ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Tjiffe skrivet 19 juni 2016 kl. 05:18:05

Titel: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Tjiffe skrivet 19 juni 2016 kl. 05:18:05
Hej!
Ny här på forumet och skulle behöva hjälp med info ang utväxling på min grizzly 700 2008. Hjulingen används alltid med vagn som är lastad och jag tycker att Grizzlyn är för högt växlad när det är stökig terräng och det är krypkörning som gäller. (Detta gäller inte enbart min utan det gäller även andra grizzly i bekantskapskretsen.) Äger även en Polaris som är avsevärt mycket bättre på att "ta igång" med last bakom men det är långt ifrån samma kvalite vilket gör att jag föredrar grizzlyn...
Har 27 tum Maxxis Zilla däck samt Yamaha nedväxlingskit men det måste gå att göra mera?

Läser runt på forumen om olika åtgärder men skulle vilja ha hjälp att bena ut vad som är mest lämpligt?
1: På andra sidan pölen verkar det vara att svarva variatorskivan som gäller vilket enligt dem ska sänka utväxling mellan 20-23% till mot original setup. Är inte dyrt heller men det är lååångt dit. Finns det ingen i vårt avlånga land som kan göra detta eftersom detta är kanske det som ser mest intressant ut för min del?
2: Byta till 450 vikter i variatorn, borde väl göra att det krävs högre varvtal innan variatorn växlar ut? Vet att det inte finns något inslagsvarv men blir det mindre belastning på slungkopplingen?

Har ni på forumet några förslag på hur jag ska gå till väga?
Tacksam för input!
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 19 juni 2016 kl. 12:02:44
http://www.gooffroad.se/variator/yamaha/epi-variatorkit-grizzly-700.html

Sätter du på ett till kitt så lär den ju blir mer nerdrevad
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Cummins skrivet 19 juni 2016 kl. 12:59:25
Det finns en annan tråd som handlar om kit till grizzly så hitta den så finns det mera svar där.
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Tjiffe skrivet 19 juni 2016 kl. 13:10:38
Det är inte variatorkit som är lösningen på att dra igång ekipaget. Har nämligen två andra grizzly med variatorkit, från epi, som vi jobbar med och de är lika seg på att komma igång. Dock varvar de något mer när man ligger i ca 10km/h och motorbromsen blir kraftigare.
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: osla skrivet 21 juni 2016 kl. 14:25:34
att ändra utväxling på variatorerna är  egentligen inte riktigt bra, att shimsa/svarva så remmen sjunker längre ner i variatorn gör att man kommer tappa remtryck istället i början och det kommer slira ännu mer på remmen då man belastar. enda rätta är att försöka få annan utväxling i växellådan, och det är nog varken billigt eller lätt. så du får nog leva med den höga utväxlingen. även jag har reagerat över hur högt växlad grizzlyn tyvär är, även vid enbart myskörning i skogen så är den för hög om man ska åka bekvämt
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Tjiffe skrivet 21 juni 2016 kl. 23:28:22
Aj aj aj då, hade hoppats på att variatorn nyper ihop ändå... Fick lite mer att fundera över...
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: osla skrivet 22 juni 2016 kl. 05:44:41
Ska ju tillägga att jag inte testat själv. Men den risken borde bli ganska stor att den börjar slira rem. Sen är det ju inte i variatorerna felet sitter, felet är en för högt växlad låda och de kan man inte kompensera med variatorkitt, de enda ett v-kit gör är att ändra Hur den ska växla
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 juni 2016 kl. 08:20:02
På grizzly är ju alltid remmen i tryck så liten risk att remmen slirar
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: osla skrivet 22 juni 2016 kl. 09:51:35
På grizzly är ju alltid remmen i tryck så liten risk att remmen slirar

Men att sänka remmen ännu mer i primären gör att man tappar tryck och remspänning
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 juni 2016 kl. 16:24:26
Inte så att remmen slirar  ()p
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Cummins skrivet 23 juni 2016 kl. 00:03:27
Vill du ha bättre botten kryp så svarva variatorn, det eller sälja maskin för grizzly är värdelös att dra sakta med då den är för högt växlad.

