ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Koch skrivet 10 januari 2016 kl. 22:31:23
-
Tjena här kommer mitt första inlägg,
Min nya Grizzly 700 -16 startar ej .. Den har inte använts sedan i Tisdags och efter några dagar med 20 graders kyla så satte jag batteriet på laddning för att vara säker på att det inte skulle fattas kräm i det. När jag skulle starta så snurrade startmotorn ett tag men sen la den av..
Har ström till alla övriga funktioner men när jag försöker starta så gnyr det bara till .. Har ingen vana av att mecka med ATV:s eftersom att det är min första . Har dock varit noga med att följa vad som står i instruktionsboken vad gäller start och laddning .
Vad tror ni ? Antar att det blir till att ge sig iväg i snöstormen till ÅF imorgon :( Maskinen har gått bara 18 timmar..
-
Kan du koppla in ett annat batteri och se om det räcker?
Tex bil/fritidsbatteri och startkablar...
Kolla även så kablarna sitter fast riktigt på batteriet.
-
Det låter som kasst batteri, men såpass ny maskin ska du direkt åka till åf med och hävda garanti. Ett batteri i bra skick tåler -20, ett kasst däremot tåler inte kyla.
-
antagligen batteriet. verkar vara totalt kassa batterier som dom skickar med hjulingarna. mitt batteri gav upp efter ca 20 tim, en kompis sukka gav upp som direkt också, både han och jag fick ett nytt, och mitt håller än iaf (gått drygt 60 tim nu) men hans gav upp ganska snabbt igen, så han blev less och spände fast ett bilbatteri på lastracket bak och drog +/- till batteriet
-
Jo men om det vore batteriet så borde jag väl inte ha kunnat vinscha upp hjulingen på släpet ?
Har ju som sagt ström till allt annat och jag vet ju att det var fulladdat innan jag började..
Tror själv mer på att det är hänt nåt med startmotorn. För jävla irriterande iaf när man vill vara ute och ploga och har 8 mil till åf.
-
Det är ström till dom små förbrukarna men inte till dom stora som startmotor byt batteri. Har du tur kan den klara vinchning en liten stund. Annars får du dra upp den med spännband.
-
Soppapumpen snurrar när du vrider på tändningen också?
-
Eftersom den är helt ny ska du absolut inte meka nåt själv, då kan du fövanska din garanti om återförsäljaren är grinig. Kolla alla säkringar, annars lämna in och reklamera garanti enligt konsumentköplagen.
-
dom stora enstånkorna är mkt dåliga på kallstarter, king quaden jag hade förut gav upp redan vid ca 10 minus.
däremot hondan jag hade startade lätt i -30.
men det kan mkt väl vara ett batteriproblem, dom har väldigt lätt o ge upp
kolla med åf om det finns motorvärmare att montera på den, en klar fördel när det är kallt då slipper du det problemet
-
Soppapumpen snurrar när du vrider på tändningen också?
Ja pumpen snurrar..
För övrigt så tack för svaren. Jag rotar vidare under dagen ( måste ju jobba också..)
-
Du har ju garanti så åk in med den, har du långt kan du ringa och rådfråga lite först ifall dom vet på rak arm vad det kan vara
-
Har då inte upplevt nå problem att starta min encylindriga Grizzly vid ett antal minusgrader. Senast i helgen vid -16'
Jag tycker inte du ska behöva betala för att få en motorvärmare monterad!
Speciellt inte när du har en helt ny maskin.
Kontakta ÅF och härja med dom.
-
Ska till åf med den ikväll . Återkommer med mera info när jag vet mer. Tror fortfarande på min egen teori. Ingen skillnad trots att den stått inne i värmen sen igår..
-
Maskinen åter efter 3 veckor hos åf. Var som jag trodde att startmotorn packat ihop.. Att det tog tid berodde på väntan på delar.
Grundorsaken var att maskinen levererats med för tjock olja vilket gjorde att det gick för tungt i startögonblicket vid sträng kyla.
Lite konstigt kan man tycka eftersom att 20-25 minusgrader borde betecknas som normalt i Sverige på vintern.
Inga problem med åf och fick även låna en annan maskin under tiden.
Nu är allt som det ska iaf och bandsatsen monterad . För jävla kul att brumma omkring med ;D
-
Vet inte vilken olja de slår på fabrik, men normalt är säkert 10W40 och den är som du säger rent för tjock vid -25. En 5W40 borde passa bra.
-
Inte fan är 10w40 för tjock, 20- är ju inte ens kallt. Köper inte att startmotorn inte orkar dra runt motorn bara för att oljan är lite tjockare och brinner upp, de ska den lätt klara
-
Inte fan är 10w40 för tjock, 20- är ju inte ens kallt. Köper inte att startmotorn inte orkar dra runt motorn bara för att oljan är lite tjockare och brinner upp, de ska den lätt klara
En 10W40 är åt helvete för tjock i -20. Se diagramet.
-
Att den är tjock vet jag. Men inte så tjock så startmotorn brinner upp. Vi kör 10w40 och 15w40 utan problem i alla maskiner och bilar, fungerar lika bra i 40- så köper inte det resenomanget
-
Att den är tjock vet jag. Men inte så tjock så startmotorn brinner upp. Vi kör 10w40 och 15w40 utan problem i alla maskiner och bilar, fungerar lika bra i 40- så köper inte det resenomanget
15W40 i -20? I en kall maskin som stått ute i den tempen? Låter synnerligen otroligt.