ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: jockejoakim skrivet 31 januari 2016 kl. 19:54:13
-
(Uppdaterat med bilder längre ner i tråden)
Jag tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter gällande laddningsproblem som jag har haft med min Linahai 300 2x4 Classic.
Det började för ungefär 3 år sedan. Det var en kall vinterdag och snön hade vräkt ner hela dagen. Glad i hågen för att jag skulle få åka och skotta lite snö med Linhaien gick jag ut.
Maskineriet startade lika lätt som vanligt. Efter drygt en halvtimmes skottande och vinchande av plogen upp och ner dog plötsligt den lilla klenisen.
Jag kunde snabbt konstatera att batteriet var dött. Nåja tänkte jag, får väl ladda och prova igen imorgon...
... Dagen därpå startade den lika bra som vanligt efter lite nya vitaminer i batteriet. Plötsligt, ungefär en halvtimme ha gått och den dör igen.
Jaja, det är väl säkert så att jag har ett dåligt batteri. Åker in till byn och köper ett nytt för sisådär 500kr.
Väl hemma installerar jag batteriet och pang boom så har jag skottat utan problem i en och en halv timme. Nu börjar vinchen gå segt tycker jag... och sen dör elendet igen.
Fram med multimetern, kontrollerar batteriet. ca 10Volt när maskinen är avstängd. Startar och kontrollerar igen. Hmmm fortfarande under 12V, det räcker ju inte!
Halva natten satt jag framför datamaskinen och försökte lista ut vad jag som amatör själv kunde göra för att fixa problemet. Jag insåg ganska snart att det mest troliga var att Laddningsregulatorn eller statorn (generatorn) var paj. Det fanns många trådar som berättar hur man tar reda på var problemet finns exakt, men mina multimeterskillz är alltför låga. Bestämde mig för att byta båda delarna då de ändå inte verkade kosta mer än ca 1500kr från Ebay.
Men nu började de riktiga problemen. Jag letade efter sprängskisser, och nu kanske minnet sviker mig men jag tror inte jag hitta någon. Jag hittade inte heller någon information om vilket produktnummer den statorn jag behövde hade. Letade, sökte och sökte lite till. Jag fann många svar och många produkter, men jag kunde aldrig riktigt vara helt säker på att de statorerna (heter det så i plural?) jag hittade var rätt för min maskin.
För det första finns det två modeller till samma motor, en liten och en större som ska ge lite extra kräm.
Men för att använda den större så måste man tydligen byta ut motorkåpa och lite annat trams.
Jag hittade också ungefär tre olika modeller som sas kunna passa min ATV. Hmm, nu blev jag tveksam.
Jag frågade Linhai Sverige efter min reservdel, men fick inget svar via mail. Ringde, och de sa att de inte kunde fixa fram den till mig för att maskinen var för gammal. (2006)
Suck!!!
Nu gav jag upp. Jag har en ATV till, så ingen panik i hallonsnåret. Tiden gick..
.. Nu hade 3 år gått och jag hade ännu en gång bestämt mig för att fixa till skrothögen i garaget. Nu åkte hylsnyckelsatsen fram, motorkåpan åkte av och olja sipprade ur motorn. Jag tog loss statorn och slet fram mitt skjutmått ur fickan.
Antecknade noga bultcirkel, innerdiameter och ytterdiamter. samt räknade antal spolar. Nu började letandet på Ebay igen. Inga träffar.
Hittade en hel del annat skräp, men inte just den stator jag behöver.
Googlade lite med avancerade sökinställningar och upptäckte http://www.atvdack.se
De hade faktiskt precis det jag behöver: "Stator/Tändplatta 300,Linhai,Buyang,Allroad 995 kr 1 995 kr"
Jag passade även på att beställa en Laddningsregulator från Kina. Den hittade jag på Ebay och såg ut exakt som min enligt bild.
Ett par dagar senare hade jag min stator i brevlådan. Monterade den och skruvade ihop motorn igen. Till min stora fasa så gav den fortfarande för dåligt med kärlek till batteriet.
