ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mr B skrivet 12 juni 2016 kl. 12:59:06
-
Man är ju lurad som vanligt, provkörde polarens SMC Wildcat 520 för ett tag sedan, och konstaterade att det där med quad var ju egentligen rätt kul. Men ska jag köpa en igen, vill jag egentligen undvika den stela bakaxeln. Så min fråga till er är egentligen, vad finns det för alternativ som "hänger med" (och inte nödvändigtvis kör ifrån) polarens kisse? Det bör naturligtvis vara vägreggat, för B-kort, och gärna för "två", så att det går att ta med sällskapet ut, om hon vågar sig med... (Mindre busvänligt, förstås.) Totalvikt på 2 man ca 150 kilo. Bara jag, 100 kilo.
Om det är hyfsat driftsäkert, inte för dyrt att tanka, och kostar 35-50K begagnat är det ren bonus...
B!
-
Om du letar quad så har du bara två alternativ.
Honda TRX 700XX, den drar polaren lätt... även de med Raptorer osv.
...så länge alla åker standard.
Och sen har du Polaris 500 Outlaw.
Den har styvare krängningshämmare original och uppför sig nästan som en vanlig quad.
...medan Hondan är mjuk och kräver lite körteknik för att kunna åka fort med... eller att man byter mot en styvare krängningshämmare.
-
Vaför inte stelaxel om jag får fråga? :)
-
sen finns ju även outlaw 525 med ktm motor, inte speciellt vanliga som vägregg
-
Ja just... de tog bort Predatorn och satte Outlaw-namnet på alla quads va.
De med delad bakaxel fick tillägget IRS.
Fördelarna med IRS är många, några som folk kanske inte tänker på är bla att kedjetransmissionen får jobba ostört.
Det finns ju ingen sving som far upp och ner och ändrar kedjans spänning.
För övrigt har ju Honda här (som vanligt) en nästan extremt överlägsen kvalité mot Polaris.
Polaris brukar tugga knutar, damasker mm... Honda har väl inga direkta problem alls vad jag vet.
-
Vaför inte stelaxel om jag får fråga?
Komfort, kedjelinje, utseende, chassistyrka... Det finns många för och nackdelar. I mitt fall är det nog egentligen mest en kombination av att jag är sjukt osugen på att byta krökta bakaxlar, och jag har ett par på mitt samvete. Man flyttar egentligen bara slitaget till någon annan punkt, men förhoppningsvis är hjullager, bussningar och krängningshämmare billigare i längden än vad bakaxlarna hade blivit.
För övrigt har ju Honda här (som vanligt) en nästan extremt överlägsen kvalité mot Polaris.
Polaris brukar tugga knutar, damasker mm... Honda har väl inga direkta problem alls vad jag vet.
Jag vet inte ett skit om Polaris, men Honda har jag haft i form av 2-hjuling, cross. Som vanligt är man mer benägen att gå med något man "känner till" så Honda lockar, men, det verkar inte som om någon av de här maskinerna finns till försäljning i dagsläget. En snabb titt på Honda's hemsida ger vid handen att de inte håller på med den här typen maskiner längre (?) så något nypris fanns inte på deras sida (jag antar dock att det är långt utanför min budget) och det gör ju i någon utsträckning att man undrar hur det ser ut med reservdelar.
Det positiva med en TRX 700XX torde ju vara att trots den (rätt mycket) större motorn, och elektronisk insprutning verkar bränsle-ekonomin, och prestandan snarlik den från polarens SMC Wildcat, åtminstone på pappret. Så den torde ju vara driftssäker. Men då har jag gått på uppskattningar av hur långt folk påstår att en 700XX kan förväntas ta sig på en full tank. Det är ju inte så säkert att det stämmer i verkligheten. Och några officiella siffror har jag inte hittat.
Klart intressantaste alternativet just nu, finns det fler, eller det är Polaris vs Honda som gäller?
B!
-
Komfort, kedjelinje, utseende, chassistyrka... Det finns många för och nackdelar. I mitt fall är det nog egentligen mest en kombination av att jag är sjukt osugen på att byta krökta bakaxlar, och jag har ett par på mitt samvete. Man flyttar egentligen bara slitaget till någon annan punkt, men förhoppningsvis är hjullager, bussningar och krängningshämmare billigare i längden än vad bakaxlarna hade blivit.
