ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => GASGAS => Ämnet startat av: spretten skrivet 10 november 2006 kl. 10:31:08

Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 10 november 2006 kl. 10:31:08
Har "quadat" min Gasgas 450 -04

Maskin gick utan kylvatten och avgasventilerna har tittat ner i kolven.
Ny topp kostar 15800 i sverige. Hittade hos gasgas tyskland online sida en topp för 1090 euro. Precis när jag skulle konfirmera min beställning gick priset upp till 1290 euro. Ringer till dom och han förklarrar att nya prislistor just lagts in.

  :(  och  :evil:

Någon som vet om det finns någon beggad maskin eller topp någonstans?
Samma som enduro maskinen!
Titel: Motorras
Skrivet av: Barossa skrivet 10 november 2006 kl. 12:16:02
TRIST :cry:
Hoppas du hittar något billigare
Titel: Motorras
Skrivet av: Fx2 skrivet 10 november 2006 kl. 17:14:24
Det går inte att laga den? En del motorrenoveringsfirmor brukar kunna trolla med även det mest skadade. För dom pengarna kan det ju vara värt kanske.
Titel: Motorras
Skrivet av: shivaxl skrivet 10 november 2006 kl. 17:56:15
Har den slått sig? Borde det inte gå plana den, om den inte är för jävlig så klart
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 10 november 2006 kl. 18:34:20
Jag har oxså tänkt på att försöka laga toppen, men problemet är att jag då behöver 4x ventiler, ventilsäten, ventilstyrningar, tryckare och en avgaskamaxel. priset för detta plus jobb är nästan samma som för en ny topp utomlands!

Tror jag ringt jorden runt i dag och jagat delar. Det verkar vara djävligt svårt att hitta något!

I kväll ska jag sörja...
Titel: Motorras
Skrivet av: zacka skrivet 11 november 2006 kl. 01:05:28
har du kollat med de i spanien ?
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 11 november 2006 kl. 21:44:13
Har ringt och mejlat runt hela värden på jakt efter en topp.
Om jag har riktigt tur finns det en kille i Irland som har en till rimligt pris!

Funderar på en racingkolv från atena. Biligare en original.
Undrar bara vilket kolvspel man ska ha. Kolvarna finns i a b c och d storlek.
Titel: Motorras
Skrivet av: zacka skrivet 12 november 2006 kl. 09:29:23
storleken har väl med om du ska borra om cyl o måste gå upp i större storlekar

kolla även efter bigbore kit i usa om du hittar, det blir oftast billigare
athena gör ju de
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 12 november 2006 kl. 12:55:11
Kolvarna fanns bara i två dim 95,96 och 95,97. Kommer hena så mycket som möjligt så jag antar den störe kolven är bra! pris 1895:-

Några big bore kit till gasgas har jag inte hittat!
Titel: Motorras
Skrivet av: Pete skrivet 13 november 2006 kl. 00:13:56
Citera
Kommer hena så mycket som möjligt så jag antar den störe kolven är bra!


Antar att du menar "hona" ?

Hona så lite som möjligt, du kommer bara att göra loppet koniskt om håller på för länge... eller be en motorrenoveringsfirma mäta upp cylindern åt dig och beställ kolv därefter...

Lycka till
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 13 november 2006 kl. 08:53:09
Jag trodde det var så att man skrev hena men uttalade det som hona!
Därför jorde jag en sökning på google. Bosse bildoktor förklarar...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4627&a=189500

Original kolven är troligen en gjuten historia. Den Athena kolven jag vill köpa är smidd. På den tiden jag höll på med bilar skulle smidda kolvar ha ett störe kolvspel. Någon som är mera insatt?
Titel: Motorras
Skrivet av: Pete skrivet 13 november 2006 kl. 11:25:07
Vet inte var i vårt avlånga land du bor, men här i stockholm finns det många duktiga motorrenoverare, birka, eneybergs motor etc, chansa inte på en sån här viktig sak, du måste kolla loppet för ovalitet och vilken diameter, sen vet jag inte om din cylinder är belagd med nåt ( suzuki har nåt som heter nikasil).