Så, då fick jag bara lugnt och stilla vänta på att M/S Ebay of Kina skulle landa i kaj i någon del av landet med min Laddningsregulator.
Det tog ca 3 veckor. Snabbare har jag varit med om, men ibland kan man få vänta så länge som 12 veckor.
Idag skulle jag ut och montera den. Ett enkelt jobb, snäpp bort den gamla och klicka dit den nya.... pfooff sa det i en säkring. hmm, byter säkring och ger det ett försök till. Pfooff.
Jaha tar ut Laddningsregulatorn och jämför med min gamla. Utgående ström mot batteriet hade polerna vända. Så jag fick byta plats på den röda och den gröna kabeln.
Och nu, äntligen ger min Linhai mig frihet i mer än 30 minuter åt gången igen.
PS. 2x4 funkar rätt okej med snökedjor och 50kg på pakethållaren. Den är även perfekt att köra gårdsvagnen med ;)
Jag föredrar ändå min CF Moto 800 när det kommer till riktig åkning.
Puss och kram
-
Herregud jag hade tröttnat att ha den ståendes i garaget i tre år. Men gött att det löste sig för dig
-
Herregud jag hade tröttnat att ha den ståendes i garaget i tre år. Men gött att det löste sig för dig
På sätt och vis hade jag tröttnat men försäljningsvärdet på en sån maskin är för lågt. Speciellt när den inte fungerar :)
Och jag är för snål för att skrota.
-
Inga bilder? :-\
Bilder och länkar/artikelnr hade varit perfekt :)
-
Inga bilder? :-\
Bilder och länkar/artikelnr hade varit perfekt :)
Det fixar jag, kanske redan ikväll :)
..Update....
Bättre nu? :)
-
Här kommer lite bilder och info om delarna som efterfrågat.
Visst är maskinen vacker? ':)
Den gamla statorn.
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/12496055_10154053732439789_2638981659077717288_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/12621968_10154053732359789_4194870781778155960_o.jpg)
Stator/Tändplatta 300,Linhai,Buyang,Allroad 995 kr
Köpt på atvdack.se som inte har några produktnummer. Men de har tre stycken, varav den som passade min maskin har en yttre diameter på 93mm
Bild på den gamla laddningsregulatorn
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/12401854_10154053732389789_5265037565114542148_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/t31.0-8/12622552_10154053732399789_8131116653853779304_o.jpg)
Den kan köpas på Ebay för 218.41 SEK (fri frakt) men säljaren jag köpte av hade inte heller några produktnummer...(170MM 173MN 260CC 300CC) ...här har ni en länk iaf:
http://www.ebay.com/itm/271868086058?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/271868086058?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
För den som inte vet så sitter statorn innanför motorkåpan på höger sida bakifrån sett.
Töm maskinen på motorolja och var förberedd med packning på tub. för att försöka få tag i en packning till den maskinen är nog inte heller så lätt.
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/12621993_10154053732694789_6058658980884367441_o.jpg)
Random
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/10687431_10154053732759789_2817763234546222821_o.jpg)
Här ser ni var laddningsregulatorn sitter. Långt upp i vänster hjulhus fram. Lite knepigt att lossa bulten högst upp utan att montera ner skärmarna men det går.
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/12622425_10154053732864789_8617501986737755001_o.jpg)
-
Kanonbra med bilder och mer info! ()p
-
Är den om målad eftersom den är både grå och röd?
-
Är den om målad eftersom den är både grå och röd?
Japp, misslyckat försök... Men bättre än förut för det röda höll på att bli rosa. Ska foliera den i vår tänkte jag.
-
Verkar meckigt. Linhai 260/300 pallar inte längre vinsch körning. Jag monterade bara ett extra batteri på min 260 och den dog aldrig.
Kedjor behövs inte om man har riktigt mönster i däcken. Däremot hade jag tagit linhaien över cfen.
-
Men extrabatteri hjälper ju inte om den inte laddar batterierna. Kedjor behövs med tvåhjulsdrift om man ska skotta. Kanske inte på plan asfalt med pudersnö, men i alla andra situationer. Skulle vara intressan att vet varför du föredrar Linhaien? :)