ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: Brobbe skrivet 27 mars 2016 kl. 20:22:41

Titel: Ostabil Kasea Skyhawk 250
Skrivet av: Brobbe skrivet 27 mars 2016 kl. 20:22:41
Köpte en Kasea Skyhawk 250 -05 häromdagen och är nöjd, förutom att jag tycker att den är väldigt vinglig i hastigheter över 65, känns livsfarligt i 75.

Ska det vara så, eller är något fel?
Isåfall, vart ska jag börja? Hjulinställningar? Däcktryck?

Jag funderar på att montera styrdämpare, skulle detta hjälpa?

Tack på förhand!

mvh Fredrik Broberg
Titel: SV: Ostabil Kasea Skyhawk 250
Skrivet av: Hydro skrivet 27 mars 2016 kl. 23:02:00
Hej och välkommen hit!

Vad som är vingligt och livsfarligt kan ibland vara från person till person.

En atv generellt är sällan stabil som en personbil eller mc, och särskilt inte för en ovan förare.
De i den klart lägre prisklassen är sen tyvärr ännu mer instabila.

Därmed inte sagt att det inte är fel på just din, den kanske är ännu mer instabil.
...men detta är tyvärr svårt att veta för oss andra här...

Har du kört mycket fyrhjuling på asfalt innan eller är du nybörjare?
Är lederna fasta och fina eller glappiga och rörliga?
Rullar du på crossdäck eller asfaltsmodell?

Styrdämpare kan hjälpa ja, men det är lite att kringgå problemet åt fel håll.
Titel: SV: Ostabil Kasea Skyhawk 250
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 27 mars 2016 kl. 23:12:52
Jag skulle börja med toe-in/toe-ut, troligen är det problemet.
På alla smalare maskiner som är lätta skall toe-in vara nära noll.
För mycket toe-in eller toe-out gör att maskinen blir orolig på vägen.

På en snöskoter har man 0 till lite toe-out (bättre att vingla lite "utåt" än att sladda och volta), men på "hjulingar" så har man oftast 0 till lite toe-in.
Jag skulle eftersträva 0 toe-in.
Titel: SV: Ostabil Kasea Skyhawk 250
Skrivet av: Brobbe skrivet 28 mars 2016 kl. 20:37:52
Tack för välkomnandet och snabba och bra svar!
Justerade framvagnen idag, den var inställd på ganska mycket toe out.
Nu är den justerad nästan på noll, möjligtvis 1-2mm toe in. (väldigt svårt att mäta exakt)

Vilken skillnad! Nu beter den sig grymt mycket bättre vid högre hastigheter, som natt och dag! Tack så mycket för tipset!

Jag har allround-däck på, vad rekommenderar ni för lufttryck fram, resp. bak för att få den så stadig som möjligt på väg?