ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Janse900 skrivet 17 maj 2016 kl. 17:50:09
-
Har läst lite på nätet om flera som motorerna rasat pga. olje pumpsdreven. Öppnade min för att kolla statusen på plastdreven(sitter 6st) i motorn efter 412 körda mil.
Det gemensamma drevet för oljepump, vattenpump och vevhus vent, var helt slut. Kuggarna var rejält nötta och inte slitna över hela ytan, då det inte sitter helt centrerat mot övriga drev. Hade nog inte kört hela sommaren utan ras. Övriga drev var som nya. Några fler som har kollat sina drev och efter hur många mil?. Kan vara bra och veta hur länge man maximalt törs köra innan byte. Eller finns det någon som vet om det finns någon eftermarknads uppgradering/ombyggnad av dreven?.[ Invalid Attachment ][ Invalid Attachment ]
-
undra om det nöts snabbare då det vart felaktig motorolja i den från början?
-
Flera som rasat runt 300 mil vad jag sett
-
Flera som rasat runt 300 mil vad jag sett
japp det har jag också sett, men varför gör man sånna drev i plast?
undra hur de är i tgb:n? (har inte sett nå plastdrev i motorn iaf)
-
japp det har jag också sett, men varför gör man sånna drev i plast?
undra hur de är i tgb:n? (har inte sett nå plastdrev i motorn iaf)
Är plast i can-am också. Så är säkert det även i kopiorna.
Sen kan jag ju tänka mig can-am och TGB använder annat material.
Kolla om det är samma storlek som can-ams så kommer det hålla.
-
åk till nån mekanisk verkstad och ta med dom dreven som är i plast, dom kan säkert köra ut några i alu/stål för en rimlig peng
-
finns de bild på can ams drev?, ska kolla i tgb rephandboken hur det ser ut
-
Plastdrev har använts i säkert mer än 20 år mc-motorer och är inget fel i sig. Plast är segt, lätt och billigt. Dock så måste de ha använt en dålig underleverantör eller något i CF's fall för det ska hålla, även i "kopiorna".
-
Jag har alla drev liggandes om ni vill jag ska mäta på något, är det samma så är de även till salu. Från en Can-am
-
38 kuggar om jag räknat rätt, hur många är det på can am?
-
Har kontaktat ATV sweden och mailat dem bilder på drevet. De hade sett samma problem på drevet på en maskin de renoverade. Men det var inget de uppfattade som att det skulle vara ett vanligt problem. Så någon uppdatering är nog inte att vänta. Kanske skulle bli om nog många hör av sig till dem o klagar på kvaliten!.
Det lär nog bli ett vanligt problem framöver då allt fler får många mil/timmar på maskinerna.
Än så länge är det nog bara lägga några drev i reservdelslådan och byta vart annat år. till man byter modell eller märke.
Kan vara svårt att direkt byta till metall drev utan att göra en lagring i centrum av drevet, då det ligger och roterar runt en stål axel och bara låses fast med en 10as låsring. Och enbart har oljestänk som smörjning.
-
38 kuggar om jag räknat rätt, hur många är det på can am?
Japp 38 kugg. centrumhål~10,05, Tjocklek 10mm, 71mm diameter, kugghöjd~3,5mm.
-
Är det någon som vet vad ett nytt drev kostar? Och ev art. Nummer
-
0800-070006-1000 - IDLE GEAR, OIL PUMP CFMOTO ZFORCE 800 Z8
Ca 180:- kr sen behöver man byta packningen i kåpan och det underlättar om man har en avdragare för svänghjulet som går på ca1000kr på ebay. Kör man på vintern slits drevet betydligt fortare än på enbart sommarkörning. Har lagt upp drev o packning på lager i garaget till nästa gång det är dags för byte. Lite irriterande atv sweden inte tar detta på allvar och kommer med uppdaterade drev så man slipper byta varannan sommar.
-
ingen mer som har problem med dreven?
-
ingen mer som har problem med dreven?
Den här hade nog inte gått så länge till.
-
Någon som på senare tid haft problem med plastdrevet?
-
Lite nyfiken jag med..
Är det en vanlig åkomma fortfarande? vilka årsmodeller gäller det?
Är det svårt att byta dom själv?
Tänkte åka och titta på en 800, 2016 i veckan och eventuellt köpa.. Så tar gärna synpunkter angående det här.
Mvh