ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mrenduro skrivet 22 november 2015 kl. 12:19:10

Titel: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Mrenduro skrivet 22 november 2015 kl. 12:19:10
Hallå jag ska köpa  hjuling nu , den ska användas till jobb med lite  trädfällning sprängning mm dvs frakta bergborr motorsåg osv , har läst massor både här på forumet och andra ställen men det är ju inte lätt att bli klok på alla tester mm , tror dock att det står mellan grizzly och polaris 850 , för nackdelar , budget ca 120k ,tack på förhand
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 november 2015 kl. 12:30:41
Då vi har 2 grizzly 700 till arbete så säger ju jag grizzly. Drar fullastad Avestavagn och vi har aldrig haft några som helst problem med maskinerna, 450h/600 mil på den gamla och nya har gått 140h/170 mil eller liknande
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Bullingen skrivet 22 november 2015 kl. 13:26:18
Skulle välja Grizzlyn direkt. Amerikanerna är högre, vilket gjorde att jag köpte arctic cat. Men kvalitén går inte att jämföra tyvärr... För att inte tala om hur dyrt och svårt det är med reservdelar. Köpte min beg. på Börjessons i Alingsås och de var helt ointresserade att hjälpa till med reparation efter att en lossnad oljeslang orsakade generalras... Slangen var bristfälligt fast när jag köpte den plus att "instrumentpanelens" varning för oljetryck/nivå visade sig vara ur funktion. Visst, beggarantin hade gått ut, men ointresset gör att jag valde/väljer att köpa nästa på annat ställe. Så med såpass mycket pengar inblandat gäller det inte bara att köpa rätt maskin utan välja rätt handlare!
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 14:33:17
Skulle välja Grizzlyn direkt. Amerikanerna är högre, vilket gjorde att jag köpte arctic cat. Men kvalitén går inte att jämföra tyvärr... För att inte tala om hur dyrt och svårt det är med reservdelar. Köpte min beg. på Börjessons i Alingsås och de var helt ointresserade att hjälpa till med reparation efter att en lossnad oljeslang orsakade generalras... Slangen var bristfälligt fast när jag köpte den plus att "instrumentpanelens" varning för oljetryck/nivå visade sig vara ur funktion. Visst, beggarantin hade gått ut, men ointresset gör att jag valde/väljer att köpa nästa på annat ställe. Så med såpass mycket pengar inblandat gäller det inte bara att köpa rätt maskin utan välja rätt handlare!
Cat är inget dåligt märke förutom 1000cc som har haft mycket bekymmer. Det är inget fel på kvalitén och det är bara Cat som har hög markfrigång. Cat har använt sig av Suzuki motorer, om det är så ännu är osäkert.
Om oljeslangen var bristfälligt dit satt är väl ändå inte tillverkarens fel?

Men nu handlade det inte om Cat utan Yamaha och Polaris som är helt skilda maskiner.

Yamahan är driftsäker utan snack och är bara en arbetsmaskin.

Polarisen är mer av en lekmaskin än en arbetsmaskin men det går att jobba med en Polaris och dom är riktigt fina att köra och även dom driftsäkra.

Yamaha
+ Driftsäker
- Dåliga fram diffar?

Polaris
+ Driftsäker
+ 4WDn
+ Roligare maskin
- Drivaxlarn om dom inte är utbytta
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 november 2015 kl. 14:48:33
Käkar inte Polaris remmar jämfört med Grizzly? Hur vanligt är det med problem med framdiffarna?  :hmmm:
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2015 kl. 14:49:18
Yamahan är oxå riktigt smidig i skogen. Gillar bara inte stannadiffaåkadiffen.

