ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Tirill skrivet 30 december 2015 kl. 08:02:15
-
Tänkte pimpa upp min Yamaha Kodiak 2001 med en fjärrkontroll till winchen. Hade ju bara ett sånt enkelt handvred på främre pakethållaren tidigare. Använder winchen (Warn 2500) till att både dra grejer med och dra upp mig själv vid fastkörningar.
Köpte en liten fjärrkontrollsats bestående av fjärrkontroll, elektronikbox/mottagare och ett växlande riktningsrelä.
Monterade det enligt konstens alla regler med nya kraftkablar mm, men gjorde ett ödesdigert misstag. Tog spänningsmatningen till elektronikboxen från winchmatningen, och inte direkt från batteriet. Detta innebar att när man drar med winchen tills den i stort sett stoppar, så drar man ner spänningen nästan mot noll.....Matas då elektroniken av denna spänning, så tappar den relämatningen, och då stiger spänningen igen, till relät drar igen.....
Dvs det stora riktningsrelät börjar att klappra som en skallerorm..... Detta skapar spikar på 12V systemet som väl i sig inte är nåt problem om det nu inte hade varit för det ELEKTRONISKA tändsystemet.....som får in dessa spikar på 12V matningsidan. Ja, detta förutsätter att motorn är igång när man winchar, men ofta är den ju det då man laddar batteriet samtidigt som winchen går.
Hursomhelt så blåste jag tändmodulen med detta, dyra lärpengar. Vet ej vad en sån Yamaha tändningdmodul kostar i Sverige, gissar på 5 till 7.000 spänn. Köpte i alla fall en från USA för strax under 4000 med tull o frakt o det hela.....
Så tänk på ovanstående om ni monterar fjärrstyrning på era winchar....
-
Hej.
Lite märkligt att just tändmodulen gick faktiskt, då den är ganska enkel.
Är du 100% säker på det?
Kollat alla säkringar?
Tycker att elektroniken i winschreläet borde gett sig långt före.
Eller likriktaren eller spänningsstabilisatorn.....
Hursomhelst så heder åt dig som varnar, så andra kan ta lärdom av detta!
()p
Micke
-
Det säger ju sig självt
-
nu kanske jag är lite trög, men kopplade du in det på direktplus från batteriet, alltså matning till winschen? då borde det ju inte spela någon roll, blir ju samma sak som att du kopplade direkt på batteriet, eller är jag trög?
-
Det blir mer spänningsfall vid vinschmotorn än på batteriet, några hundra A ger ett rätt stort spänningsfall även i en grov ledning.
-
Helt rätt Rikard Marklund. Misstaget jag gjorde var ju att koppla in fjärrstyrningsenheten för nära Winchmotorn. Dessutom ligger det ett frånskiljningsrelä mellan batteriet och fram/back relät. Skulle tro att spänningen över winchen kanske bara e 3-5 volt vid kortsluten (=stillastående ) winch.
Hade jag kopplat in fjärrstyrningen på direkt på batteriet eller på tändningen, så hade det nog aldrig hänt.
SEne det ju visst som Micke_c skrev attt det var underligt att det var just tändmodulen som gick. Kunde ju lika gärna varit annan elektronik som laddregulatorn eller fjärrstyrningen själv....
Men har ni hört om Murphys Law....? Naturligtvis var det det DYRASTE som pajade....
Jag skall bygga om systemet lite, för några liknande problem har jag inte lust med mera, jag e jäkligt beroende av min Kodiak och ha den stående många veckor pga av haveri det är jobbigt.
Har en ide om hur jag skall bygga om det hela men har inte skaffat alla komponenter ännu...
Got Nytt på er fö.....Nu åker jag till Oslo för att fira in det nya året...