ktmen och svetsat fast på atv ramen..
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 4 augusti 2016 kl. 12:07:37
 ()p
Den här projektet har varit planerad sååå länge, motor och ramen stod i garaget väldigt länge så till slut så. Det vart dåligt väder ute kan vi säga. :)
Angående olja så har jag precis samma tankesätt. Problemet är, hur mycket oja rymmer i motor och gurk mycket i behållaren och hur mäta sen (oljestickan satt i behållaren på atv men det betyder ingenting eller?)
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: qbtq skrivet 4 augusti 2016 kl. 13:06:03
Har du inte så du kan mäta oljenivån på motorn på KTM ?? jag har det på min 625 SXC... det är väl samma motor i grunden tror jag.

Sedan kommer det se konstigt ut om du har halva KTM ramen påsvetsad.. :-)... måste vara bättre att ha en extern behållare med filter på.. för det sitter väl en pump på motorn annars får ju inte den oljan till ramen på KTM´n.

Det är ju 2 oljefilter till KTM motorn ett på motorn och ett i ramen. Men du borde kunna återanvända fästet till den som sitter i ramen. För 625SXC fyller man på 1,5l i motorn och 0,6 i ramen vid byte så totalt 2,1 liter.. Sedan tomgångskör med pluggen i överdelen på ramen öppen sedan när det bubblar så slår man av och sätter dit pluggen.. klart.. (Man häller i olika för att fördela oljan direkt) Så det är 0,6 i ramen ungefär..

Att det är den mängden är för att kunna hålla serviceintervall på 500mil.. Struntar du i ramens behållare så BORDE du klara dig fast då med tätare service intervall.. Men borde inte vara så svårt att få en behållare på 0,6 liter och återanvända infästningen till filtret.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: qbtq skrivet 4 augusti 2016 kl. 13:14:13
Här kan du se hur man byter olja på en LC4 motor...
Pratar lite om behållaren i ramen med..
https://www.youtube.com/watch?v=H063b1fU6lo
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 4 augusti 2016 kl. 13:27:29
 ()p
Tack så jätte mycket för hjälpen så länge.
Jag har gamla oljebehållare som satt på atv som rymmer drygt en liter så den kan jag använda (passar i ramen, den var ju där liksom). Och för filter kan jag kanske skaffa nån universal slangfilter eller nåt sånt.
http://dalhems.com/sv/p/0d41eadc1a344a9c9effa067010a9c60/oljefilterhallare-34UNF

Men den där pluggen finns inte då?  :hmmm:
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: qbtq skrivet 4 augusti 2016 kl. 14:10:13
Pluggen som han pratar om som sitter i ramen är endast till för att tömma ut det sista oljan ur ramen vid ett byte.. så att det inte blir olja kvar..
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: Tripod skrivet 4 augusti 2016 kl. 15:58:40
Att bygga med en större oljebehållare än ursprunget kan jag inte tänka mig skulle skada bara man vet hur mycket olja det ska blir totalt.  :hmmm:
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: qbtq skrivet 5 augusti 2016 kl. 07:39:16
Ska man gå på original är det minst 2,1 totalt men ju större behållare desto mer olja att snurra på.. dvs inte lika mycket slitage på oljan..= Längre service intervall