Det kostar inte många spänn att få den uppmätt, typ 200:- för att vara på den säkra sidan...dom kan även svara på kolvspel....
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 14 november 2006 kl. 09:38:27
Jag fick nyligen ett mail från en återförsäljare i england!  Han påstår att det finns ett fel på topplocken från årsmodel 03-04. Någon svaghet gör att ventilerna tar kan ta i kolven!

Någon som vet något?

Jag har tidigare pratat med generalagenten i sverige, tws-motor/jofrab.
De sa inget om detta. Antingen känner dem inte till problemet eller så har dem undvikit att informera mig!
Titel: Motorras
Skrivet av: Pete skrivet 14 november 2006 kl. 13:27:12
Vad som händer när en motor med alutopp går utan vatten är att aluminiumet expanderar mer är vad sätesringen gör till följd att sätet glider ner och sen kommer kolven upp och då är smällen ett faktum...

Kunde inte han från england specificera vad det var för fel??
Titel: Motorras
Skrivet av: shivaxl skrivet 14 november 2006 kl. 13:43:11
Citat från: "Pete"
Vet inte var i vårt avlånga land du bor, men här i stockholm finns det många duktiga motorrenoverare, birka, eneybergs motor etc, chansa inte på en sån här viktig sak, du måste kolla loppet för ovalitet och vilken diameter, sen vet jag inte om din cylinder är belagd med nåt ( suzuki har nåt som heter nikasil).

Det kostar inte många spänn att få den uppmätt, typ 200:- för att vara på den säkra sidan...dom kan även svara på kolvspel....


Nikasil finns i dom flesta nya crossar och mopeder nu förtiden, ser ut som krom, fast i min suza -03 fanns det inget.
Dessa cylindrar går inte horna
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 18 november 2006 kl. 19:35:42
Nu är maskinen ihop och går igen!
Köpte en beggad topp i Tyskland.
Ca 6k kr med ny kolv och packningar.

När jag startade upp motorn och lät den gå på tomgång vart avgasröret djävligt varmt.  1,5 min efter start glöde det röd/orange.
Efter som jag inte noterat det tidigare googlade lite på saken.
Tydligen finns det två program i ECU n att köra med. Det normala läget för gata är en map med mager bränsleblandning. Detta ger höga avgastempar.

Det andra läget sägs vara för offroad körning. Vi man köra i detta lägge ska man låssa på den blå/gula kabeln som är skruvad i ECUn.

När jag skruvade bort kabeln märktes en direkt skilnad i motor ljud och avgas temp.
Titel: Motorras
Skrivet av: zacka skrivet 19 november 2006 kl. 09:25:32
Det kanske därför din förra topp rasade, pga för höga avgastemperaturer som medför spikningar

peppe på forumet vet jag kör med fetare blandning, tror han sa att hans ligger på 4.5 i CO

är det orig komp kolv du skaffade ?
Titel: Motorras
Skrivet av: PEPPE skrivet 19 november 2006 kl. 11:20:12
Jo jag har runt 4,5% co, jag inbillar mig att det kyler lite bättre då, men röret lyser ändå, jag har nyställda ventiler så ventiltiderna är det inget fel med. Kompisen hade en Yama YZF 426 hans grenrör lös också, så det är väl så med racegrejjor att det ska glöda. En fågel har kvittrat i mitt öra, att om GGn står okörd en längre tid så glömmer den bort inställningarna, och då får man ta kontakt med någon som har programmeringsgrejjer och ställa om alltihop.   Lycka till och kör hårt!
Titel: Motorras
Skrivet av: spretten skrivet 19 november 2006 kl. 14:27:33
Ja avgastempen är en mer troligar orsak till haveriet!
Jag köpte en Athena kolv. Antar den har samma komp som original.
Det finns tydligen ett dataprogram så man kan komma åt instälningarna i ECUn. Någon som har den?

Peppe: hur gör du för att justera bränsleblandningen?

Har en Megasqurt motorstyrsystem, bredbandslambda och avgastempmätare. Det kommer från minna gammla bilprojekt.
Funderar på att skruva på det någon dag! Problemet är bara att mapa och köra samtidigt. Egentligen skulle man ha en rullande landsväg!
Titel: Motorras
Skrivet av: PEPPE skrivet 19 november 2006 kl. 16:51:46
Denada offroad har en handdator med rätt program för att ställa alla parametrar.