ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Makadu skrivet 10 december 2015 kl. 17:08:57
-
Hejsan!
Vänder mig till er med kunskap och hoppas på svar!
Såhär ligger det till... Det började efter min fader hade lånat den och jag åkte dit för att hämta hem den igen. Den var otroligt trögstartad, men efter ett antal försök så snurra den igång. Tänkte inte så mycket på det, utan tänkte att det var kallt/rått ute och att det var därför. Körde en långtur och allt fungerade perfekt.
Nu härom dagen så skulle jag ut igen men nu total vägrar den, den är inte ens "nära" att gå igång. Visst, den svarar på startknappen men inget mer. Kan tillägga att båda gångerna så har det varit ganska stora mellanrum att maskinen blivit körd. (När jag köpte denna maskin av ett företag så var alla filter och oljor bytta) Tänkte då att tändstiftet kanske var slut och att det behövdes bytas men icke.
När jag försöker starta den så lyser oljelampan hela tiden, kan inte minnas att den lyst hela tiden utan slutat när man trycker på start knappen?
Så mina vänner, vart tycker ni jag ska börja? Ska jag byta olja och filter på nytt och hålla tummarna på att det är så simpelt. Är min första fyrhjuling så blir lite lätt orolig när den inte ens vill ge ett litet kännetecken på att den lever.
Den kanske bara varnar på det sättet när det är dags att byta olja/filter, vet inte hur service intervallerna ser ut på just denna modell då jag saknar bok.
Tacksam för hjälpande hand!
-
Har du kollat det "vanliga", tändstift, soppa , luft ?
Får man fråga var du köpte maskinen, KFX 700 är riktigt trevliga ()p
Här har du manual till KFX 700 : http://vitek.vellum.cz/manualy/Kawasaki%20KFX700%20V-Force%202003%20Service%20Manual.pdf (http://vitek.vellum.cz/manualy/Kawasaki%20KFX700%20V-Force%202003%20Service%20Manual.pdf)
-
Tusen tack för manualen! :)
Ja, tändstiftet är nytt det provade jag idag. Det är lite bensin i den, men det ska väl inte påverka? Ska försöka hinna byta luftfilter i morgon eller åtminstone se över det, för det ska inte vara speciellt gammalt. Men det kanske behöver bytas oftare än vad jag tror, för jag har aldrig bytt det under min ägo.
Ja det är en underbar maskin. Jag kom över den på nätet hos tommysmotor & slog till direkt efter att ha sett maskinens prestanda på youtube.
-
kolla insugsgummit får den för mkt luft till bränsleförhållande vill den inte starta.
-
Det är helt normalt att oljelampan lyser när du vrider på tändningen, den slocknar direkt motorn startar.
Luftfiltret är busenkelt att fixa, bara att tvätta med lite diskmedel i varmt vatten och stoppa ner filtret i en plastpåse och hälla ner lite luftfilter olja och gnugga in, klart!
-
Tusen tack för manualen! :)
Ja, tändstiftet är nytt det provade jag idag. Det är lite bensin i den, men det ska väl inte påverka? Ska försöka hinna byta luftfilter i morgon eller åtminstone se över det, för det ska inte vara speciellt gammalt. Men det kanske behöver bytas oftare än vad jag tror, för jag har aldrig bytt det under min ägo.
Ja det är en underbar maskin. Jag kom över den på nätet hos tommysmotor & slog till direkt efter att ha sett maskinens prestanda på youtube.
Aha, då är det min gamla maskin ()p
-
Tack för tipset! Får helt enkelt prova mig fram. Tror det ska ordna upp sig, annars återkommer jag :)
-
Tusen tack för manualen! :)
Ja, tändstiftet är nytt det provade jag idag. Det är lite bensin i den, men det ska väl inte påverka? Ska försöka hinna byta luftfilter i morgon eller åtminstone se över det, för det ska inte vara speciellt gammalt. Men det kanske behöver bytas oftare än vad jag tror, för jag har aldrig bytt det under min ägo.
Ja det är en underbar maskin. Jag kom över den på nätet hos tommysmotor & slog till direkt efter att ha sett maskinens prestanda på youtube.
När tankades maskinen senast?
Har den stått länge med den bensinen som är i tanken så kan jag svära på att där har du felet.
Dagens bensin är kass!
-
Det är ju iofs samma bensin i som det var när jag hämtade den och den var trögstartad, tankade aldrig på nytt. Trodde aldrig att detta kunde vara en faktor men det blir till att prova det först. ()p
-
Funderade lite på oljetrycket, lampan borde slockna när man drar runt motorn. I alla fall efter ett par sekunder. :hmmm:
-
Ja eller hur! Har för mig att lampan lyste när man vred på tändningen för att sen slockna när man tryckte på start men jag kan vara ute och cykla.
Kollade oljan igår men den var fortfarande fin och var precis i kant med det översta räfflade området. Men byter den ifall dom ovanstående tipsen inte fungerar.