Jag vet inte ett skit om Polaris, men Honda har jag haft i form av 2-hjuling, cross. Som vanligt är man mer benägen att gå med något man "känner till" så Honda lockar, men, det verkar inte som om någon av de här maskinerna finns till försäljning i dagsläget. En snabb titt på Honda's hemsida ger vid handen att de inte håller på med den här typen maskiner längre (?) så något nypris fanns inte på deras sida (jag antar dock att det är långt utanför min budget) och det gör ju i någon utsträckning att man undrar hur det ser ut med reservdelar.
Det positiva med en TRX 700XX torde ju vara att trots den (rätt mycket) större motorn, och elektronisk insprutning verkar bränsle-ekonomin, och prestandan snarlik den från polarens SMC Wildcat, åtminstone på pappret. Så den torde ju vara driftssäker. Men då har jag gått på uppskattningar av hur långt folk påstår att en 700XX kan förväntas ta sig på en full tank. Det är ju inte så säkert att det stämmer i verkligheten. Och några officiella siffror har jag inte hittat.
Klart intressantaste alternativet just nu, finns det fler, eller det är Polaris vs Honda som gäller?
B!
Låter klart vettigt angående delad vs stel. Aldrig tänkt på allt det där, man lär så länge man lever. :)
-
Åker man med Durablue-axel så behöver man inte fundera på hållbarheten.
Främsta anledningen generellt till att man vill åka delad bakaxel är ju den klart ökade markfrigången, övriga delar kommer mer som bonus.
Polaris 500 ligger minst i samma prestandaklass som en SMC500, Polaris 525 är riktigt vass... men har servicebehov därefter.
Det är en racemaskin.
Hur det är med Honda och deras hemsida vet jag inte, men med din budget bör du ju satsa på begagnat, och då finns det.
Sen att de är lite ovanliga är ju en annan sak.
Tror det såldes ett knappt tiotal när det begav sig runt 2008-2009, alltså vägreggade.
Polarisen har jag aldrig kört men Hondan har jag ju kört en del och gällande soppaförbrukningen så kan man nog säga runt 0,6 - 0,7 kanske... kollade aldrig men vi åkte en del ihop och alla stora quads ligger där.
Sen beror det ju en hel del på körstil också, men om man åker lagligt och vettigt tänker jag då.
-
Sen att de är lite ovanliga är ju en annan sak.
Tror det såldes ett knappt tiotal när det begav sig runt 2008-2009, alltså vägreggade.
Då är det säkert därför jag inte hittade något färskare än 2014, i en säljes annons här på forumet. Det kan alltså bli lite halvsvårt att få tag i, vilket ju är trist. En snabbtit gjorde att man kunde konstatera att Polaris Outlaw inte var mycket vanligare, oavsett om man tittade på 500, eller 525. 2014 där med. Gör jag något fel med sökmotorn?
Polarisen har jag aldrig kört men Hondan har jag ju kört en del och gällande soppaförbrukningen så kan man nog säga runt 0,6 - 0,7 kanske... kollade aldrig men vi åkte en del ihop och alla stora quads ligger där.
Sen beror det ju en hel del på körstil också, men om man åker lagligt och vettigt tänker jag då.
Lagligt, är det väl lite så där med. Kör man i grupp blir det ju den som är mest försiktig som styr, så det borde dra ner bränsleförbrukningen kan tänka. Vettigt däremot. Det är nog helt omöjligt. Ty jag är inte riktigt klok jag.
Jaja, man sitter ju inte i sjön. Jag har fortfarande bil, så jag kan köra och låna polarens kisse om ångesten blir för svår.
B!
-
Inte funderat på Can-Am DS450, trots stel axel?
-
Finns inte en enda quad med delad bakaxel som är vägreggad på blocket just nu men det kommer ut någon titt som tätt, outlaw 500 är nog vanligast av dom.
Vad för maskiner har du haft som du knäckt axeln på?
-
Irs med ktm motor + rekluse = kärlek
-
Så nära automat man kan komma!
:headbang:
-
Inte funderat på Can-Am DS450, trots stel axel?
