ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: trubbadix skrivet 11 november 2006 kl. 23:40:00
-
Har hört att det är väldigt mycket problem med 300:an , ifrån säkra källor....
Vad ??? (har en 250)
-
Hej trubbadix!
Enklaste sättet att ta reda på det är att gå in via sökfunktionen och söka efter "300*" i smc-delen av forumet.
/John
-
Har ägt både SMC 250 och 300:an, kan säga att jag haft fler problem med 300:an än 250´n, den var nästan felfri...
-
250 är bättre punkt slut
-
250 har funnits i några år och fixat "barnsjukdomarna" finns ju en anledning till att en arbetare på smc stal konceptet och börja tillverka barossa! men ja hoppas innerligt att du får support om du har strul med din 300? minst lika viktigt för smc som för din del att den funkar som den ska! de enda fel vi haft på några 300:or vi sålt är gashäng på kalla motorer,sedan en felaktig utväxling till hastighetsmätaren...
alla är vi barn i början :lol:
-
Jörgen-Marieholm kan ju rada upp en del..... ;)
-
Jörgen-Marieholm kan ju rada upp en del..... ;)
Sant :!: Listar: (vad jag kommer ihåg)
:arrow: Brustna fästen laddregulator (ramen)
:arrow: Brustet stödhjul till kedjan,svetsen samt rullen (ramen)
:arrow: Startreläet har rasat 2 gånger på ca 200 mil
:arrow: Diverse skuvar och annat har skakat loss (trots locktite i vissa fall)
:arrow: Bränslemätaren flippar ut ibland och visar fel eller inget alls!
:arrow: Kylfläktarna går vid kallstart, sporadiskt
:arrow: Bakdämparen bottnades (är utbytt till grövre på nyare 300:or)
:arrow: Gashäng ibland...välkänt fel...
:arrow: Gummislangen på tanklocket, fästet har brutits
:arrow: Extremt överdriven topphastighet från fabrik om det klassas som ett fel...
Nu minns jag inte fler fel....de åtgärder som gjorts är att jag fått förstärkt
bakdämpare och startreläer på garantin samt ett alu tanklock som plåster på såren...
Till saken hör att jag nästan uteslutande kör asfalt och grusvägar, sällan skog och crossbana :!:
-
Jörgen-Marieholm kan ju rada upp en del..... ;)
:arrow: Diverse skuvar och annat har skakat loss (trots locktite i vissa fall)
Du hade väl Loctite 690? det lär man nåstan värma bort. Smälter vid ca: 100C
Men annars är nog 650 lite lösare, och inte lika extrem.
-
Jörgen-Marieholm kan ju rada upp en del..... ;)
:arrow: Diverse skuvar och annat har skakat loss (trots locktite i vissa fall)
Du hade väl Loctite 690? det lär man nåstan värma bort. Smälter vid ca: 100C
Men annars är nog 650 lite lösare, och inte lika extrem.
Personligen anser jag att det borde hålla från fabrik utan åtgärd, iallafall till garantin har gått ut... :?
-
Man kanske ska tillägga att personen som kör den, inte kör som en vettvilling, så felen beror defintivt inte på bus!
Har inga problem med lossnade skruvar på Jörgens gamla maskin (CBW 250).
-
Man kanske ska tillägga att personen som kör den, inte kör som en vettvilling, så felen beror defintivt inte på bus!
Har inga problem med lossnade skruvar på Jörgens gamla maskin (CBW 250).
Tack! :D
-
Problemet med skruvar som lossnar finns på alla maskiner oavsett om dom kommer från japan eller china,Även om en ram svetsas ihop i en gigg så får man spänningar! när man kör maskinen sedan "sätter" sig ramen vilket också gör att skruvar mm kan lossna under denna tid,sedan är de en stel konstruktion som är gjord för att gå i teränng där du har mjukare underlag och mindre problem med vibbrationer,En proffisionell förare quad,gokart,cross kollar alltid över allt efter en träning,race.
lansvägskörning skapar mer vibbrationer och gör att man får efterdra oftare + locktite, detta ska man upplysa sina kunder om när man säljer maskinen tycker jag iallafall!!! sedan ska givetvis inte allt komma farande efter 10mil :lol:
-
Har som sagt, Marieholms gamla 250 och den har gått lite drygt 400 mil. Varenda gång jag varit ute med den, har jag efter tvätt och sanering känt på bultarna, utan att behöva spänna dem. Visst, jag har balanserat hjulen, så vibrationerna är obefintliga, men det verkar ändå som att allt sitter lite tightare på 250:n. Känns som att 300:an har en hel del barnsjukdomar.
