ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 1 februari 2016 kl. 23:48:19
-
Har ni några erfarenheter eller åsikter om laddare med rekondläge?
Har nog lite dåliga batterier i både bilarna och båda hjulingarna, så kan man bättra på prestandan i några av dom så har man tjänat in laddaren inbillar jag mig.
Har i dagsläget en lite enklare ctek med moped/mc, bil och vinterläge.
Men det finns ju varianter med olika teststeg och rekondgrejer, även lägen där man kan driva saker.
Tips om vad man bör köpa?
-
Rekond läget på ctek fungerar faktiskt. Flera halvdöda som jag lyckats väckt med de kör även 1ggr per år i förevyggande syfte ( kan ta uoo till ett dygn ibland ). Recond läget finns på7ah laddaren och uppåt. Har man råd så satsa på 10ah då den har även vilket steg den är på, dvs lättare att se vad den gör just nu och ett humm om när den kan tänkas vara färdig. Koppla dock alltid bort från fordon vid rekond då det bitvis kan vara så hög volt att boxar,laddreg etc kan skadas. Gällande source som finns på både 7-10ah så år det kanon om man vill rigga 12v utr vid test. Kan mata direkt från laddaren och även tving väcka för lågt utladdade batterier. Summa, kan varmt rekomendera !
-
Min lokala handlare hade två ctek hemma, en mxs5.0 och en m100.
Hade siktat på mxs7.0 men den fanns ej, kan ju dock åka förbi stan och handla...
Men m100 (marinladdaren) verkar ju ha väldigt lika spec som mxs7, båda kör 7a och tar 14-150ah batterier.
Dock är m100 några hundralappar billigare.
Tycker det verkar smidigt med supplyläget på dessa laddare.
-
http://ctek.com/se/sv/chargers
Nu funderar jag även på om mxs5.0 test & charge, med den kan man ju kolla laddningen och startström också.
Den saknade ju dock supplyläget.
Får nog läsa på lite mer...
-
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1040676&ws_tp1=cp&ref=PLA_BIL&subref=1040676&utm_source=PLA_BIL&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_BIL_feed&utm_content=1040676&gclid=Cj0KEQiAxMG1BRDFmu3P3qjwmeMBEiQAEzSDLqA9d2CDqhc3x-QhIMbHt-3CadAdfgqrNzigBcXGEzQaAlYJ8P8HAQ
en sån laddare har jag köpt idag, dom ska tydligen va riktigt bra. hört att många gnäller på c tek laddarna att dom inte laddar helt fullt.
fast köpte min på däckia va rea halva priset 790kr
jag har även en c tek polar och den fungerar bra, men nu blir det att jämföra
-
Mailade ctek support och frågade om skillnaden mellan m100 och mxs7.0. Fick svar direkt nu på morgonen! ()p
"Hej
M100 är en av våra fyra Marinladdare.
Laddningsegenskaperna är naturligtvis de samma, eftersom samma batterier kan användas oberoende om det är båt, bil, traktor, vattenpump etcetc.
M45 = gamla Multi XS 3600 / MXS 3.6 (ej längre under tillverkning9
M100 = Multi XS 7000 / MXS 7.0
M200 = finns ingen motsvarighet i ”bill-laddare” i Sverige
M300= MXS 25
I de två mindre laddarna finns inga andra skillnader utom layouten, och att kablarna är något längre än i ”bil-laddarna”.
I de två större laddarna finns ett nattläge ist.f. supply- läge, och de r utrustade med längre kablar samt ringkabelskor i stället för klämmor.
Marinserie efterfrågades av våra Marinpartners och har funnits rätt länge.
Med vänlig hälsning
Best regards,
Teresa, CTEK"
Så jag åker nog upp till min handlare och köper m100, ska bli spännande att se om det blir nån skillnad jämfört med min gamla zafir 90.
-
här finns mycket läsvärt om laddare och batterier, detta är den sista delen i en artikel serie om just laddare och batterier om hur det fungerar
http://www.sledtrax.se/articles/1516/members/2016-02-08_20_batteriladdare/index.shtml
http://www.sledtrax.se/articles/1516/members/2016-02-07_19_batteriladdare/index.shtml
http://www.sledtrax.se/articles/1516/members/2016-02-07_16_batteriladdare/index.shtml
blev att ta med dom 2 första delarna också så blir det lättare att hitta