ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: liquidmonkey skrivet 15 februari 2016 kl. 10:10:25
-
"Terränghjuling får endast köras på enskilda vägar"
Hur definera dom en 'väg'?
Är det asphalt, grus eller ler?
Am looking to buy a polaris 570 touring with Terräng Reg, and want to drive it around where we live, outside of örebro in the forest on a dirt road mostly.
There are also many other dirt roads to all the cottages and wonder if these are 'roads' as per the definition?
-
Enskild väg = gul skylt med röd kant
Man får köra max 20 km/h
-
De får inte heller köras utan ett syfte.
Dvs. arbete
-
Då blir det dumt att köpa terrReg om man inte jobba i skogen eller liknande.
TraktorReg det blir men inte glad att den är spärrad till 40km/hr.
Tack för svar!
-
I princip allt är olagligt beroende på hur man tolkar lagen.
Traktor kör man för fort.
Terräng körs utan syfte
vägreg körs utan spärr
Så är bara välja vilken regel man ska bryta mot.
Jag har haft vägreg innan. Men då jag inte kör i storstan kör jag nu terräng och de är trafikförsäkrade OM olyckan är framme.
Är 1200:- i böter om de skulle ha synpunkter på min körning vilket jag har svårt att tro när jag är inne o slänger skräp eller handlar mjölk
-
After reading a lot of forum posts, ads on blocket and all the rules for different regs, it seems most atv's are terrReg which means there must be a lot of people working worth their atv's.....or not.
How many people that get a terrReg atv actually follow the rules exactly?
Better yet, if I'm in the middle of nowhere mostly, what are my chances of ever having someone question my driving and Registration?
Is there any outward difference in terms of appearance between a TraktorReg and a terrReg? Other than the triangle sign?
-
Hur ofta är polisen ute och åker på små grusvägar? Aldrig
Köp en maskin och kör, du kommer inte få problem pga hjulingens reggform
-
Var det inte på gång en ändring av traktorklassen med ökad högsta hastighet? :hmmm:
-
Som skogsbonne säger så är det nog inte så noga vilken reggform. Har mycket poliser åkandes runt om kring där jag bor och så länge jag har hjälm och kör med ngorlunda vett så brukar dom vara snälla. Men det beror nog också å vilken polis man får för stunden med.
-
so then actually, the best REG to get is the Terräng since it allows full speed and no besikting.
as long as you don't drive like a jackass, no one is going to care, right?
vad tycker ni?
-
Vägregg är bättre enligt mig, då får man iaf köra någonstans och jag har aldrig hört någon som blivit tagen för dom inte kör med strypningen och ingen kör ju med strypningen kvar.
Besiktning efter 4 år och sen varannat är inte jobbigt