Men att tänka på är att oljan i ramen original kyls där den är i ramen så en behållare måste även fungera som kylare till oljan eller att man iaf på något sätt kan ha koll på tempen.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: Tripod skrivet 6 augusti 2016 kl. 12:19:35
Sportsman 500 har en sån här oljetank om man vill ha en lite större...
https://www.google.se/search?q=oljebeh%C3%A5llare+polaris+sportsman+500&biw=1366&bih=641&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjux_KbrKvOAhUDjiwKHWgfAgsQ_AUIBigB#tbm=isch&q=oil+tank+polaris+sportsman+500
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: Hejmer skrivet 6 augusti 2016 kl. 16:16:25
Kul projekt, ska bli intressant o följa  ()p
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 8 augusti 2016 kl. 23:14:23
Vart en liten sväng i garaget.
Oj vad jag vill vara där och skruva men tiden är den stora boven.  :(
Men hur som helst, eftersom jag var tvungen att vända på axel pga drevet som sitter på fel sidan så har jag fått lite följdproblem. Ex bromsoken.
Svetsade ihop en simpel ny fäste och provmonterade , det sitter på plats, frågan är om den gör detta även när jag har bromsat sen par ggr.  :hmmm:
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 8 augusti 2016 kl. 23:23:06
 :dntknow:
har lite bekymmer med motorplacering i ramen.
Hoppas att det syns i bilderna. Även om jag gör plats i svingen för motorfäste så har jag den så pass långt bak då att jag inte får ut kicken. (den behöver jag inte i för sig, finns elstart)
Hm måste klura hur det är enklaste och bäst att göra. Tips är välkommen  ;)
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: Hanatsu skrivet 9 augusti 2016 kl. 00:02:21
Går kasnke att svetsa på en bit rör framför axeltappen till kicken i chassit, sedan tryck i ett rullager och förläng axeln ut som kicken sitter monterad i.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 9 augusti 2016 kl. 00:34:03
Går kanske att svetsa på en bit rör framför axeltappen till kicken i chassit, sedan tryck i ett rullager och förläng axeln ut som kicken sitter monterad i.
()p
Det gillade jag, ska definitivt titta närmare på iden.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 10 augusti 2016 kl. 22:00:39
Ikväll håller jag på lite ned plast i väntan på förstarstarkning för motorinplantering.
Plasten är både skitig, repig och bläk så det kommer att kåsta mig lite tid.
Två frågor:
1 vet nån av nån sida där man kan köpa några nya skyltar som skulle kunna passa in där de gammla satt
2 ska mana bara polera upp plasten ordentligt eller finns det nån slitstark o h elastiskt färg som man skulle kunna använda.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: qbtq skrivet 11 augusti 2016 kl. 07:23:41
Hej..
Om du förlänger kick axeln så se till att den blir stabil.... Jag har elstart på min oxå men har hänt att jag varit tvungen att använda kicken.. och jag kan säga att mina 110kg det klarar den att hålla upp iaf.. jag får hoppa till... sedan har jag värdelös teknik.. men det är kompression som heter duga i LC4 maskinerna..
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 16 augusti 2016 kl. 17:08:16
 :headbang:
Tjohej nu är hjul här. 12" fälgar och 23" totala höjden. Om det här bli rätt eller inte få vi se.
Tack så mycket för god affär Eldin Karlsson.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 16 augusti 2016 kl. 17:11:53
 :)
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 16 augusti 2016 kl. 18:08:53
Plastlagning och förstärkning så att den klarar av starkare batteri.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 17 augusti 2016 kl. 10:05:47
Mattvit ska plasten vara
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: t1an skrivet 17 augusti 2016 kl. 11:09:38
Ser bra ut  :headbang: Hur många mil har du avverkat med orginal snurran ?
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 17 augusti 2016 kl. 23:39:17
Ser bra ut  :headbang: Hur många mil har du avverkat med orginal snurran ?

Tacka tackar. Ca 700 mil hade den rullat innan jag plockade ut den.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: t1an skrivet 18 augusti 2016 kl. 08:37:57
Aha okej, hade du några problem med motorn eftersom du plockade ur den, eller ville du bara ha mera effekt  :)