-
Är tämligen övertygad om att det inte har med oljan i sig att göra, men har du friskt batteri och kirrar runt den på startmotorn bör lampan slockna. Kan ju vara så att den slocknar när motorn går i gång, men var uppmärksam.
-
Hur länge har den stått still ?
Finns det ström i batteriet ?
Tanka upp den full å testa.
-
Har den stått mer än 6 månader bör bensinen bytas.
-
Skulle tömma tanken och fylla på ny bensin!
Hade précis samma symptom när min TRX 850 (mc) stog i 4.5 månad för viterförvaring.
Glömde att fylla upp tanken fullt så bensinen blev förstörd.
Testade att byta tändstift och gjorde kompprov men hittade inget.
Sen fick jag tipset att tömma tanken och fylla på ny bensin.
Och efter et så startade den efter lite malande och gick som den skulle efteråt.
Dagens blyfria bensin blir dålig bara på någon månad.
Fic tiset av en gräsklippar mekaniker som ofta får in maskiner efter vintern som vägrar starta. :lol:
-
Ja kan vara värt att testa, tror det beror lite på om den står varmt eller kallt förvarad. Min CR500 startade direkt trots 2 år gammal bensin i tanken, men då står den i varmt utrymme med mindre risk för kondensbildning i tanken.
-
Ibland vet man inte ifall man ska ska skratta eller gråta, det var bensinen :)
Trodde aldrig de skulle va så simpelt. Så jag stack till Karlstad direkt efter jobbet och inhandla filter och olja. Tänkte jag skulle göra alla "basic" saker innan jag lämnade in den.
Hade jag inte skrivit här så hade jag bett dom justerat ventilerna. Då hade dom fått ett gott skratt på fikarasten ;D
Tack ska ni ha, verkligen super tack!
-
Bara kul att få hjälpa till!
Nu när det var något som man var näst intill bensäker på! ()p
-
Trodde ärligt det inte var så känsligt för den står ju i varmgarage. Har ju kickat igång ett flertal crossar dock som stått i princip utomhus hela vintern.
Men aldrig fel när saker går enkelt för engångskull, händer ju inte allt för ofta ()p
-
Två takts crossar?
-
Tvåtaktare är generellt mindre känsliga för bränsletskvalitet och klarar lättare kyla. Ryssarnas egna snöskoter märken som används i Sibirien tex. har alltid använt sig av tvåtakt just för att kunna starta i kyla.
-
Jag brukar fylla tanken full när ett fordon ska stå längre tid. Inbillar mig det hjälper.
Har iaf aldrig haft problem när jag ska ta dem i bruk sen.
-
Jupp full tank plus lite ksprit ska göra susen!
-
Gärna en liten sup tvåtaktsolja med så rostskyddar det lite med.
-
Två takts crossar?
Ja
-
Vet inte om det är tvåtakts oljan som gör att dom inte är lika svårstartade men troligen.
-
Kan väl bara tillägga att den var otroligt lätt startad när jag hade den, var alltid lika chockad när man startade den att den gick igång så fint fast det är förgasarmotor på den !
-
Vet inte om det är tvåtakts oljan som gör att dom inte är lika svårstartade men troligen.
Oljan gör faktiskt det svårare i en förbränningsmotor. Att en tvåtaktare startar lättare beror till stor del på mindre interna rörliga delar vilket ger lägre friktion som i sin tur gör att när motorn tänder så krävs mindre energi till att få den att fortsätta rotera.
-
Har den stått mer än 6 månader bör bensinen bytas.
Vet man att den ska stå stilla en längre tid kan man slå i aspen blå dunken lite dyrare men inga problem för den håller något år /ra
-
Är det nån typ av bensin?
-
Miljöbensin.
-
Oljan gör faktiskt det svårare i en förbränningsmotor. Att en tvåtaktare startar lättare beror till stor del på mindre interna rörliga delar vilket ger lägre friktion som i sin tur gör att när motorn tänder så krävs mindre energi till att få den att fortsätta rotera.
fast utan olja har man inte särskilt mycket komp heller ()p
är väldigt olika hur länge soppan klarar av att stå, jag har endast haft det problemet en gång med en lynx enduro med rotax 583, efter en sommar var den inte särskilt startvillig, den hoppade igång då man gav den supar men stannade efter en stund. nytt bränsle löste det problemet, men då är det den enda maskin jag haft som gjort sådär, har haft bilar som stått nått år men dom har vevat igång så fort dom fyllt upp förgasaren. och en granne hade det här problemet på en moppe (kymco nånting) efter första vintern (nästan ny), och den gick dåligt och var svårstartad ett tag, men gick till sig, men har inte hört att dom haft något mer problem med den.
så nånting måste ju variera kraftigt i bensinkvaliten idag, eftersom det vissa gånger fungerar perfekt och andra inte alls