ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mottez skrivet 10 november 2006 kl. 12:39:01
-
Ska som sagt byta till 15 drev fram och 38 bak. Så jag tänkte passa på att fråga er som gjort det tidigare vad man ska tänka på ?. Lite kortfattat steg för steg. Hur gör jag för att sträcka samt ta bort kedjan?.
Tacksam för alla tips jag kan få :) mvh/Mårten
-
Här finns all info som behövs!!
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2204
//Nonne
-
Tack för hjälpen :D
-
Tack för hjälpen :D
Står även mitt nr. i den tråden i fall det strular till sig :wink:
//Nonne
-
Här finns all info som behövs!!
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2204
//Nonne
Å jag har inte orkat byta drev än.... :D Men nu kommer guideningen till hjälp för nån annan istället Nonne !
-
Vad är det för drev som sitter på std. på en Dinli 450 07a?
-
14 fram 40 lr 42 bak tror jag :roll:
-
Okej! Hur går den om man byter bara till en 38a bak då och låter 14 vara kvar fram???
-
den går bra men snabbare med 15 fram åxo :twisted:
funderar på att byta till 14 fram igen på vintern blir det ju och
gå lite saktare men den orkar gott och väl med 15-38 då åxo.
frågan är ju vilket som blir roligast :D
-
Om man bara vill byta ett drev så är det ju absolut enklast att byta framdrevet.
-
Vart får man tag på 15 drev och 38 drev snabbast inom sthlms området eller om man beställer ifrån internet, vem har oftast dessa delar inne???
-
har 14/38 nu och dinlin spinner fiiint! :D gör wheelies som bara f**n :D (nu vet jag hur de känns då framhjulen pekar för högt upp) :twisted:
-
va det lättare att få upp nosen i vädret med annan drevning?
-
jag hade 36 förr,säkert skulle jag fått upp nosen då åxå.för mig så passar de bättre med 38 bak.(nu pratar jag inte on att få nosen upp i ettans växel.) :twisted:
-
ja jag vet inte hur fan jag beter mig! antingen är jag för feg eller så har jag ändrat något dumt...
jag får fan inte upp den på bakhjulen!!!
ändrade lite stag i länksystemet ibak och nu sticker den som ett as men vill fan inte resa på sig!!!
den kanske gör det om man håller full gas och dumpar kopplingen på ettan men det vet jag av erfarenhet från då man åkte moppe att det är rätt dumt!
-
räcker det att bara byta till 15 fram? blir det mycket skillnad eller är det bättre att byta till 38 bak?? vad blir skillnaden ( varvar den förmycket? hur fort går den orginal?) ska köpa en -06 nu så undrar lite
-
Min original går ca 115km/h enligt mätare, verklig hastighet vette f*n!!!
Jag beställde nyligen ett 15 taggars å 38 taggars, ska bli kul å se hur den går sen, ska senare beställa avgasrör å allt sen också :D
-
Håller på o ska byta bakdrev. Började med att lossa hubb o allt på den sidan där drevet sitter. Har monterat bort allt förutom den "bricka" ( vet inte vad det heter) som håller fast drevet. Har lossat insex skruvarna o sen knackat men det släpper inte. Sitter en liten lås bricka intill bakaxeln, ska man försöka ta bort den lr hur ska jag göra. Tacksam för tips.
-
lossa insexskruvarna på skruven vid bromskivan och lätta den några
varv,släpp på dom tre bultarna som håller ihop klumpen på bakaxeln,
hissa gärna upp 4-hjulingen och sparka till den ifrån drev till bromsidan och en låsring runt axeln visar sig ,ta bort den och axeln är lös.
jag tog aldrig ur bakaxeln utan sågade upp det gamla så det gick att ta bort :twisted: det nya gick att sätta på ändå.
-
Det nya bakdrevet hade ingen magnet, går det att flytta över den gamla ?. Verkar ju sitta som berget. går det få tag på ny magnet och i så fall hur fäster man den ?
-
Det nya bakdrevet hade ingen magnet, går det att flytta över den gamla ?. Verkar ju sitta som berget. går det få tag på ny magnet och i så fall hur fäster man den ?
De finns trådar om detta redan...
Bara ta en tång och dra ut magneten..
Man kan borra lite på de nya drevet om man vill
jag limmade fast megneten med superlim och den
verkar sitta kvar bra iaf.. :lol:
-
15-38 drevning gjorde en jäkla skillnad...helt perfekt. Ligger nu i 90km/h med lagom varv. I det stora hela blev den bra mycket skönare att åka landsväg med. Hel nöjd.
-
borra på baksidan tils du kommer i kontakt med magneten,sedan kan du knacka ut den ,sitter som skam! sedan får du borra halvågs i det nya 15mm bred försänkning framdrevet sitter med en låsbricka som passar dåligt med det nya drevet. du får borra upp hålen så att det passar med gänghålen på det nya.(har gjort detta i dag på min )?160mm munstycke och insatsen i dämparen.gött ljud är det nu har inte provkört ännu med det får jag göra imorgon
-
Jag löste magnet-problemet så att jag värmde på baksidan av drevet i ett par minuter med en varmluftpistol sen var det bara att knacka ut magneten. snabbt o smidigt tycker jag.
-
någon som bytt bara fram? skillnad?? tänkte börja med det sen får vi se :D :D
-
OM jag minns rätt så har mantafredde bara bytt fram och det vart redan skillnad utav det!!!
Jag bytte drev idag till 15 fram och 38 bak, testat lite granna på hur den går å den går väldigt fint nu, jämnt över hela registret och man kan hålla högre hastigheter på skönare å lägre varvtal!!!
Har inte testat min riktigt än med att toppa den men fick upp den i ca 131km/h enligt mätaren iallafall, ska kolla upp det vad det är i verkligheten sen också :D
-
vilken skillnad det blev rensat ljuddämpare/munstycke(160mm) och15-38derv.trodde personligen inte att det skulle göra sådan skillnad. på 1an går den upp på bakhjulet hur lätt som helst bara att gasa.men hatighetsmätaten har börjat balla.någon som har ett bra tips hur nära skall magneten sitta motsvarande på svingen? för nära så hoppar den irfån 30-90på tomgång och flyttar jag den får den ingen kontakt obs jag har inte satt på orginal magneten på det nya drevet men en likvärdig
-
kollade hastigheten i dag 127 på ca 300-400m med gps 15/38 drev det var med motvind den gick snabbt upp i 120 sedan så segade den mera vad gör era?? är detta normalt eller finns det mer att ge?
-
Det gör stor skillnad att bara byta till 15 fram. Den blir bra mycket lungnare o behagligare att åka i 90 med. Men det blir ju ytterligare bättre med 38 bak om det är landsvägsåka som gäller, men dom blir ju ändå inte tråkiga för det.
-
Mottez, har du bytt både bak å fram, vad har du fått upp din i enligt mätaren? Låg uppe i 131km/h jag enligt mätaren sen saktade jag ner, går så ostabilt i dom hastigheterna så :P måste fixa sänkningen å breddningen nu fort asså :D
-
Jo jag har bytt båda dreven (15-38) Den går i ca 135-140km/h.
-
Okej, aaa, min går väl också sånt, bara att det blir så ostabilt när man inte sänkt den eller breddat, men det kommer snart :D