-
Problemet med skruvar som lossnar finns på alla maskiner oavsett om dom kommer från japan eller china,Även om en ram svetsas ihop i en gigg så får man spänningar! när man kör maskinen sedan "sätter" sig ramen vilket också gör att skruvar mm kan lossna under denna tid,sedan är de en stel konstruktion som är gjord för att gå i teränng där du har mjukare underlag och mindre problem med vibbrationer,En proffisionell förare quad,gokart,cross kollar alltid över allt efter en träning,race.
lansvägskörning skapar mer vibbrationer och gör att man får efterdra oftare + locktite, detta ska man upplysa sina kunder om när man säljer maskinen tycker jag iallafall!!! sedan ska givetvis inte allt komma farande efter 10mil :lol:
Nog om skruvarna! Jag har massor av skruvar att skruva i om någon försvinner, så det är minsta problemet, kommentera gärna de andra
punkterna istället... :?
-
Om min kund haft alla dessa problem med en och samma maskin,skulle han haft en ny för länge sedan!!!! som sagt va de beträffar dom andra punkterna utom gashäng och hastigheten kan ja inte utala mig om eftersom ja ej haft dessa fel från mina kunder!
tycker helt klart du fått ett riktigt "måndags"ex
-
Om min kund haft alla dessa problem med en och samma maskin,skulle han haft en ny för länge sedan!!!! som sagt va de beträffar dom andra punkterna utom gashäng och hastigheten kan ja inte utala mig om eftersom ja ej haft dessa fel från mina kunder!
tycker helt klart du fått ett riktigt "måndags"ex
Verkar inte vara aktuellt från huvudleverantören iallafall, har du någon egen erfarenhet att det tagits tillbaka maskiner?
-
Inte i quad bramschen men i övriga försäljningen inte omöjligt,enligt konsumentlagen ! samma fel mer än 3ggr så är de bara att byta in maskinen, Man måste kompensera på ett eller annat sätt tycker ja iallafall med ett sådant mån ex
-
Om min kund haft alla dessa problem med en och samma maskin,skulle han haft en ny för länge sedan!!!! som sagt va de beträffar dom andra punkterna utom gashäng och hastigheten kan ja inte utala mig om eftersom ja ej haft dessa fel från mina kunder!
tycker helt klart du fått ett riktigt "måndags"ex
Verkar inte vara aktuellt från huvudleverantören iallafall, har du någon
egen erfarenhet att det tagits tillbaka maskiner?
Tycker nog det är en självklarhet att ta tillbaka en dålig produkt och ersätta med en ny, åtminstonde om man vill behålla sitt goda namn. Måndagsexemplar eller inte så bör ju en ny maskin vara bekymmersfri första året, framför allt om den använts som vägmaskin och inte körts vårdlöst eller misskötts. Då jag känner Jörgen så kan jag också intyga att han varit extremt rädd om maskinen.
-
Tycker nog det är en självklarhet att ta tillbaka en dålig produkt och ersätta med en ny, åtminstonde om man vill behålla sitt goda namn. Måndagsexemplar eller inte så bör ju en ny maskin vara bekymmersfri första året, framför allt om den använts som vägmaskin och inte körts vårdlöst eller misskötts. Då jag känner Jörgen så kan jag också intyga att han varit extremt rädd om maskinen.
Jag tycker ju att huvudleverantören kunde kommenterat/justerat det inträffade
antingen genom ÅF eller direkt till mig...
-
kan bara hålla med Perra o LAHA: De finns inte många som tar så väl hand som sin hoj som Jörgen aka SMC-Marieholm, så jag lider verkligen med honom när han praktiskt taget varje gång vi är ute o kör, stöter på nya fel och problem med sin SMC 300.
-
Vad får du för gensvar av din ÅF ??
Nog för att konsumentköpslagen säger att man ska få sin produkt utbytt om man haft samma fel 3ggr sedan att du haft 10 olika så tycker ja godwill med nån kompensering är de minsta man kan göra
-
Vad får du för gensvar av din ÅF ??
Nog för att konsumentköpslagen säger att man ska få sin produkt utbytt om man haft samma fel 3ggr sedan att du haft 10 olika så tycker ja godwill med nån kompensering är de minsta man kan göra
Min ÅF känner till samtliga problem bl.a. för att flera av dem inträffat på
körningar där båda varit med. (ÅF och jag m.fl.)
Förutom ovan nämnda åtgärder så har inget mer hänt ännu...
-
Vad säger JIAB?? importören
-
Vad säger JIAB?? importören
Vet inte, min ÅF håller i alla kontakterna med honom...
-
Som man skriver tidigare. Håll efter bultar o dyl. Smörj efter varje race, blås ur alla kontakter o kopplingar efter tvätt så håller allt längre o bättre. Har kört med min SMC med gas häng, smörjde vajern o problemet va löst. Det handlar om omsorg grabbar :lol:
-
Som man skriver tidigare. Håll efter bultar o dyl. Smörj efter varje race, blås ur alla kontakter o kopplingar efter tvätt så håller allt längre o bättre. Har kört med min SMC med gas häng, smörjde vajern o problemet va löst. Det handlar om omsorg grabbar :lol:
Du hade tur att det bara va vajern som gick trögt på din smc, för många andra sitter problemet i förgasaren, har smort vajern och till och med bytt den, men det blev inte bättre.