ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: jonass skrivet 29 mars 2016 kl. 11:48:21
-
vet inte om man kan jämföra vilken atv som har bästa komforten i skog.
jag tänkte mest om det skiljer från märkena på atv.
-
yamaha grizzly och suzuki kingquad går inte särskilt komfortabelt i skogen. arctic var det länge sen jag prövade nån, men mud pro modellerna går riktigt mjukt och skönt, gissar att dom är bäst. polaris går också mjukt och fint, blir ännu bättre utan krängningshämmare. can am vet jag inte då jag inte kört nån nyare själv, bara kört med. men gissar på att dom är ganska lika med polaris
-
Can am blir riktigt mjuk i skogen om du tar bort krängningshämmaren. I alla fall på en 2014 års modell
-
Min sportsman 500 var mjuk och följsam i skogen och det var min Arctic 700 också. Arcticen var nästan lite för mjuk, nu är jag tung men med fjädrarna på max förspänning på Arcticen så sjönk den ändå ihop såpass att jag har bättre markfrigång på min CF 800. Då hade jag ändå 26" bighorn på arcticen, som är större än 26"-arna som sitter på CFen. Komforten är inte lika hög med CFen, men det märks mest om man försöker sig på högfartsövningar där det är knöligt. Fördelen med CFens lite styvare upphängning och mindre fjädringsväg är just markfrigången.
Ett annat tips är att köpa hasplast istället för alu-plåtar. Alu-plåtar funkar, men de blir buckliga och monterar man sedan av dem kan det bli svårt att få tillbaka dem på plats. Dessutom skär stenar in i aluminium och bromsar ordentligt medan plasten glider bättre.
Största komforthöjningen när det blir riktigt låg fart och trixande är ändå servo! Det går bra utan, men har man haft servo så går det inte att vara utan.
-
Polaris har jag uppfattat som mest komfortabla i skogen.
Sen gör ju däcken mycket, en uppsättning stora däck med lågt tryck ökar på "molnkänslan".
Inte styva plastdäck då utan mjuka sulor som tex Zilla.
-
Mjuka dämpare, stora däck och självklart delad bakaxel