ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Prowler-58 skrivet 11 april 2016 kl. 12:40:25
-
Hej
någon som har ett bra tips på instruktioner/bok för att ljustera ventilerna + svänghjulets/kamaxelns placering mm på en sån här klenod ?
-
Hej.
Det är ett tag sen jag sysslade med en Quadrunner, men jag vill minnas att det är ett märke för vevaxeln bakom dragstarten.
Kamaxeln har sin markering på kamkedjedrevet, men det syns inte utifrån.
Du får känna så den är i komp-takten, så du inte justerar ventilerna i växlingstakten.
Du justerar ventilerna genom de stora skruvpluggarna på ventilkåpan.
Lite pilligt att komma åt insugsventilens justering, men det gick.
Att justera ventilerna på dessa maskiner emellanåt är VIKTIGT, för spelet tenderar att MINSKA med tiden, (tvärs emot "normalt" beteende).
Då blir det snart bränd ventil/er, och även ventilsätet i toppen ger sig till slut bortom räddning =dyyyrt!!!
Jag rekomenderar Clymers rephandbok. (Googla)
Den är mycket bra, dock engelska.
Micke.
-
Hej
ok tack för svaret ()p
jag har ett problem med att det börjar spotta bränsle bakåt i förgasaren vid högre varv och till slut surade den ner sig därför trodde jag att en ventil ljustering behövdes
men så tänkte jag att jag byter olja när jag har den inne och då var oljan utblandad med bensin det är inte bra vad kan vara fel då ???
-
Det låter som att förgasaren flödar över av någon anledning, jag skulle gissa antingen att flottören har hängt sig i öppet läge eller att bränslenålen/sätet inte håller tätt. Om detta händer så rinner det bränsle genom förgasaren i alldeles för stora mängder och en del av det spottas bakåt vid högre varv av tryckimpulser och en del av det rinner förbi kolven och ringarna ner i sumpen och blandar ut oljan.
Ta lös förgasaren och gå igenom den, det finns guider på nätet på massor av ställen. Jag gissar att det är en mikuni eller en keihin, men det står på förgasaren när du tar lös den.
-
Tack för en bra info skall kolla det omgående låter vettigt att det kan var det felet skall beställa en repsats med ny nålventil mm omg
du tror inte att det behövs en ventiljustering då , den har bara gått 350 mil......
-
Hej.
En ventilspels kontroll då och då är att föredra av anledningar jag nämnde tidigare.
En -89a har inte förgasaren med menbran.
Den ser ut som en vanlig MC förgasare, och har inget gemensamt med den senare vakuum förgasaren som är vanligast.
Se till att du beställer rätt.
Det kan kosta lika mycket med en repsats, som en ny universalförgasare.
Men renovera orginalet, (lönar sig ) och stäng bensinkranen när den parkeras för dagen. Då slipper du bensin i oljan.
Micke.