ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Peter.c skrivet 20 februari 2016 kl. 18:17:39
-
Hej
Bytte nyss startmotor på min atv och glömde sätta dit jordkablen vilken gjorde när jag slog på starten så rök det rejält och en kabel till välxel givaren brände av, efter detta så får jag ingen gnista till tändstiftet (kablen är lagad).
Vad är det troligaste felet CDI boxen Eller tändspolen, vill gärna ha tips på felsökning, (hittar inte att någon mer kabel verkar bränd)
-
Jag skulle undersöka kablaget som går ner till "tändplattan" i motorn, även jordkablaget till tändspole och CDI´n är intressant
När du glömde jordkabeln ner till startmotorn tog strömmen andra vägar, en väg var då genom kabeln till växelgivaren som du nämnde. Denna var uppenbarligen för klen och brann av...
Att ha ett schema skulle underlätta för att förstå vilka vägar det är möjligt för strömmen att ta om jorden till motorn saknas.
undersök att du har jordförbindelse med CDI och Tändspole mot batteriets -pol för att vara säker att inga kablar brunnit av där.
CDI´n har som jag förstår givare på det som jag kallar "Tändplatta" Från mopedtiden i mitt liv. är dålig på hur moderna tändsystem är uppbyggda men är "tändplattan" nere i motorn förbunden med batteriets -pol så finns stor risk att det brunnit av kablar där också.
Tändspolen borde överleva detta utan problem.
Värre är CDI´n om strömmen till startmotorn flutit genom den.
Jag skulle kolla mera kablar innan jag köper delar.
-
Hej
Har nyss testat mer jag får dom rätta motstånden på tändspolen och har jord och ström till CDI boxen. Även puls givaren till CDI boxen verkar hel. Har stirrat mig blind på kopplingschemat men allt som jag testat hittills så pekar det hela på CDI boxen.
-
Har du möjlighet att lägga upp schemat? Det skulle underlätta att ge förslag.
Lite märkligt, Hur skulle strömmen kunna gå genom CDI´n på ett sånt sätt att den tar skada? - Visst den är troligtvis känslig OM man nu lyckas köra ström genom den på fel sätt. men då gäller det att något (Tex pulsgivaren) är jordat nere i motorn som sen är kopplat till CDI´n för att ström skulle kunna gå den vägen.
Som jag förstått det var det jordkabeln till starten du glömt montera?
Ska den du kallar "pulsgivare" ha jord ner till motorn? Jag vet som sagt inte hur det ser ut så lite svårt att få en helhetsbild av elsystemet. Vad är det för typ av givare?
-
http://www.cr-service.se/TGB/Servicemanual/Blade%20400_Body_samlet%20fil.pdf Sista sidan finns kopplings schema även lite förenklat lite längre upp på sidan
-
Hej
Har du kört felsökningen som börjar på sidan 90 i verkstadshandboken ?
Cdi boxen får signal från växelgivaren kolla att växelindikatorn i instrumenthuset lyser så att du ser när du byter växel.
Kolla att du får signal från växelindikatorn i kontaktstycket till cdi boxen.
kolla så att det kommer signal från bromskontakterna har för mig att dom var inblandade men kan minnas fel.
Om allt detta fungerar och du fortfarande inte har gnista så är troligen cdi boxen rökt.
Byt spolen när du ändå håller på , min cdi brann tack vare kortis i spolen.
Var beredd på att delarna är skitdyra och det finns inga pirat att uppbringa :(