Osla har du provat nån med svarvad variator, förutom variator kit. Det är stor skillnad.

Nått jag inte fattar, ni köper maskin för mycket peng, men fjantar er om att svarva ena sidan om skivan på variatorn, som kan göra maskin mycket bättre i alla lägen. Ni kan ju prova med nån grad först, inte allt på 1 gång.

Ni betalar mycket för variator kit, men 1 skiva till variatorn är ju för fan billigare om ni inte skulle gilla det.

Detta liknar köp ferrari, men rädd för flugskit över 100.
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 23 juni 2016 kl. 05:47:53
Grizzly värdelös att dra med, hur många har du ägt? Hur många kubik har du kört ut från skogen med en?
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Tjiffe skrivet 23 juni 2016 kl. 07:40:38
Cummings, har du någon aning om hur man svarvar skivan? Är det den fasta skivan man ger sig på?  Jag är inte intresserad av toppfarten så jag funderar på att ta av lika mycket hela vägen om du förstår vad jag menar?
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: osla skrivet 23 juni 2016 kl. 09:27:06
nu har jag en fråga om det här att svarva ena skivan, hur gör ni med linjeringen av remmen då? lär ju inte gå att få remmen exakt linjerad och det i sin tur nöter rem. kan ta skotrar som exempel, för det har jag pysslat mycket med och har man linjeringen ytterst lite fel så nöter/spränger man remmen på bara några mil. och cummins, vars har jag rekomenderat ett variatorkitt? det har inget med utväxlingen att göra, utom då yamahas egna, men det är ju enbart för att kompensera för deras misslyckade utväxling ska bli lite bättre
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Jupiter skrivet 23 juni 2016 kl. 09:53:22
Äsch, rusa motorn och slå i växel så den har lite varv när den ska dra.  ;) ':)
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Cummins skrivet 23 juni 2016 kl. 14:48:38
Ja du bonne, en grizzly skulle jag aldrig vilja ha, men kört dom har jag gjort och både nya och äldre, tung vs lätt kärra, vad har det med saken att göra med hur många kubik man kört, den är dålig på kryp.

Har du provat utan drift på vagnen i jävlig terräng med fullt lass.

Jag fråga osla om du provkört med svarvad variator, och antagligen så har du inte det, så ett enkelt Nej hade varit enkelt.
Om du grejat så mycket med skotrar så bör du förstå att det är skillnad på snöskoter och atv.

Tjiffe jo jag har svarvat skivan och det man gör är att man svarvar skivan i en vinkel vilket man lämnar kanten orörd längst ut och tar mera inåt mitten. Ska se om jag hittar nått som förklarar.

 
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Cummins skrivet 23 juni 2016 kl. 15:00:33
Kolla detta ser du att dom är svarvade är in till mitten, original har en rak kant nån cm från mitten.
http://airdamclutches.com/yamaha.html
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 23 juni 2016 kl. 16:19:42
Ja du bonne, en grizzly skulle jag aldrig vilja ha, men kört dom har jag gjort och både nya och äldre, tung vs lätt kärra, vad har det med saken att göra med hur många kubik man kört, den är dålig på kryp.

Har du provat utan drift på vagnen i jävlig terräng med fullt lass.



Dom är inte ett dugg dåliga på att krypköra, många 100 kubik utkört och då hade jag ju märkt om dom var dåliga....

Kör bara med drift om det slirar
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Cummins skrivet 23 juni 2016 kl. 22:22:58
Det är ju bra du är nöjd bonne, dock verkar det ju inte som trådstartaren är det.

Tjiffe, förstår du hur det ligger till och vad man gör vid svarvning.
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 23 juni 2016 kl. 22:29:24
Det är ju bra du är nöjd bonne, dock verkar det ju inte som trådstartaren är det.