Polarisen slipper du fjanta runt och trycka in och ur diffknappen. Det e bar å åk. (iofs används diffen rätt sällan på yamahan)
Den är nog inte riktigt lika driftsäker som yamman. Den är dock tung men är ingen nackdel när du jobbar med den, du får antagligen ner kraften i backen bättre vid tyngre jobb. (beroende på vilka däck du har)
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 14:51:39
Käkar inte Polaris remmar jämfört med Grizzly? Hur vanligt är det med problem med framdiffarna?  :hmmm:
Käkar rem? Ja kör man som en kratta så kan man sabba en rem på 10min.
Är ju ett gäng mer aktiva grabbar som kört grizzly och alla diffarna har rasat. Dom påstod iaf att det var dålig kvalité på dessa. Vet inte hur dom har kört men dom håller nog om man inte klantar sig, bonnslurk har inte rasat någon vad jag vet.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2015 kl. 14:59:00
Fulldiffat och fullt spjäll är mycket tråkigt för axlar och diffar vilken maskin det än gäller. Folk måste använda hjärnan lite grann iaf när dom kör...
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 15:01:29
Fulldiffat och fullt spjäll är mycket tråkigt för axlar och diffar vilken maskin det än gäller. Folk måste använda hjärnan lite grann iaf när dom kör...
Har inte knäckt något än  :D
Full gas spar tid
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2015 kl. 15:01:53
Använder man hög och lågväxeln som det är tänkt så kommer inte remmen slitas mycket alls på polarisarna. Yamahan kommer dock att hålla längre iom att sliret som blir hamnar på kopplingen istället.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 15:03:39
Till utseendet så ligger ju Polaris på +
men det e ganska irrelevant.

Sen har dom ju sitt Link system eller vad dom kallar det med lite olika lådor och skit som monteras kvickt. Lådan fram är ett tillbehör vad jag vet med riktigt smart och smidigt. Syns ju inte och det går att sätta något över den.

Båda har ju lika fula styren men Polaris har ju äckliga 14" hjul. Så - till Polaris på de.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 november 2015 kl. 15:55:59
Använder aldrig diffen på grizzly för det hjälper ändå inte, slår i driften på vagnen istället och hjälper inte det är vinsch som gäller.

Kör ju som sagt även med viscolock och saknar aldrig det på grizzly

Aldrig hört att någon har haft problem med framdiff på grizzly men det är ju lite skillnad på att ha den som arbetsmaskin eller som grabbarna i atvnerds
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 november 2015 kl. 16:01:40
Vet inte hur det är på Grizzly, men Hisun är ju i princip en kopia och det står klart och tydligt att man stå still vid in/urkoppling av 4wd/diffspärr. Gör man inte det, ja då pajjar sakerna och beror enbart på föraren.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Mrenduro skrivet 22 november 2015 kl. 16:08:46
Tack för tipsen lutar nog åt grizzlyn tror jag , driftsäkerheten gillas och där verkar alla va överens om att  yamaha är riktigt bra jag kommer köra lite jobb och sen lite utflykter dock inge extrem körning , nån som har erfarenhet av carlbarks motor i kumla ? hur e dom när man handlar/servar funkar det eller ? har bara nån mil dit , i utrustningsväg tänkte jag hasplåt , fjärr till vinschen  e det nåt mer som man bör ha på den när man ändå har lädret framme
 
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: osla skrivet 22 november 2015 kl. 16:16:40
Käkar inte Polaris remmar jämfört med Grizzly? Hur vanligt är det med problem med framdiffarna?  :hmmm:

inte bytt en rem än, nu har ju bara min 800 gått drygt 100 mil (70 h) sen i våras. på gammeln så böts det heller ingen rem, den hade väl gått 300 mil och drygt 200 h, en kompis har en 06 sportsman 500 x2, gått 600 mil och 550 h utan rembyte, då drar dom masor av ved och uppskattningsvis nästan 2 tons lass. grizzly har ju alldeles för högt växlad lågväxel, går för fort och slirar mycket på kopplingen org, även hög låg med deras org nerväxlings kitt.
så nej, att polaris tar rem är bara myteri, visst kan man döda en rem på 10 min, men det kan jag på en grizzly också, sen åker man även på att renoverakopplingen.

