ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: jockejoakim skrivet 25 mars 2016 kl. 19:40:26
-
Har fått min nya vägreggade Grizzly 700 SE 2016 som är importerad av Biketrade från ett företag i Spanien som har byggt om den. Tror de heter Motostar och har eventuellt nyligen bytt namn till Quaddy.
Dessvärre en del saker jag är missnöjd med. Vi kan börja med att motorlampan lyser.
Har bara testkört lite granna på gården, men motorlampan lyser lite då och då. Har kollat vätskor och kablar, laddat batteriet fullt osv men hittar inget konstigt. Någon som har några idéer?
Sen var det ju ett jäkla meck att få ihop allt som inte var monterat vid frakt.
Fjäderben, hasplåtar, däck, styre + all elektronik och diverse plastkåpor.
Motor skall enligt leverantör vara leveransservad och uppstartad.
De har monterat en framlykta med halv och helljus, men den är inte vacker och den är dessutom montarad utanför ram och lastrack så den är ju ett offer för alla hinder. Blinkers osv har de monterat snyggt, men glömt att täta kabeldon.
De har även kopplat ur original LED-lyktorna fram.
Det vänstra handtaget med Start, lysknappar osv har de bytt ut mot ett annat av naturliga skäl, men de har satt starten på override-knappen och huvudströmbrytare saknas helt. Dessutom är materialet av en till synes ömtålig hårdplast.
Har underrättat Biketrade om problemen, men inte fått något svar ännu.
Nu blir det visst inget åka i Påsk ändå :(
-
Det som ofta är problemet med dessa företag som bygger om, fuskas med elen....
Dessa lampor skulle jag montera bort och montera in originalen, dom måste ha nya som är godkända för besiktning osv....
Att motorlampa lyser är ju inte bra, ingen felkod i displayen?
-
Verkar var hyfsade klåpare! Tråkigt.
Vad var anledningen till att du ville ha en vägreggad Grizzly?
-
Och vad säger Biketrade?
För övrigt går det ju självklart att bygga tillbaka den till original, med Yamaha-grejer.
Då funkar det.
-
Hej!
Jag är ny på forumet. Köpte också en vägreggad Grizzly 700 SE från Biketrade i vintras. Bytte omgående den fula framlampan mot en LED-ramp för helljus, kopplade in orginallamporna, tätade och fixade elen till blinkersena då de var dåligt gjort även på min. Vet inte hur Overriden är kopplad nu. Enligt instrumenteringen så är den alltid "på" när diffen är ilagd, för displayen "snurrar" som vid intryck knapp hela tiden.
Jag ville ha en vägreggad för det blir en del vägåkning ibland. Mest grus iofs, men bor nära Göteborg och inte i "Norrland" så här finns ju en och annan som bryr sig...
I övrigt är jag väldigt nöjd med maskinen och även med kontakten med Thomas på Biketrade. För att slippa allt snurr med att själv behöva montera maskinen så åkte jag och hämtade den i Gävle.
-
Hej, nu har jag haft fullt upp ett tag och glömt av forumet.
Tacksam för era svar!
Anledningen kort och gott är att jag vill ha en pålitlig japan och har alltid gillat Grizzly som helhet. Vägreggad för att jag i huvudsak kör på väg. Må så vara grus och skogsvägar oftast, men det är transportsträckor dit.
Jag har löst motorlampan, troligen jag eller svärfar som varit och pillat på tomgångsskruven när jag plockade bort strypningen vid spjälhuset. (KLANTIGT)
Thomas är trevlig men har varit lite disträ mot mina frågor. Jag har nämligen ställt alla frågor som går att ställa och hur de bygger om dem, men har inte fått något utförligt svar. Jag ger mig inte så lätt, med tanke på att jag frågat innan och inte fått de svar jag velat ha.
Och när jag anmärkte på att det inte finns något drag på maskinen som han sagt tidigare så får jag som svar tillbaka: "En sådan kostar bara 90kr på Biltema".... Då tyckte jag att det inte är några problem för dem att fixa det åt mig?
Nåväl.. behöver ju först en 2" förlängare och fäste till dragkula som passar... verkar inte finnas att få tag på till 2016-års modell. Har dock inte kollat med Yamaha åf.
-
Att det inte är drag på är väl för att inte vägreggade har det ;)
Yamaha åf fixar ett drag åt dig ()p
-
Må så vara, men många vägreggade levereras med godkänt drag. Min CF hade godkänt drag med kontakt.
Med tanke på Biketrades prishöjning mellan mina förfrågningar så kan de gott bjuda på ett drag.
-
Må så vara, men många vägreggade levereras med godkänt drag. Min CF hade godkänt drag med kontakt.
Med tanke på Biketrades prishöjning mellan mina förfrågningar så kan de gott bjuda på ett drag.