Skillnad på vill ha bättre och dålig  :rtfm:
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: osla skrivet 23 juni 2016 kl. 23:53:00
men fortfarande så är det exakt samma sort system på både skotrar och atv, dvs variatorer, och där skiljer det inte ett piss utom att vissa har konstant ingrepp på remen (som yama), men det fungerar ändå på samma sätt. om man svarvar av skivan längre ned och behåller samma som orginal längst ut så ändrar man ju vinkel på skivorna, hur stämmer den vinkeln mot remmens vinkel? som sagt inte pysslat med detta men är nyfiken på exakt hur man gör och vad som blir skillnaden på hur rem mm ligger i variatorn, då jag inte blev särskilt mycket klokare av bilderna i länken

Dom är inte ett dugg dåliga på att krypköra, många 100 kubik utkört och då hade jag ju märkt om dom var dåliga....

Kör bara med drift om det slirar

har du testat dra med nå annat? för grizzlyn är inte bra att krypa med jämfört mot många andra maskiner, de känner man så fort man sätter sig på grizzlyn att den inte är bra på det
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: Cummins skrivet 24 juni 2016 kl. 00:24:12
Men läste du inte texten eller bara bilderna. 

Jo nått som snöskotrar har gemensamt är variator, men sen dog all likhet.

Snöskoter går med belastning hela tiden, precis som en båt dvs ingen utförsbacke, (gratis fart) Dom alstrar mycket värme pga friktion och dom får utstå allt mellan 75-400 hp.

Atv mindre värme pga lägre effekt, motsvarighet gammal Yamaha från 80 talet likvärdigt mot grizzlyn.
Samt du har mera designat för fram och back och framförallt (utförsbacke) (Dubbel helix).
Sen just Yamahas cvt har en hel del brister i sin funktion, om man jämför mot ex polaris.

Yamahas cvt fungerar fint till mindre motorer men när man kommer över ca 50 hp så kommer bristerna fram. Finns orsak varför den inte finns på snöskoter och på dom 2 cylindriga atv.
 
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: skogsbonne skrivet 24 juni 2016 kl. 08:54:51

har du testat dra med nå annat? för grizzlyn är inte bra att krypa med jämfört mot många andra maskiner, de känner man så fort man sätter sig på grizzlyn att den inte är bra på det

Ja det har jag

Hade den inte varit bra så hade det ju inte funkat att dra 2 tons Avestavagn i skogen? Att det finns dom som är lägre växlade vet jag men jag har då inget problem på något sätt att köra en grizzly sakta i skogen. Det bästa är ju hydrostat för då bränns ingen rem eller koppling
Titel: SV: Utväxling Grizzly
Skrivet av: osla skrivet 24 juni 2016 kl. 09:41:07
Men läste du inte texten eller bara bilderna. 

Jo nått som snöskotrar har gemensamt är variator, men sen dog all likhet.

Snöskoter går med belastning hela tiden, precis som en båt dvs ingen utförsbacke, (gratis fart) Dom alstrar mycket värme pga friktion och dom får utstå allt mellan 75-400 hp.

Atv mindre värme pga lägre effekt, motsvarighet gammal Yamaha från 80 talet likvärdigt mot grizzlyn.
Samt du har mera designat för fram och back och framförallt (utförsbacke) (Dubbel helix).
Sen just Yamahas cvt har en hel del brister i sin funktion, om man jämför mot ex polaris.

Yamahas cvt fungerar fint till mindre motorer men när man kommer över ca 50 hp så kommer bristerna fram. Finns orsak varför den inte finns på snöskoter och på dom 2 cylindriga atv.
 

lite svårt att förstå om man inte duger till att förstå engelska. jo en skoter har ofta den dubbla effekten, och går givetvis tyngre, men å andra sidan kör man en skoter i allt från några plus grader (inte så ofta) till ner mot 30- och då kyler det ändå ganska bra till skillnad för en hjuling som har remmen inkapslad helt tätt utom då till och från luften. känner jag på variatorkåpan på min polaris en varm sommardag vid skogssmyg och myr körning så är även den ganska jävla stekhet, som skoter remmarna blir vid hård körning.

jaja, nu ger jag mig, får forska vidare i det här nån annan gång ()p