ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: mateus skrivet 1 januari 2016 kl. 19:22:07
-
Hej.. har läst i någon tråd att någon har satt dit ett variatorkitt på sin grizzly..det skulle tydligen kunna köpas original och var bra att ha om man körde med större hjul eller bandsats..
kan någon förklara för mig hur detta funkar? behöver man specialverktyg? hur lång tid tar det att utföra detta jobb?
någon som kör med detta?
http://www.gooffroad.se/variator/yamaha/epi-variatorkit-grizzly-700.html
mvh
-
Det är shims brickor du sätter dit och är inte så speciellt svårt att göra. Har för mig att man behövde ett verktyg för att hålla fast variatorn (gjorde mitt själv)
Efter jag hade monterat det så körde jag med 28 tums ITP mudlite och det funkade fint ända tills jag sålde den.
Tid vet jag inte men allt från en timme till en kväll beror lite på hur händig man är.
Dock så kom Yamahas orginalkitt med en väldigt utförlig manual på hur man skulle göra
-
man ska vara försiktig med mutterknack på vevaxlar, dom gillar visst inte då det slår, varken då man drar variator eller svänghjul. men hur känsligt de är vet jag inte
-
Kom på nu när du sa detta att jag använde inte mutterknack jag använde spärrskaft och förlängare. Tror till och med attdet stog att du inte fick använda det.
Tack för du påminde mig ()p
-
Kom på nu när du sa detta att jag använde inte mutterknack jag använde spärrskaft och förlängare. Tror till och med attdet stog att du inte fick använda det.
Tack för du påminde mig ()p
bara bra man kan påminna varandra ()p. som sagt, nu vet jag inte hur känsligt det egentligen är, var alldeles nyligt jag hörde talas om det. för jag har dragit variatorer och svänghjul med mutterknack tidigare och då har det hållit så länge jag haft kvar den maskin
-
Variatorns centermutter ska alltid dras med moment. Risken är att man sabbar gängorna eller skapar spänning i veven så att det blir utmattningsbrott.
-
Helt sant Jupiter står också i beskrivningen (eller om dom hänvisade till instruktionsboken) vilket moment den skall dras med
-
Som Sme-Oscar redan berättat så går det hela ut på att man monterar shims-brickor mellan skivorna i primär-variatorn. Därigenom kommer remmen att hamna längre in (närmare centrum) och du får en lägre utväxling.
Yamahas original kit innehåller dessutom ett shims för att flytta ut hela variatorkåpan för att inte riskera att den yttre variatorskivan tar mot kåpan efter man har shimsat isär den.
För att inte linjeringen mellan primär och sekundär-variator ska förändras så skickar Yamaha även med ett shims för att flytta ut hela sekundären med halva måttet som man shimsade primären med.
Själv är jag för ekonomisk (läs snål) för att köpa ett dyrt original-kit så jag köpte shims på e-bay för några tjugor och det har funkat bra det också.
Typ nått sånt här:http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Rhino-and-Grizzly-350-450-700-550-660-400-600-1-5-or-2mm-shim-clutch-mod-/251730966034?hash=item3a9c55b612:g:V3YAAMXQlgtSvOnJ&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Rhino-and-Grizzly-350-450-700-550-660-400-600-1-5-or-2mm-shim-clutch-mod-/251730966034?hash=item3a9c55b612:g:V3YAAMXQlgtSvOnJ&vxp=mtr)
Har shimsat 2,0 mm och det skaver inte mot variatorkåpan. Vad linjeringen beträffar så har jag inte märkt någon ökat remmslitage eller andra nackdelar heller.
Bild lånad av Mattismarcus