ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: marwel skrivet 10 juli 2016 kl. 20:26:58
-
Hej,
Jag har kört MC i många år, senaste 10 åren har det varit skog med allt från Africa Twin, XR600 och nu senast en DRZ400 som såldes förra veckan. Har länge funderat på en fyrhjuling men har ingen som helst koll på vad jag bör titta på. Vad jag behöver är en maskin som går bra i skogen som traktorstigar, grusvägar, grustag och annat bök som jag tidigare åkt MC i. Ren enduro är överkurs. Effektmässigt behöver jag hänga på ett par galningar på XR650 och KTM 625.
Den skall även gå att transportera sig till och från och fungera att packa en del på (tänk långhelg 30 mil bort med kompisar och köra dit på vanlig väg för sedan skogskörning). Jag kanske inte alls tycker det är roligt med en fyrhjuling så jag vill inte lägga ner en förmögenhet, men 30-40.000:- är rimligt. Kanske ska jag inte ha en fyrhjuling alls för detta? Då blir det en Husqvarna 701:-)
Tacksam för all respons.
Marcus
-
Ska du ha en chans att hänga på 650cc tvåhjulingar så bör du enligt min mening titta på Can-Am 650cc och större. Kanske det finns någon Polaris i större klassen som också är ok.
-
Låter som du ska ha en can am. Du får lägga till lite pengar. :sunny:
-
Tack för svaren. Typ en sån här? https://www.blocket.se/stockholm/Can_am_renegde_1000_67841992.htm?ca=11&w=1
-
Fömodar att denna jag tittat på då är för dålig?
https://www.blocket.se/Stockholm/ATV_Fyrhjuling_TGB525_66617468.htm
-
TGB 525 är som en damcykel med elmotor jämfört med Can-Am 1000.
-
Inte säkert du kan registrera USA import för vägkörning
-
Hej..
Jag har inte provkört en CA 1000 eller Polaris 1000 MEN jag har en KTM625 och vet vad en sådan går för...
Ska jag vara ärlig så tror jag att du inte kommer hitta en 4 hjuling som hänger med effektmässigt... Visst de 2 jag tog upp ÄR vassa som bara den men inte i jämförelse med en XR650 eller en KTM 625 på 2 hjul...
Du tar ju upp de 2 cyklarna som har under många år klassat som de 2 största grussmiskarna under de år som de tillverkades.
Men provkör en så får du se... Det är alltid bäst att bilda sig en egen uppfattning..
-
Vi är farbröder i snart 50 så hojarna klarar nog långt mer än vad vi gör. Vill bara inte köpa en tråkig landsbruksmaskin eller-eller en gatuanpassad plastraket. Om den sen har 30 eller 70 hk tror jag gör mindre skillnad. De stora Can Am som jag tror ni menar ser gigantiska ut. Jag tycker det är jobbigt att hoppa med en MC på över 150 kg, undrar hur en 1000 Can Am känns 2 meter över backen:) Lutar nog åt Husqvarnan i alla fall :)
-
Innan du köper den där Husqvarna så lyssna på motorljudet från en CA 1000 eller Polaris 1000, stor risk du skippar den där Husqvarnan sen.
-
Tänk på att om den ska vara vägregistrerad så stryps ju effekten med en gång. Om man inte tar bort strypningarna.
-
Husqvarna :headbang:
Finns inget du köper idag som hänger med en mc.
Ska du kunna packa så försvinner ju quad, och ska du ha effekt är det bara 1000cc polaris/can-am kvar...
Raptor 700 får ju plats med packrulle ala biltema och funkar för 120 mils utflykter...
Mer packning än så Renegade 1000
-
Husqvarna 701 med den större tillbehörstanken. :D
-
Kört HVA 701. Och är inte direkt imponerad av effekten. Då satt det ändå deras eftermarknadssystem på.
-
Min mening angående 30-40,000 så finns bara ltz400. Samma motor som du hade i drz400. Den är liten men klarar milen och är fint balanserad för stigar och enduro. Men på asfalten åker du på stryk vad du än köper.
-
Kört HVA 701. Och är inte direkt imponerad av effekten. Då satt det ändå deras eftermarknadssystem på.
Har kört ktm duke = samma motor.
Och i motorcykel mått mätt verkligen ingen raket (min hoj har nästan dubbla effekten och ja tycker att den är slö.)
Men fortfarande ganska mycket snabbare än valfri quad/atv.
-
Men fortfarande ganska mycket snabbare än valfri kawa