ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Xmr800 skrivet 5 mars 2016 kl. 14:47:27
-
Har problem med min xmr 800. Den driver bara på höger fram o motor bromsar oxå bara på höger.
-
Nån knut på vänster axel som gått?
-
Nej Hade det vart paj på drivaxeln på vänster sida så skulle väl inte höger sida driva konstant med 4wd inkopplat. Jag har kollat drivaxeln o den är hel.
-
Nja, om lamellbromsen orkar hålla emot så driver den ändå på sidan som är hel. Men hissa upp den fram och snurra på höger hjul och se om utgående vänster axel snurrar, då ser du snabbt om vänster axel är slut
-
Vänster axel är hel! När jag hissat upp och snurrar på höger hjul så följer kardan med runt men inte på vänster. Det är som om den är helt låst på höger sida.
-
Utgående axel på vänster sida snurrar inte när jag snurrar på höger hjul. Kan drivaxeln gått av innanför bromsskivan? Bronsskivan sitter på drivaxeln direkt vid differentialen.
Om det är nåt/några drev inne i diffen så borde det väl höras eller kännas nån gång typ att det hugger till?
Verkar ju som visco locken funkar isf för sen drar hårt på höger 👍
-
snurrar inte vänster hjul med så lär det ju vara en skrot knut på vänster drivaxel.
Hade kardan fram till diffen varit skrot hade du bara haft bakhjulsdrift
-
Kardan är hel likaså båda drivaxlarna 100% säker!!!
Utgående axel på vänster sida snurrar inte
-
Det är nog bara börja med att ta lös drivaxeln och bromsskiva och se hur det ser ut där i
-
Ja tyvärr. Jag undrar bara hur visco locken funkar e de som en diffbroms typ dana axlar?
-
Vet inte exakt hur det ser ut, men det är en broms/lamelldiff. Men har aldrig mekat i såna tidigare så nå bättre svar har jag inte. Finns det ett lock på diffhuset som på bildelar så är det ju en bra början att öppna och se vad som hänt där i
-
Ja tyvärr. Jag undrar bara hur visco locken funkar e de som en diffbroms typ dana axlar?
Googla, finns bra beskrivning på både det system CA använder samt Polaris med sitt.
-
Då är något i diffen trasigt eftersom den inte drar med vänster drivaxel.
Bort med vänstra axeln och kika in i diffen