ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: marresson skrivet 19 februari 2016 kl. 09:26:41
-
Tjena!
Precis köpt en kodiak men behöver nytt batteri,
Sitter vinch men ingen annan batterikrävande
Utrustning.
Vad ska man välja?
-
Tjena!
Precis köpt en kodiak men behöver nytt batteri,
Sitter vinch men ingen annan batterikrävande
Utrustning.
Vad ska man välja?
Grattis.
Satsa på ett kvalitetsbatteri direkt, då inget från "biltema" de fungerar väl som typ. Sommarbatteri, köpte själv därifrån inför vintern. (Man får vad man betalar för)
Mvh svenne
-
Grattis.
Satsa på ett kvalitetsbatteri direkt, då inget från "biltema" de fungerar väl som typ. Sommarbatteri, köpte själv därifrån inför vintern. (Man får vad man betalar för)
Mvh svenne
Tack!
Okej, typ varta? Vet du vad det ska vara för mått? Har letat på nätet men inte hittaf.
/marresson
-
Tack!
Okej, typ varta? Vet du vad det ska vara för mått? Har letat på nätet men inte hittaf.
/marresson
Mät på batteriet du har.
Tack!
Okej, typ varta? Vet du vad det ska vara för mått? Har letat på nätet men inte hittaf.
/marresson
author=marresson link=topic=55849.msg574390#msg574390 date=1455875313]
Tack!
Okej, typ varta? Vet du vad det ska vara för mått? Har letat på nätet men inte hittaf.
Mät på batteriet du har, längd×bredd×höjd
-
Hej.
Jag köpte det största Gel-batteriet som fick plats på Biltema till min gamle Kodiak -95, som funkat fint i drygt 3 år nu.
Plogning med winchlyft, extraljus fram och bak, hand och tumvärme mm.
Inga problem.
Den står i kallgarage, så det är riktiga kallstarter också.
Kostade runt 400kr.
Micke.
-
Hej.
Jag köpte det största Gel-batteriet som fick plats på Biltema till min gamle Kodiak -95, som funkat fint i drygt 3 år nu.
Plogning med winchlyft, extraljus fram och bak, hand och tumvärme mm.
Inga problem.
Den står i kallgarage, så det är riktiga kallstarter också.
Kostade runt 400kr.
Micke.
Ok låter bra, jag köpte standardbatteriet 18ah förra hösten originalbatteriet hade jag i 8år !
Kan ju vara så att gelvarianten är bättre!
Snöfattig vinter här i år blev ju inte mycket plogat tyvärr . Mvh svenne
-
Man kan knäcka ett Varta på 1 vecka.
Handlar om att ta hand om batteriet.
Ska alltid vara laddat när man ställer den, speciellt om det är kallt
-
Tack för alla svar!
Pajasen som hade cyklen innan hade satt ett bilbatteri på lasträcket, då han trodde batteriet var dåligt när den knackar vid start.
Har bytt startrelä och batteri nu så den går som en klocka!
En annan fråga, börjar fundera på om fläkten till kylningen är sönder då den inte snurrar. Har dock bara kört 15 mins planmark som längst.
Måste den komma upp i någon speciell temp för sen ska starta?
/Marresson
-
Ja den är väl för oljekylet?
Har inte kollat på min. Men lär sitta en givare på kylet du kan prova kortsluta kontakten. Då ska fläkten starta
-
Ja den är väl för oljekylet?
Har inte kollat på min. Men lär sitta en givare på kylet du kan prova kortsluta kontakten. Då ska fläkten starta
Ah precis! Får testa det.
Kanske sk varmköra den en gång innan skruvmejsel lommer fram!
-
Ja den är väl för oljekylet?
Har inte kollat på min. Men lär sitta en givare på kylet du kan prova kortsluta kontakten. Då ska fläkten starta
Ah precis! Får testa det.
Kanske sk varmköra den en gång innan skruvmejsel lommer fram!
-
Hej.
En oljekyld maskin blir myyyyycket varmare innan fläkten startar.
Min Kodiak från -95 har tempgivaren på MOTORN, och fläkten har aldrig startat.
Jag har kollat att den funkar givetvis, men funderar på att sätta en knapp för tvångskörning.
Det KAN vara så att fläkten startar först när överhettningslampan tänds (det är samma givare), och det känns lite sent.
Grizzlyn som är vattenkyld, går kylfläkten på stup i ett, trots lättare körning.
Micke.
-
Jag kan inte annat än protestera mot kritiken av Biltema batterier. Jag har ett Biltema Gel batteri i min Kodiak 01a, och det har funkat perfekt i de 8 år som det var sen jag köpte det. Det första batteriet varade i 8 år, Biltemas har nu suttit i i 8 år och är hur bra som helst. Har använt det till kallstarter ner mot -20 grader, winchat både ATV och träd kors o tvärs utan problem.
En av fördelarna med Biltemas batterier är förutom priset att dom har så stor omsättning på sina batterier att risken att få en "hyllvärmare" är ganska liten. Men var klar över att om ett batteri skall hålla 8-10 år så måste det laddas MINST varannan månad året runt....MINST!!
Ett större problem än Biltemas batterier är dock den mycket klena Generatorn på Kodiaken. Bara 15Amp/190W. Det är i minsta laget!!
Annars har jag som på några andra ställen i detta forumet skrivit lovord om min Kodiak 01a. Använder den varje dag året runt på ett småbruk i Bohuslän. Nu är den 16 år och den första saken har gått sönder, ljuddämparen är genomrostad. Inte ens variator-remmen har jag behövt byta. (Undantaget tändningsmodulen som jag pajade själv...)
Dock så får den god omvårdnad med service och kontroller etc.