ett stort + till polaris också är att dom går mjukt och skönt i skogen, yamaha är stötiga och vingliga. sen är ju polaris drivknutar klena, men det är när man misshandlar hårt dom går sönder, sen att det alltid är fulldiffat är ju ingen nackdel, märker stor skillnad när vi är och kör i skogen, dom med stanna och diffa maskiner måste stanna och diffa om något framhjul kommer mot en hög stubbe, diffar dom inte så klättrar inte det hjulet över utan dom står och slirar med 3 hjul, med polarisen märks det enbart att det hoppar till lite då hjulet går upp på en 30 cm stubbe.

 men yamaha är ingen dålig hjuling, men är mer som japanska bilar, dom kanske går länge, men ingen komfort, så mitt val hade fallit på polaris, vi häromkring är helnöjda med dom
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 november 2015 kl. 16:33:15
Tack för tipsen lutar nog åt grizzlyn tror jag , driftsäkerheten gillas och där verkar alla va överens om att  yamaha är riktigt bra jag kommer köra lite jobb och sen lite utflykter dock inge extrem körning , nån som har erfarenhet av carlbarks motor i kumla ? hur e dom när man handlar/servar funkar det eller ? har bara nån mil dit , i utrustningsväg tänkte jag hasplåt , fjärr till vinschen  e det nåt mer som man bör ha på den när man ändå har lädret framme

Variatorkit, hasplåt, flyttbar vinsch fram/bak om det inte redan sitter på är väl det som är bra att ha.




Att grizzly har dålig komfort är enligt mig skitsnack och att den slirar på koppling beror ju på dålig förare, jag slirar aldrig på kopplingen och lågväxeln är jämt lagom, dock är backen lite högt växlad som alla märken i princip.
Ska man över en 30 cm hög stubbe så stannar man ju inte framför den och sen kör utan håller lagom hastighet så är det inga som helst problem och den stället sig inte och slirar på 3 hjul....
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 16:58:44
Använder aldrig diffen på grizzly för det hjälper ändå inte, slår i driften på vagnen istället och hjälper inte det är vinsch som gäller.

Kör ju som sagt även med viscolock och saknar aldrig det på grizzly

Aldrig hört att någon har haft problem med framdiff på grizzly men det är ju lite skillnad på att ha den som arbetsmaskin eller som grabbarna i atvnerds
Det var nerdboysen jag tänkte på
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 17:00:03
Vet inte hur det är på Grizzly, men Hisun är ju i princip en kopia och det står klart och tydligt att man stå still vid in/urkoppling av 4wd/diffspärr. Gör man inte det, ja då pajjar sakerna och beror enbart på föraren.
Du kan ändå pajja grejorna även du har stått still. Har du snurr på hjulen och det hugger till så kan det gå åt helvete.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 17:01:21
Polaris har bättre komfort än Yamaha
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 november 2015 kl. 17:03:41
Enligt Dirt Trax så är Yamaha det märket som håller bäst kvalitet och de är ändå inte lite pro-Polaris. Men nu var det som sagt kvalitet och inte komfort etc.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 17:09:23
Enligt Dirt Trax så är Yamaha det märket som håller bäst kvalitet och de är ändå inte lite pro-Polaris. Men nu var det som sagt kvalitet och inte komfort etc.
Ja Yamaha har jävligt hög kvalité men Polaris är definitivt inget skit. Sen vad olika tidningar skriver får man ta med en nypa salt.

Komfort är väl ändå en viktigt detalj om man ska använda grejorna mycket. Nu har inte Yamaha ingen dålig komfort men vill ändå säga att Polaris har lite bättre.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 november 2015 kl. 17:13:58
Jo det är sant, men just Dirt Trax verkar köra maskinerna i rätt seriösa tester samt är de i vanliga fall väldigt Polaris gillande. Men sen vill jag väl nog tro att samtliga etablerade tillverkare gör tillräckligt bra maskiner. Borde inte vara ofantlig skillnad. Bäst är att provköra och känna på maskinerna.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 22 november 2015 kl. 17:17:35
Sen ska man inte glömma de andra japanerna
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: osla skrivet 22 november 2015 kl. 18:14:38
Variatorkit, hasplåt, flyttbar vinsch fram/bak om det inte redan sitter på är väl det som är bra att ha.




