ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: kalvin skrivet 27 juni 2016 kl. 09:03:20

Titel: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: kalvin skrivet 27 juni 2016 kl. 09:03:20
Hej,
Äger en SMC Wildcat 500 med gatudäck.
Jag tycker att hojen spårar konstigt, den fastnar lätt i hjulspår och den wobblar lätt i högre hastigheter. Kan bli väldigt obehagligt!
Det är inget som glappar i hjul och styrleden.
Jag har en enkel fråga egentligen; vilken hjulinställning och dämparinställning ska man ha för att den ska gå bäst på gata och slippa wobblet? Jag har dämparna på hårdaste och det ser lite ut som at hjulen pekar en aning utåt (toe out?).

Hur ska jag ha det inställt för bäst och mest komfortabel väghållning?

/k
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: Jupiter skrivet 27 juni 2016 kl. 09:12:10
Oftast har man lite toe-in då hjulen alltid eftersträvar att dras utåt. Har du kollat hjulinställningen fram? Står den fel kan man få nämnda symptom.
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: kalvin skrivet 27 juni 2016 kl. 10:14:54
Hej!
Tack för svar!

Jaaa, alltså det ser som sagt ut som att framhjulen pekar utåt åt varsitt håll. Men det är väldigt marginellt...

Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: osla skrivet 27 juni 2016 kl. 12:53:00
Gör en markering på varje däck, och så mäter du där mellan med punkterna rakt framåt och sedan snurrar du hjulen ett halvvarv så punkterna hamnar rakt bakåt och mäter igen. Då får du veta hur mycket toe out/in du har
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: Jupiter skrivet 27 juni 2016 kl. 13:41:40
Gör en markering på varje däck, och så mäter du där mellan med punkterna rakt framåt och sedan snurrar du hjulen ett halvvarv så punkterna hamnar rakt bakåt och mäter igen. Då får du veta hur mycket toe out/in du har

Toe-in måttet ska alltid relateras till bakhjulen, men man kan säkert göra en uppskattning på beskrivet vis.

Jag gjorde enligt detta Youtube klipp och det blev kanon. Se i manualen efter vilka mått/vinklar som gäller.

https://www.youtube.com/watch?v=l5O34UGBkuI
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 27 juni 2016 kl. 16:01:05
Hej,
Äger en SMC Wildcat 500 med gatudäck.
Jag tycker att hojen spårar konstigt, den fastnar lätt i hjulspår och den wobblar lätt i högre hastigheter. Kan bli väldigt obehagligt!
Det är inget som glappar i hjul och styrleden.
Jag har en enkel fråga egentligen; vilken hjulinställning och dämparinställning ska man ha för att den ska gå bäst på gata och slippa wobblet? Jag har dämparna på hårdaste och det ser lite ut som at hjulen pekar en aning utåt (toe out?).

Hur ska jag ha det inställt för bäst och mest komfortabel väghållning?

/k


Byt framdäck. De spårar som fan.
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: kalvin skrivet 30 juni 2016 kl. 11:02:57
@Fenrisulven: Vad menar du? Att det beror på att däcken är slitna? :S

Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: Michelin skrivet 30 juni 2016 kl. 14:49:55
3mm toe-in skall det vara. Annars är det montera styrdämpare eller bara att vänja sig som gäller ;)
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: Roadforce skrivet 26 juli 2016 kl. 21:48:10
Hade samma problem med min Roadforce med gatudäck, vobblade och vibrerade i farter över 75 så man höll på att hoppa av vägen. Det gjorde i princip ingen skillnad alls att justera in framvagnen.

DÄREMOT efter jag lämnade in hjulen på däckfirma för balansering så blev skillnaden enorm, nu kan man glida omkring i 90-95 km/h utan att knappt ha en vibration i styret.

Råder alla som kör vägreggat att balansera hjulen som första åtgärd vid vibrationer och liknande.
Titel: SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
Skrivet av: Atheos skrivet 27 juli 2016 kl. 15:51:09
Har man breda vägdäck fram blir det spårigt,
men som sagt kolla toe-in skaffa styrdämpare
och/eller byt till scooterdäck fram som är rundare och spårar mindre.