ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: olsenpajken skrivet 13 januari 2016 kl. 15:57:39
-
Hejsan! :)
Kolla med er här om ni kanske kan veta vad som är felet på min atv?
Var ute å körde i somras, efter en stunds körande så small det till i motorn typ, och den tvärdog och bromsade automatiskt in.
då tänkte jag va fasen hände nu? provade att starta igen efter de, det var inga som helst problem gick som vanligt tills jag kom hem då och märkte att något inte stämmde....
När jag startar atvn idag så kommer ett lite skärande ljud från variator sidan men bara vid tomgångskörning gasar jag så slutar missljudet men så fort jag släpper gasen igen så kommer missljudet om 2-3 secunder igen?
har även haft inne fyrhjulingen på verkstad men dom kunde tydligen inte hitta felet så nu vänder jag mig till er för att hoppas att någon kanske vet vad problemet kan vara eller haft något liknande?
Tack på förhand
/Olsen
-
Min första tanke är att ett lager kan ha gått sönder. Dock så tycker jag att dom borde hittat det om du har haft inne den på en verkstad.Har du testat och ta bort kåpan så du kommer åt variatorn och se om du kan härleda problemet därifrån?
-
Hej,
Den verkstaden jag lämnade in till hade haft nere variatorn och smörjt upp sa dom och kollat men dom kunde inte hitta något....
väldigt skrapande ljud ibland från motorn som den skaver emot någonstans om man säger.
mvh
-
eftersom du har en årsmodell 11 så bör du ha garanti kvar, lämna in så får dom leta tills dom hittar något
-
Säkert envägslagret som har blivit så slitet så det hoppade över åt andra hållet så det ligger och bromsar när du kör, och fri kopplar när du släpper gasen.
-
Hej.
Envägslagret sitter inne på sjäkva våtkopplingen, och det snurrar endast på tomgång, när variatorn står stilla. (Urkopplad koppling på vevaxeln snurrar, men kopplingskorg står still). Annars snurrar hela kopplingsenheten, och envägslagret står stilla.
Min -05 Grizzly 660 (500h/ 350mil) har också ett lite susande ljud, (typ högljudd kylfläkt) vid endast varm motor på tomgång. = lite slitet envägslager, men det fungerar klockrent. Jag har hört att nästan alla 660 låter lika, mer eller mindre.
Yamaha är lite allmänt högljudda faktiskt, men det ska verkligen inte låta satan.
Kan dock inte uttala mig om 700'or har samma läte.
Men smällen var inte bra.
Något har hänt, och detta syns inte om man bara tar bort variatorn, utan våtkopplingen måste ut, lagret synas noga tillsammans med kopplingskorgens invändiga fördjupning där envägslagret "bromsar" kan man säga..
Grova repor är inte bra, och naturligtvis helt oacceptabelt på en så ny maskin med garanti.
Inte 100% säkert att man ser nåt fel på ett envägslager om det bara är lite högljutt som min, men efter en smäll och tvärstopp, så måste det synas.
Fungerar motorbromsen?
Micke.
-
Om det smäller till i en motor och den stannar så hade i varje fall jag gjort en ordentlig felsökning innan den tagits åter i bruk. Det är väl läge att ta av variatorn och sedan lossa kåpan in till våtkopplingen och kontrollera. Enklaste sättet att kolla tex vevlager är att jucka på veven upp och ner, inga spel får förekomma. Går den rent i hela varvtals registret efter "smällen"? Så det inte är kamkedjan som rappade eller något motsvarande.
-
Om det är garanti kvar är det bara att stå på sig och lämna in den igen. Som är sagt tidigare
-
Är det samma oljud även om du tar bort premiär variatorn och bara varvar motorn, med axel ut genom våtkopplingen.
Hur ser motoroljan ut om du kollar på stickan, är den svart med glitter i så kan det vara onödigt mycket metall rester, eller belägg som lossnat från vikterna i variatorn.
-
Är det samma oljud även om du tar bort premiär variatorn och bara varvar motorn, med axel ut genom våtkopplingen.
Hur ser motoroljan ut om du kollar på stickan, är den svart med glitter i så kan det vara onödigt mycket metall rester, eller belägg som lossnat från vikterna i variatorn.
Variatorn har inte kontakt med motoroljan, du menar våtkopplingen?
-
Variatorn har inte kontakt med motoroljan, helt rätt. Du menar våtkopplingen, japp det menar jag.
-
gasar jag upp till 50 och släpper gasen motorbromsar den 3sec sen släpper det om man säger så man glider bara tills den stannar utan motorbroms
-
Hej.
Saken är klar.
Envägslagret i våtkopplingen är åt H-E.
Jag skulle defenitivt försöka hävda garantifel.
Annars tror jag inte att det kostar riktigt hela skjortan att byta, såvida det inte är kraftiga skador i lagrets anliggningsyta i kopplingskorgen. Då åker kopplingskorg med variatoraxel (samma stålbit) med i bytet, för då blir det flera tusen...
Uppdatera med hur det går/gick.
Micke.
-
hur kan det lagret har gått sönder? den har gått väldigt hårt ingen skogsarbete men nöjeskörning.
-
Kan vara ren otur bara. Men som Micke säger så är det envägslagret till 99,9 %
-
Hej.
Jag har inte den blekaste hur TS kört sin ATV, så detta är inte en pekpinne, utan bara en sak jag uppmärksammat ang av privatperson skogsanvänd ATV kontra hårdare nöjeskörd ATV:
Man ska ha ett enormt lass med ved efter, under ganska lång tid, för att komma i närheten av samma påkänningar som att blåsa ut i lerhåll med fullgas på big foot hjul, höga farter, lerpackade kylare med överhettning, vatten i variator, vatten och lera i ALLT, osv, osv....
Något att tänka på för den som ska köpa begagnad maskin, tex.
Micke.