Att grizzly har dålig komfort är enligt mig skitsnack och att den slirar på koppling beror ju på dålig förare, jag slirar aldrig på kopplingen och lågväxeln är jämt lagom, dock är backen lite högt växlad som alla märken i princip.
Ska man över en 30 cm hög stubbe så stannar man ju inte framför den och sen kör utan håller lagom hastighet så är det inga som helst problem och den stället sig inte och slirar på 3 hjul....

du kan inte mena att du tycker lågen är bra? man får ju gasa duktigt så fort det går tungt, även med org däck, den är för hög, går för fort i skogen om man inte vill det ska slira rem/koppling för att det ska vara bekvämt att köra.

konstigt att man ser skillnad så fort man är med stanna och diffa maskiner, så ofta står dom och slirar med 3 hjul om man ska över tex den där stubben, eller stenen
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 november 2015 kl. 18:37:02
Jag har inget som helst problem med lågen även om det är en 2 tons kärra bakom

Jag har aldrig haft problem med att man står och slirar med 3 hjul men sen så kör ju inte jag över 30 cm stubbar dagligen utan den kör man bredvid
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 24 november 2015 kl. 07:34:20
en maskin som är riktigt bra, det är ju suzuki king quad 750 med servo
på den modellen sitter det en typ lamelldiff fram, så man behöver nästan aldrig använda fulldiff på den.
sen har jag aldrig hört om rasade våtkopplingar på dom?

men bästa 700cc japs hjulingen måste nog vara nya grizzly 700 2016, den har även uppdaterad våtkoppling och motor.

en hjuling som har lägre back än etta är ju nya honda rubicon, den är sjukt fin riktigt stark då man kör på lågväxeln, fast den är lite klen om man vill leka också.

men kolla gärna king quaden, tror även kgk sänkt priset till 99900kr med 5 års garanti
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Mrenduro skrivet 1 december 2015 kl. 20:30:46
Jaha då har man blitt me hjuling blev en polaris xp 1000 ny men en 2015 till slut , plockade på hasplåt, värmehandtag , handskydd ,  slyskydd , nåra tips eller varningar ang xp 1000
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 1 december 2015 kl. 20:35:11
Oj. Det blev en riktigt maskin.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: skogsbonne skrivet 1 december 2015 kl. 21:21:26
Jaha då har man blitt me hjuling blev en polaris xp 1000 ny men en 2015 till slut , plockade på hasplåt, värmehandtag , handskydd ,  slyskydd , nåra tips eller varningar ang xp 1000

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=54263.24
Han köpte scrambler istället efter att han haft problem med sin 1000
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Mrenduro skrivet 1 december 2015 kl. 22:32:33
jag får hoppas att jag slipper problem men alla kan ju få problem verkar det som , gäller väl som med andra fordon att serva och sköta grejerna
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: osla skrivet 2 december 2015 kl. 09:45:30
jag får hoppas att jag slipper problem men alla kan ju få problem verkar det som , gäller väl som med andra fordon att serva och sköta grejerna

han hade nog mycket otur, om det gällde alla 1000 så skulle ingen köpa dom
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 10:39:46
han hade nog mycket otur, om det gällde alla 1000 så skulle ingen köpa dom

Det är väl lite det som är typiskt "forum syndrom", pajjar en heter det sen att "alla" har problem.
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 2 december 2015 kl. 11:53:28
Det är väl lite det som är typiskt "forum syndrom", pajjar en heter det sen att "alla" har problem.
Sen finns det ju maskiner som gör så
Titel: SV: Vilken hjuling passar mig bäst
Skrivet av: Jupiter skrivet 2 december 2015 kl. 12:16:35
Sen finns det ju maskiner som gör så

Ja det finns ju mer eller mindre bra, helt klart. Menar mest att det lätt blir en höna av en fjäder på forum.