ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mottez skrivet 11 november 2006 kl. 10:08:13
-
Bytte till ett 160 munstycke igår. Vred bara förgasaren så att jag kom åt o skruva på vänstersidan av dinlin. Kopplade inte bort gasvire lr något.
Jag byte det munstycke som har en "hyllsa" runt sig. och som ett rör går ner i mot i hopmonterat läge... kanske lite dålig beskrivning men hoppas ni förstår vilken jag menar :roll: Efter att ha satt ihop förgasaren och vridit den på plats skruvade jag ut tomgångsskruven rätt mycket.
Den startade utan problem men hade väldigt hög tomgång dock gick det ju att varva upp den ytterligare. Provade att skruva på tomgångsskruven utan att märka någon skillnad.
Vad kan vara felet ?.....något som hakat upp sig ?
Tacksam för tips. mvh
-
Antingen så drar den tjuvluft någonstans runt förgasaren, det kan bero på att gummibälgen inte sitter helt tätt runt förgasaren men jag skulle tippa på att du inte får trotteln att gå ner helt och hållet, kan bero på att den inte går ner i munstycket som du just bytt. Kan oxå vara att du klämt gaswiren någonstans så den inte går tillbaka helt.
Lycka till
-
Jätte bra att få lite fler uppslag på vad som kan vara problemet. Får se om jag kan fixa till det i kväll.
-
minj LTZ gjorde likadant o det va gas vajern som fastnat i nåt när jag vred fär förgasaren, kolla så den går fritt
-
Jag tror också på att gaswire´n har häktat sig, i stil med att någon av ändarna på höljet lagt sig utanför någon justerhylsa. Rätt lätt hänt på crossar och andra maskiner som har gaswiren´s infästning på förgasaren på sidan på samma sätt som på DMX 450, då man just vrider den för att skifta munstycke.
Kolla att du har 2-3 mm spel i gaswiren uppifrån rullen/tumgreppet, dvs lite som man kan röra reglaget utan att trotteln påverkas.
EDIT: Testa att skruva IN tomgångsskruven fullt och se om tomgången höjs....då har du med all säkerhet tjall på wiren...
Att trottelnålen inte skulle "passa" i munstycket tror jag inte riktigt på då nålen faktiskt kan fjädra ett antal millimeter lodrätt i själva trotteln.
Sätet i alla munstycken följer en standard, medan trottelnålen kan ha olika styrsel på spetsen. På DMX 450 har dom troligtvis hängt dit en ganska skarp nål i förgasaren med tanke på registret.
Skulle det mot förmodan vara tjyvluft och jävelskap så är det startgastricket a' la Bosse Bildoktorn himself...
-
Nu är det fixat det var wire´n det var strul med. Låsskruven/brickan hade släppt vid gashandtaget...så nu funkar allt bra igen :D