ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: mabh__87 skrivet 13 mars 2016 kl. 12:25:13
-
Hej
Funderar på och montera ett riktigt variatorkit på grizzlyn har nu Yamahas original med bricka men skulle vilja ha nåt som inte tappar så mycket toppfart
Verkar vara lite olika uppgifter om de är samma kit 07-13 som4-15?
Vad för kit rekommenderar ni
Har 27tums däck (itp mega mayhem) och kör mycket myr/lera samt mycket stigar
Mvh micke
-
Skulle inte kalla original schimset för variatorkitt, eftersom man endast sänker remmen i primären och därmed utnyttjar primär variatorns nedersta del av skivorna, men då tappar man toppfart eftersom den då inte låter remmen klättra längst ut på skivorna.
Så egentligen är deras variatorer ganska dåliga eftersom dom inte kan använda hela variatorernas yta, men vars det problemet kommer från vet jag inte, men bara av det så blir det svårt att plocka ihop ett eget kitt med andra vikter, fjädrar och helig. Man måste som först bestämma vars man vill den ska börja växla med att antingen köra utan schimset eller med, men blir svårt då inte hela skivorna används att få till så den växlar exakt som man vill hela vägen
-
Hur mycket har du tappat i toppfart?
Min -15 Grizzly 700 gör då över 90km/h med Yamahas egna variatorkit.
-
Hur mycket har du tappat i toppfart?
Min -15 Grizzly 700 gör då över 90km/h med Yamahas egna variatorkit.
Min gör 93 på varvstoppen gjorde ca 108 innan har jag för mig
Bricka kittet ska plockas bort om jag hittar något annat
-
http://www.gooffroad.se/variator/yamaha/epi-variatorkit-grizzly-700.html
Vad ska du med toppfart till? vägmaskin?
-
Kanske skulle köpt en raptor 700 istället??? :hmmm:
-
Verkar inte vara så bra att plåga grizzlys i 90-100 på väg så länge, innan bakaxeln överhettar och oljan kokar? Tyckte att Pelle på forumet muttrade nåt om det.
-
Påverkar inte variator kit alltid hastigheten?
-
Det är ju det som är meningen med ett variatorkitt, dreva ner maskinen när man sätter på större däck
-
http://www.gooffroad.se/variator/yamaha/epi-variatorkit-grizzly-700.html
Vad ska du med toppfart till? vägmaskin?
Passar bara upp till 14 som de verkar
Toppfarten är inte så viktig mest å få lite mer klipp i den
-
Hör med dom om det passar längre fram, annars kan dom nog fixa fram som passar.
Blir nog inte bättre med annat kit skulle jag tro, större motor gör susen ;)
-
Hm vänta lite nu. Du vill ha, Toppfarten är inte så viktig mest å få lite mer klipp i den.
Variatorkit ger 2 saker antingen mera kraft men svärmor kan köra om dej i farten, eller så är du snabb som en McLaren, men då kommer svärmor att fisa skiten ur dej vid start. ;D
Bara att välja, mera klipp byt maskin, du har köpt en trög, seg, dyr sak. :lol:
-
Nejnej, att mixtra med variatorerna kan göra så grymt stor skillnad, rappare, bättre backshift mm mm. Man får inte lägre utväxling med ett variatorkitt, det är diametern på variatorerna som sätter utväxling där, och sen växellådan för att växla ner/upp ännu mer. Det är bara börja laborera med andra vikter/fjädrar och annan helix
-
Du tappar inget I toppfart pga schimset eftersom förändringen I hjulstorlek ändrar
utväxlingen mycket mer än vad schimsningen kan kompensera för.
Hade du fortsatt att använda originalstorlek på hjulen så hade du fått en lägre topphastighet.
-
Är precis som osla skriver.
Här finns en länk att läsa gällande variatorkit.
http://www.atvhuset.se/variatorkit-guide/
Likaså, kan man handla därifrån.
Finns ju även X antal filmer på youtube där folk visar vad som händer med lite olika justeringar i variatorn.
Återkom med feedback om du köper något variatorkit.
Jag är själv sugen på ett kit, vilket gör att den slår i "hårdare", skulle vara lite kul att kunna leka lite på bakhjulen.
-
Verkar inte vara så bra att plåga grizzlys i 90-100 på väg så länge, innan bakaxeln överhettar och oljan kokar? Tyckte att Pelle på forumet muttrade nåt om det.
Jag har petat av 110mil på en Grizzly på 2 dygn så jag har väl facit vad de klarar ;)
Över 80km/t överskrider temp på bakdiffen 150grader och drivknutar tar permanent skada.
Jag hade värmekamera med mig.
Annars är Grizzly en grym maskin.
Men tyvärr har cummins lite rätt.
De är trötta och sega.
Grizzly är inte en åka fort maskin. De har ingen av de egenskaperna.
Innan min resa modifierade jag ett sänkningskitt för få snällare vinkel på axlarna då de är vinklade både neråt och bakåt vilket jag inte sett på någon annan maskin. Detta orsakar mer rörelse på kulorna i knutarna och därav högre värmeutveckling i hastighet.
Min första Grizzly (som.jag gjorde denna resa på) var org. i variatorn och kände inte den behövde mer kraft på lågväxel.
Något dock som gjorde mirakel på den trötta 46hk motorn var PC5 + autotune + dual Barkers + foamfilter med öppnad luftburk.
Men smakar de så kostar det.
Jag insåg snabbt att det inte var en maskin för mig, sålde o köpte Raptor. För att sen inse jag ska vara i terrängen och köpte Renegade.
Sen tröttnade jag på hastighet och köpte skogens konung ;)
-
Tack Pelle.
-
Jag har petat av 110mil på en Grizzly på 2 dygn så jag har väl facit vad de klarar ;)
Över 80km/t överskrider temp på bakdiffen 150grader och drivknutar tar permanent skada.
Jag hade värmekamera med mig.
Annars är Grizzly en grym maskin.
Men tyvärr har cummins lite rätt.
De är trötta och sega.
Grizzly är inte en åka fort maskin. De har ingen av de egenskaperna.
Innan min resa modifierade jag ett sänkningskitt för få snällare vinkel på axlarna då de är vinklade både neråt och bakåt vilket jag inte sett på någon annan maskin. Detta orsakar mer rörelse på kulorna i knutarna och därav högre värmeutveckling i hastighet.
Min första Grizzly (som.jag gjorde denna resa på) var org. i variatorn och kände inte den behövde mer kraft på lågväxel.
Något dock som gjorde mirakel på den trötta 46hk motorn var PC5 + autotune + dual Barkers + foamfilter med öppnad luftburk.
Men smakar de så kostar det.
Jag insåg snabbt att det inte var en maskin för mig, sålde o köpte Raptor. För att sen inse jag ska vara i terrängen och köpte Renegade.
Sen tröttnade jag på hastighet och köpte skogens konung ;)
Vad menar du med att drivknutarna tar permanent skada?
-
Förmodligen blir fettet i knutarna så varmt att det inte kan hålla kvar en film i kontakten mellan kulorna och hylsan, då börjar kulorna äta på hylsan eller tvärtom.
-
Förmodligen blir fettet i knutarna så varmt att det inte kan hålla kvar en film i kontakten mellan kulorna och hylsan, då börjar kulorna äta på hylsan eller tvärtom.
Skulle det bli en sån hög friktion i drivknutarna så borde de bli så varma att drivaxeldamaskerna skulle smälta.
Min Grizzly har gått ca 500mil och jag har kört relativt långa sträckor över 80km/t utan några sk "permanenta skador" på drivknutarna, vad jag har märkt iallafall.