ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Robert7 skrivet 16 februari 2016 kl. 18:56:04
-
Hej!
Tänkte starta en lite projekttråd om mitt plogbyggen på en 2013 Yamaha Grizzly 550
En del är redan fixat på Grizzlyn som 4st Led arbetsljus fram och tum och handtagsvärmare.
Yamahas egen 8mm hasplåt införskaffades också
En Warn 2500 lbs Vinch köptes också snabbt efter..
Men nu några bilder :)
-
Såhär tänkte jag fästa plogen framtill, denna plåt håller endast plogen i sidled och "bommen" under botten.
Ville inte ha något extra under botten som tog bort markfrigången eller annars var i vägen.
Detta järn är fastskruvat mot ramen med 2 U-profiler av M10 gängstång och får sitta där hela tiden :)
-
Ett 50*50*4mm profilrör utgör ramen som plogen är uppbyggd på börjar ta form
Röret går ej att lyfta eller sänka utan ett "gångjärn" kommer i ändan på röret.
Markfrigången försämras ju betydligt men jag hade inte heller tänkt åka å köra i skogen med det monterat ;D
-
Ser snyggt och rejält ut :) ()p
-
Ser snyggt och rejält ut :) ()p
Joo..det blev såhär denna gång..:P
Nå niin fortsättning följer :)
Ihoppunktat och provmonterat
-
Okej nu är frontmonteringen klart..
Jag valde att fästa bakdelen av röret på dragkulan med en kulhandske som är tänkt att ta upp alla stötar och är dessutom enligt mitt tycke det starkaste och (enklaste?) alternativet.
Dessutom enkelt att koppla ur o i.
-
Nu har jag börjat fundera över hur bladet skall svängas, tilta framåt och samtidigt kunna röra sig parallellt med marken.
Här är en komplicerad prototyp som skall illustrera alla funktioner.
Planering och tillverkning gjord på arbetstid :lol:
Fortsättning följer....
-
Godkväll! Dags för en fortsättning på tråden.
Efter att ha haft en längre paus på plogbygget tog det ny fart när denna plåt dök upp på jobbet
en fel valsad sopbils sidovägg blev ett perfekt plogblad :)
Denna plåt är valsad och av vanligt järn 1400mm brett och 4mm tjockt
Hastig provkoll :P
-
Här har jag kapat ut en platta där svängmekanismen kommer, 4 st förstärkningar skar ut och punktades fast (mest tänkt som en utseende detalj, borde nog hålla utan ;) )
En detalj är att bladets tiltpunkt är på mitten dvs om ett hinder är framför behöver bladet falla mindre framåt än om punkten satt längre ner.
En nackdel är det behövs starkare fjädrar än de på bilden :)
Med 2 gängstänger genom skarvmuttrar kan man ställa lutningen framåt och bakåt.
På ändarna är det små gummidämpare ifall bladet slår tillbaka.
Ett 50*50*4mm rör går under svängplattan och är ihopskarvad med ett ämnesrör som sitter ihop med bommen med en bult i ett ovalt hål. På detta vis kan bladet lägga sig plant på marken oberoende hur den lutar.
Ett hjul med ett spår för vinschvajern gör att plogen hissas upp och ner långsammare och lättare.
-
Snöplogen i sin helhet.
Glidkoppar under bladet som man kan ställa med hjälp av gängstång.
Notera även att fjärarna har blivit bytta till kraftigare :P
-
Tadaa!! Bladet målat och klart för stunden! Fungerade väl sådär att ploga lera :D
-
Nu kommer ett udda projekt att börja ta form, en frontmonterad gräsklippare!
Klippbordet kommer från en skrotad Craftsman åkklippare.
Klippbordet är 98cm brett och har 2 knivar, skicket var inte det bästa hehe :)
-
Motorn till detta vidunder är en Briggs & Stratton 5hp som sedan länge legat i en knut och skräpat.
Motorn startade inte till en början men efter en förgasarrengöring och nya membran gick motorn som en dröm :)
Här försöker jag skissa upp en ram som allt skall byggas på. Klipparen kommer att gå på 2 hjul fram.
-
Något som börjar likna något :D
Kom snabbt fram till att den konstruktion inte skulle funka eftersom hjulens upphängning gick för nära marken och dessutom inte slapp att röra sig enligt marken lutning eller ojämnheter.
En lyftmekanism behövs ju också, nu kan man ställa in klipphöjden allt från 1cm till ca 20cm.
-
Framaxeln på klipparen gjordes om så nu ledas den på mitten.
Även lyftmekanismen är ihoppunktad.
-
Och så plötsligt mitt i allt gick jag och bytte upp mig till en ny hjulare, en Grizzly 700 traktorreggad :)
Snöplogen passade ju rakt av från den förra men jag fick konstruera om draget lite men en till kula för att kunna dra släpvagnen samtidigt som plogen var i :)
-
fränt bygge med klippare fram ()p
Finns det gamla grizzly som traktorregg för det är väl ingen -16?
-
fränt bygge med klippare fram ()p
Finns det gamla grizzly som traktorregg för det är väl ingen -16?
Tack :)
Det är -14 på ramen men reggad som -16. Det var den sista grizzlyn i lager och fick den till nedsatt pris. En motsvarande kodiak SE hade varit betydligt dyrare.
Här kommer mer bilder:
Såhär långt är bygget i dagsläget. Drivningen är med rem, dock är jag osäker på om motorn orkar med utväxlingen.
När man startar klipparen är det tänkt att vinschen ska spänna remmen. Monteringen i atvn är med samma princip som plogen.
Just nu är alla delar målade.
Fortsättning följer...
-
Hejsan!!
Uppdateringsdax :)
Bygget har avancerat lite så som rostsvetsning av klippbordet och rostskyddsbehandling undertill, Ramen blev svart och klippbordet ljusgrått.
Efter en hel del modifieringar är nu allt så gott som klart :)
Om ni önskar kan ja till och med bjuda på en provkörning av maskineriet ;)
O
-
Tjusigt bygge.
Hur har nu gräsklipparen fungerat?
Går också i tankarna att konstruera något liknande
-
Klipparn har fungerat ganska bra,med en större motor skulle det säkert ha gått riktigt bra,man fick köra så sakta för att det skulle hinna klippa fint. Jag provade med en större remskiva men då hann inte knivarna alls klippa :D men med en minst 10 hk motor skulle det säkert ha funkat riktigt bra 😊
-
Då blir det till att leta efter en billigt åkgräsklippare som man kan byggaifrån 😊
-
jooo,bygg vidare från en sån så får du allt du behöver..