ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Ika_Moppe skrivet 14 november 2006 kl. 23:19:54
-
Om man vill köra lite tuffare på typ MX-bana och hoppa lite så vet ju alla att originaldämparna är ganska värdelösa.
Jag har den som är 30% starkare bak, men det det känns fortfarande alldeles för mjukt för att man ska våga ta i lite. Skulle även vilja byta ut de fram också för att få en uppstyvning av hela hojen i allmänhet också.
Jag själv väger 70 kg så jag är inte så tung.
Frågan lyder dock:
Om man hittar bättre dämpare (Engans/Öhlins etc.), på typ MC-skrot/blocket vad är då nästa grej som ger sig när man kör lite hårdare?
Chassi, AA-armar, lager, bussningar, bultar, bakaxel?
Går det att förstärka/stabilisera några av dessa delar genom hederlig svetsning eller liknande?
Någon som har erfarenhet av bättre dämpare på CBW/Barossa eller dämpare i allmänhet?
Man inser snabbt att CBW:n inte är en MX-hoj, men för att få lite mer kul för pengarna borde man kunde man göra något iaf.
Svar som "spara pengarna och köp en Raptor/LTZ isället" undanbedes, även om detta förstås vore det bästa alternativet. Det kommer när jag får mer tid och det finns lite mer på beg. marknaden.
-
Så här gjorde jag :wink: . Varför "byta" dämpare ,när man kan fixa till originaldämparna.
"fixa" en rörbit som passar på stötdämparbenet, kapa en "ring" som är ca. 17-19mm hög, dela på dämparen och lägg ringen mellan fjädern och ställringen, och du har fått ett par "helt nya" stötdämpare som funkar 100% bättre än originaldämparna, de stör ej utseendet på dämparna heller.
Sen ställde jag in "ställringen" på näst högsta läget, blev kanon 8) , kan till och med sitta 2 st på nu utan att hojen säckar. Billigare och bättre dämpare får du leta efter 8) :wink: :wink:
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/14/130496.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
-
Låter som en intressant "patentare" :)
Detta var inte svar på min fråga, men det var ett fint tips! Ska kika på grejorna!
Borde bli ju bli styvare men fjädringsvägen blir väl kortare då också eller?
Det kostar ju inte mycket att prova så...
-
Hur fick du in distansen över fjäderbenet?
-
Tycker vi ska lära oss skilja på dämpare och fjäder.
Den fix som ni gör här är endast att spänna fjädern för att kunna ta mer last, däremot så kortar ni fjädringsvägen, vilket inte är önskvärt vid mx körning.
Dämparens uppgift är att dämpa fjäderns rörelser i detta fall blir inte dämparen bättre, snarare sämre eftersom den inte tillåts jobba i sitt nedre läge där störst kompression uppnås.
-
Hubbe har rätt, jag vill ju inte ha kortare fjädringsväg, även om Turbos lösning borde få maskinen styvare som jag faktiskt efterlyste.
Det borde gå att hitta lämpliga beggade dämpare för några tusen. Hittade nya Engans till SMC men det kalaset slutar på 7-8000 för att byta alla dämpare vilket är gott och väl dubbelt mot vad jag har lust att lägga.
-
Till framdämparna: Kolla efter ett par dämpare till någon skoter, kolla på öhlins hemsida så ser du vad det är för längder till olika skotrar så du vet vad du ska leta efter.
Behöver inte bli så dyrt om du har tur.
Sen kanske man får anpassa dom lite så de passar till den körning du gillar men det är en annan sak .)
-
Nu snackar vi!
Tack för tipset Asker!