ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: D.A skrivet 11 februari 2016 kl. 11:32:05
-
Har nyligen köpt en Hisun 800 efi begagnad. Vid provkörning rök den inte mycket och den var gråvit som sig bör. Inga övriga missljud eller konstigheter vad jag kan märka i motorn.
Väl hemma började jag med att kolla oljor stift etc. Stiften såg fina ut och motoroljan med men nivån var låg, under min sträcket. Jag fyllde på hela vägen upp till max på den vilket blev ungefär 3 dl. Provstartade motorn och den rök betydligt mer än tidigare samt att jag sedan såg en liten pöl med olja under den. För mig låter det som den vart överfylld med olja och tryckte ut överskottet men enligt stickan ska det stämma??? Finns det något annat som kan ge detta symptom? Har nu sugit ur tre dl ur motorn men väntar på nytt luftfilter innan jag startar den igen.
Vad tror panelen?
-
Jag hade bytt oljan och fyllt på rätt mängd enligt handboken, så har du börjat på ny kula. Slår man i för mycket så trycks det oftast ut via vevhusventilationen. Att en motor ryker vitt tyder på kondens, svart på för mycket bränsle och blått på att olja förbränns. Slå i en 10W40 delsyntet olja.
-
Ett kompressionstest, ifall nån av toppackningarna inte mår så bra?
Det kan ju vara så att den trycker ut kompression i någon oljekanal/vattenkanal och tvingar ut oljan genom vevhusventilationen?
-
Ett kompressionstest, ifall nån av toppackningarna inte mår så bra?
Det kan ju vara så att den trycker ut kompression i någon oljekanal/vattenkanal och tvingar ut oljan genom vevhusventilationen?
Otänkbart på en Hisun! ':)
-
Tack för input!
@Jupiter, vitgrå rök när den var kall sedan i princip ingen rök alls såg inte något nämnvärt vid gaspådrag heller så det bör ju vara i sin ordning.
@myggan, borde det inte vara samma sak då med lite mindre olja i? Eller kan den extra oljemängden göra att det läcker igenom? Ska kolla igen när jag fått luftfiltret, har man otur har jag blåst en packning men då lär det väl visa sig vid nästa start...
-
Ta ett komptest så vet du om den läcker i toppackningarna.
-
Plockade i gamla luftfiltret igår och provade att starta igen.
Funkade precis som innan jag fyllde olja, lite vitgrå rök i några minuter sedan i princip ingen rök alls. Inget oljeläckage heller. Skall prova att succesivt fylla oljan, börjar med att fylla straxt över min strecket. Har läst på usaforum att den tydligen är rätt känslig på för höga oljenivåer och den kan ha varit straxt över full markeringen, svårt att säga med nästan ny olja på en liten rund metallpinne...
Eller så har jag blivit för gammal för att se... :o
-
Men luftfiltret bör inte ha någon koppling till ett oljeläckage, så vida det inte är helt tätt och vevhusventilationen går till luftburken som brukligt, men då borde den inte startat. :hmmm:
-
Lägget ett papper eller en trasa mot stickan så syns det var pappret drar i sig oljan.
-
Lägget ett papper eller en trasa mot stickan så syns det var pappret drar i sig oljan.
Helst ska det vara använt dasspapper. :DV
-
Stiften såg fina ut och motoroljan med men nivån var låg, under min sträcket. Jag fyllde på hela vägen upp till max på den vilket blev ungefär 3 dl. Provstartade motorn och den rök betydligt mer än tidigare samt att jag sedan såg en liten pöl med olja under den.
Varmkörde du innan du kollade oljenivån? Om den var kall så överfyllde du antagligen. Då brukar det trycka ut överskottet genom vevhusventilationen jo.
-
@Jupiter, näe men va tvungen att sätta dit ett luftfilter för att provköra den igen. :)
@jussiN, smart idé! då kan man ju inte skylla på gamla ögon längre!
Förhoppningsvis (läs troligtvis) var det skit bakom spakarna å inget annat. lite överfyllning + att den verkar vara överkänslig mot det och spottade ut det bara...
@Michelin, nja ljummen kanske så det kan ha bidragit till att det blev för mycket