ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: mateus skrivet 6 januari 2016 kl. 20:36:35
-
kan någon förklara hur jag får isär drivknuten från bakväxeln utan att förstöra något?
(http://forumbilder.se/F8JBQ/img-5771.JPG?width=150) (http://forumbilder.se/F8JBQ/img-5771)
-
På min 2007 var det bara att dra den rakt ut men du får byta olja sen för den rinner ut
-
https://www.youtube.com/watch?v=XujIxySFV6E (https://www.youtube.com/watch?v=XujIxySFV6E)
Finns säkert mer filmer på youtube.
-
Ska du ha isär drivknuten eller lossa drivaxeln?
-
Ska du ha isär drivknuten eller lossa drivaxeln?
Nä axeln ifrån knuten behöver jag ju inte ta isär.. men separera knuten och göra rent och klämma i nytt fett behöver jag göra.
-
Tjena.
Du ska byta damasken.
Då är det enklast i detta fallet att dela inre knuten, och låta skål-delen sitta kvar i växelhuset.
Då rinner ingen olja ut, och ingen risk för smuts in.
Knuten delas med att ta bort ringen som stoppar den, med en mejsel.
Du ser om du tittar noga. (Torka bort fettet)
Annars är det som sagt "bara" att dra inre knuten utåt, bestämt.
Det är en snappring som håller i den.
Micke.
-
nu är det bytt och allt gick enkelt och smidigt.. tack för hjälpen