Har precis själv köpt en Rapier 450 så man är nyfiken  8)
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 18 augusti 2016 kl. 12:25:54
Både och. Den gick hur bra som hälst fram till 700 mil och då tyckte jag att den började knacka och låta dåligt.
Men jag har haft 3 st Rapier 450 och de andra två gick såååå bra. Men ljust den här maskinen har jag köpt ny 08 så den gillade jag som mäst så den får sig en ombyggnad och de andra två sålde jag fullt fungerande. Ända jag har gjort på de förutom lite mod så har jag bara bytt olja, fylter och bromsbackar.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 18 augusti 2016 kl. 12:30:29
Matt vitt och matt svart, funkar det?
Så bli det i alla fall.   ;D
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 18 augusti 2016 kl. 15:08:38
 :djump:
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: t1an skrivet 18 augusti 2016 kl. 16:07:38
Sällan skådat snyggare  :)
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 20 augusti 2016 kl. 14:41:03
 ()p
Tackar
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 21 augusti 2016 kl. 21:25:09
Det här får räcka för ikväll.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 28 augusti 2016 kl. 17:17:32
Vart en sen kväll i garaget.
Har sprungit på lite problem under vägen, hoppas att bån kan hjälpa mig med vissa av de.
Motor sitter på plats ordentligt i alla fall.
Problemena är två till antal.
Ett är att varken gamla (från quaden) eller nya (KTM) oljetanken passar in i ramen.
Hade en idé att skaffa nån universal oljetank/kylare, gärna med oljefylter som rymmer ca 1l olja. Nån som har nån idé?
Andra problem är att drevet på KTM sitter ganska långt från svingen så jag behöver nån sårt av kedjestyrare på övresidan av svingen. Räcker än rulle med lager i. Eller ska man skaffa bån drev eller nåt sånt?
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 31 augusti 2016 kl. 11:15:00
Så nu har jag beställt en catch tank på en 1l som ska vara en oljebehållare.  ()p
Sen har jag beställt lite ny saker som blinkers, nya hjulmuttrar, nya bromsbackar mm
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 5 september 2016 kl. 00:24:44
Lite uppdatering
Kedjeproblem löst, vad jag tror i alla fall.
Plasten provmonterad.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 16 september 2016 kl. 23:24:59
Det tar sig :)
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 19 september 2016 kl. 16:50:46
 :help: Nu bli jag galen. Sååååå nära är jag men det går inte nu.  :banghead:
När jag skaffade motor var den komplett med hela el härvan, avgassystem, förgasare och dylikt.
Det som saknades var instrumentbräda och eventuellt nån givare eller sensor och det är ljust det som jag tror att är problemet.
Nu när jag saka starta så vrider jag på trädningen och man hör att allt går igång men den reagerar inte på knapptryckning.  :dntknow:
Provar jag fuskstarta så går startmotor men jag har ingen gnista.  :cry:
Jag tror att nån spärr sitter i, Typ att man måste ha kopplingen eller bromsen intryckt eller dylikt. Men jag har inte original koppling med nån mikrobrytare eller vad är det som sitter i.
Går det att lista ut vad är det som spärrar och hur kringgår man detta? Och är det nån som har elschema för ljust denna hoj?  :rtfm:
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: Hydro skrivet 19 september 2016 kl. 17:32:35
Jag har inte följt tråden, men jag kan misstänka att det är en mc-motor du mekat dit...
På dessa finns ofta en stödkontakt.
Dvs är stödet uppe så kan motorn starta, annars inte.
Kombo med brytare i kopplingsgrepp finns ju också.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 21 september 2016 kl. 16:28:42
Jag har inte följt tråden, men jag kan misstänka att det är en mc-motor du mekat dit...
På dessa finns ofta en stödkontakt.
Dvs är stödet uppe så kan motorn starta, annars inte.
Kombo med brytare i kopplingsgrepp finns ju också.

Ja det är så. Men hur ska jag veta hur jag kan lura eldosan. Måste finnas nån givare man kan kringgå på nån vänster? :hmmm:
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: Hydro skrivet 21 september 2016 kl. 20:19:09
Det borde väl gå att få tag i nåt elschema för hojen du norpat rovan ifrån..?
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 27 september 2016 kl. 19:23:40
Ja ja. En sak fixar vi sen är det en annan som ställer till det.
Motorn går, elproblem löst. ()p
MEN!
Oljan är problem nu.  :banghead:
Bifogar första start video och ska försöka fota oljeproblemet.
Titel: SV: Motorbyte 450 till 625
Skrivet av: SasaLejon skrivet 27 september 2016 kl. 19:23:54
http://sendvid.com/qylo30lb