Nej. Jag funderade först på en Wildcat jag hörde talas om ryktesvägen, men som det visade sig inte var till salu på allvar, och priset därför var långt för högt. Så då bestämde jag mig för att även framöver skita i att skaffa nytt, men suget vill inte riktig ge sig, och jag återvänder till konstiga google sökningar gång på gång... Men i dagsläget försöker jag hitta något med delad bakaxel, och ger jag upp så finns det ju hur många alternativ som helst.
Vad för maskiner har du haft som du knäckt axeln på?
Krökt, möjligen. Men jag antar att slutresultatet blir det samma. Axeln måste bytas för att man sitter och studsar upp o ner när man kör. Och det är blandat, allt från billiga asien-maskiner, till liiiite dyrare asien-maskiner. Bakaxlarna verkar i det närmaste vara gjorda av mjukost, men det är egentligen inte hela världen. Jag är bara trött på att hjälpa till med byta av just den delen, så ska jag ha något eget tänkte jag satsa på något där jag kan flytta slitdelarna till någon annan plats. Om det sen blir billigare eller dyrare i längden ger nog sig. Det kommer då definitivt ge bättre komfort, och efter vad jag har sett så är även de med delad bakaxel odiffade, så de borde vara ungefär lika villiga att busa loss, om man ber dem snällt. Däremot läste jag att Hondan kunde bita ifrån rätt ordentligt om man "råkade få fäste" med yttre bakhjulet vid sladd eller motsvarande, så det kommer säkert kräva att man vänjer sig.
Irs med ktm motor + rekluse = kärlek
Var det här en röst för Polaris Outlaw 525 IRS, med uppgradering "slip clutch"? Eller du tänkte på något annat?
B!
-
Vill du ha driftsäkerhet bör du nog undvika en ren crossmaskin... som KTM:en är.
Och som sagt, kör man med riktigt bakaxel kröker man den inte på en quad.
Du kan inte jämföra med SMC och liknande... en bekant hade SMC och han bröt av styret när han stegrade!
...eller rättare sagt landade...
Och sen då även bakaxel, avgassystem och massa annat... den liksom trillade i bitar.
-
Vill du ha driftsäkerhet bör du nog undvika en ren crossmaskin... som KTM:en är.
Verkar rimligt. Jag hoppas på en Honda, ungefär sedan... ditt första inlägg i tråden.
Och som sagt, kör man med riktigt bakaxel kröker man den inte på en quad.
Det stämmer säkert, och som jag skrev tidigare spelar det ju egentligen ingen roll. Det är bara frågan om vilken del som går sönder / slits ut, för något ska man ju fortfarande behöva laga regelbundet. Just nu är det en fix ide, och kan jag hålla suget på mattan, blir det en sådan. Ger jag upp, och köper något med en stel bakaxel, kan det ju bli vad som helst.
Du kan inte jämföra med SMC och liknande... en bekant hade SMC och han bröt av styret när han stegrade!
...eller rättare sagt landade...
Hur fick han upp den på bakhjulen? Den / de jag provat har inte greppet, kombinerat med styrkan som behövs, utan man får slita upp dem, och då kan jag mycket väl tänka mig att grejerna tar stryk.
-
Han jag känner är två meter lång och att stegra handlar ju inte om varken effekt eller grepp utan om tyngdpunkt.
Och är man så lång kan man lätt flytta tyngden så långt bak att stegra går fint.
Han ryckte inte nämnvärt i styret.
...men sen när framhjulen går i marken så blir det ju lite extra tyngd på styret, och då brast det.
SMC liksom många andra märken funkar ofta om man finåker lite, börjar man trixa så sållas agnarna från vetet.
-
Han jag känner är två meter lång och att stegra handlar ju inte om varken effekt eller grepp utan om tyngdpunkt.
Och är man så lång kan man lätt flytta tyngden så långt bak att stegra går fint.
Ah, ja, då har han en decimeter och något tillgodo på mig. Det räcker kanske. Jaja. Nog om det. Varför är det ingen som har en Honda till mig? *suckar tungt och ser lite ledsen ut*
Tror jag har kollat blocket 5 gånger nu. Inte för att jag egentligen tror att det skulle ha ändrat sig, men jag kanske, bara kanske, har missat något... Är man dum eller?
B!