Utan att försöka vara dryg så är väl godkänt drag en sanning med modifikation.
Max släpvagnsvikt för CF är 150 kg !
Sätter du sen på en förlängare så att kulan kommer ut så du sätta dit cykelstället som kulan är godkänd för rent viktmässigt då är den inte längre godkänd.
Ett försäljningstrick enligt mig.
-
Utan att försöka vara dryg så är väl godkänt drag en sanning med modifikation.
Max släpvagnsvikt för CF är 150 kg !
Sätter du sen på en förlängare så att kulan kommer ut så du sätta dit cykelstället som kulan är godkänd för rent viktmässigt då är den inte längre godkänd.
Ett försäljningstrick enligt mig.
Nåväl, godkänt eller inte, det fyller sin funktion med gårdsvagn etc iaf :) Och max dragvikt på en Grizzly är bara 600kg, med 15kg max kulvikt.
-
Det går nog inte att kolla Yamahas godkända dragvikt och sen överföra det till nån vägreggad variant.
Då är det inte Yamaha längre.
Och då är det dessutom svensk lag som trumfar eventuella klisterlappar på maskin.
En vägreggad fyrhjuling går som mc och då är det halva tjänstevikten (minus soppa) som gäller, och att det är smalare än dragfordonet.
Har haft några Grizzlys men kommer inte ihåg tjänstevikten exakt men det är iaf under 300 kilo.
(på mc får man inte räkna med förarvikt på 75 kilo som man ju räknar in i tex bil)
...så över 150 kilo lär det därmed inte bli om det skall vara lagligt, sen om det är tjänstevikt eller totalvikt som gäller för mc-släp vet jag inte men det kan ju de intresserade säkert googla fram.
()p
Några 600 kilo är det iaf aldrig.
-
Det går nog inte att kolla Yamahas godkända dragvikt och sen överföra det till nån vägreggad variant.
Då är det inte Yamaha längre.
Och då är det dessutom svensk lag som trumfar eventuella klisterlappar på maskin.
En vägreggad fyrhjuling går som mc och då är det halva tjänstevikten (minus soppa) som gäller, och att det är smalare än dragfordonet.
Har haft några Grizzlys men kommer inte ihåg tjänstevikten exakt men det är iaf under 300 kilo.
(på mc får man inte räkna med förarvikt på 75 kilo som man ju räknar in i tex bil)
...så över 150 kilo lär det därmed inte bli om det skall vara lagligt, sen om det är tjänstevikt eller totalvikt som gäller för mc-släp vet jag inte men det kan ju de intresserade säkert googla fram.
()p
Några 600 kilo är det iaf aldrig.
Nej, eftersom den inte är registrerad med drag så är det väl självklart att jag inte får dra något på allmän väg :banghead: Jag pratar fortfarande om gårdsarbete. Är det inte mer eller mindre standard på en ATV, vägreggad eller inte att den levereras med drag vilket som?
600kg är godkänt på maskinen, alltså i det syfte jag kommer nyttja den. Det där med 15kg max kulvikt däremot kommer nog överskridas :)
-
Nej, drag är långt ifrån standard.
Och skulle det vara så, så är det den svenska generalagenten som låtit skruva på kula.
Alla länder/världsdelar har ju olika kopplingsanordningar, amerikanska tvåtumskulan kan ju funka här, ibland, men bäst är svensk kula på 50mm.
I USA kör de ju ofta med ett universellt fyrkantsfäste som man sen kan sätta i en dragstång med kula på, eller kanske ett vinschfäste, eller vad man nu vill ha.
Lejab gör drag åt Yamaha, här är en variant med dubbeldrag (kallas även duplexdrag) dvs med 50-kula och sprint.
http://www.biketrollhattan.se/tillbehor-atv-transporttillbehor-drag-forstarkt-dubbeldrag550700-p-34827.html
Och visst kan man tycka att om man köper maskin för sexsiffrigt belopp skulle de kunna skicka med en sån... men det skulle du tagit vid köptillfället.
Sen vilka vikter du kör med på gården har ju ingen med att göra, jag har kört med både ett och två ton och med kultryck på runt 100 kilo.
Och jag är fortfarande en fri man.
()p
-
Lasta ni !Men glöm inte att ha respekt och försiktighet när ni kör med flera ton, med en maskin som väger 300 kg. Ner för backar skarpa svängar höga hastigheter finns säkert fler sätt att dö på.
-
Respekten är på plats, är alltid försiktig.. eller kanske mest feg.
Hydro, samma här brukar ju dra 1,5ton när vi drar vattentunna. Har dock dödat en släpaxel på det sättet. Har även dödat ett hemmabyggt tippsläp med ca 2 ton tegel :)
Tack för tipset om dragannordningen.
Vad tycker ni om deras produkter: http://www.wildharemfg.com/ ?