ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Ika_Moppe skrivet 9 november 2006 kl. 23:07:59
-
Har haft tankar på att byta motorn på min SMC redan innan jag köpte den då jag visste att en fyrtakts 250 cc inte skulle räcka.
Eftersom jag ändå måste plocka ner motorn efter att växellådan börjat strula leker jag med tanken att ett motorbyte skulle kunna bli ett alternativ. Jag antar runt 400 cc, kanske en beggad CB 400 motor från MC-skroten. Allt ska fungera och jobbet ska se proffsigt ut.
Den kommer inte att gå genom Svensk bilprovning -09 men då har jag nog inte kvar den...
Har sett att en del folk har gjort motorbyten här i forumet men undrar om det bara är "kul projekt" eller om de verkligen använder sina quaddar som man ska (fast med mer ös).
Frågan är bara om hur 2:a handsvärdet ser ut (om det över huvud taget finns någon som vill köpa en quad med bytad motor). Eftersom man får göra en del svetsarbeten och andra modifikationer lär man inte vilja återställa den till original heller.
Att köpa större, bättre quad är alltid intressant, men det handlar om en tiobubbling av vad ett motorbyte kostar. Det kommer jag förmodligen att göra så småningom ändå.
Att göra något så här radikalt trim kanske låter som en mardöm med skeva ramar och utslitna lager etc. men så som jag har upplevt det hittils blir det nog ingen större skillnad, man måste alltid skruva ändå.
Att trimma originalmotorn mer är inte lönt, den pallar inte och det kostar vansinniga summor.
Kanske ska tilläggas att jag fick den ganska billigt = inte idiot.
-
250:n är för liten för större motor. Bättre i så fall att bygga på en större maskin från början.
-
Det är bara å bygga. inga större problen att trycka i en cb400 motor i en cbw. här har du ett par bilder på min barrosa med en cb450s motor i.
Före
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/10/129770.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
Efter
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/10/129771.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
-
Grymt!, men vad fick du modifiera, räckte det med motorfästerna? Vad fick du pynta för motorn?
-
Ja 250:n är inte idealisk att bygga om men nu har jag ingen annan. Köper jag en större tänker jag inte byta motor och klabba.
Ja det var Dalle79 jag tänkte på angående motorbytet. Cool!
Hur funkar det Dalle? Är den helt gat-duglig eller är det något annat som först måste fixas?
-
Nä det räcker inte riktigt med att göra om motorfästena jag har kapat bort hela underdelen av ramen och bockat fram nya ram delar och svetsat ihop. jag gav nog 4000kr för motor med elsystem. ja den är helt gatduglig har väl kört med den i ett ca halv år nu helt utan problem förutom att jag va tvungen att förstärka fästet till svingen.
-
Före
(http://[url=http://www.imgfree.net][img]http://quick.imgfree.net/images/2006/11/10/129831.jpg)[/url]
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)[/img]
Efter
(http://[url=http://www.imgfree.net][img]http://quick.imgfree.net/images/2006/11/10/129832.jpg)[/url]
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)[/img]
skillnaden
(http://[url=http://www.imgfree.net][img]http://quick.imgfree.net/images/2006/11/10/129833.jpg)[/url]
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)[/img]
-
Härligt att höra Dalle! Lite "efterjusteringar" får man ju räkna med :)
Jag räknade också med ett pris på runt 4000-5000 för motorn inkl elsystem.
Kanske ska försöka hitta bättre dämpare också när man ändå är igång med verktygen.
Han som ska göra jobbet (förutom mig) har bytat ett flertal motorer i bilar och även satt en 250 cc crossmotor i en 80 cc cross. Det funkade bra, men den har ju inget avancerat elsystem direkt heller...
Varför är det inte fler som bytat motor?
Det verkar ju inte vara "rocket science" för någon som moddat/trimmat fordon förr.
Folk köper trim för summor som lätt överstiger summan av ett motorbyte och får en motor som är känsligare och överansträngd. Dessutom inte i närheten av önskvärd effekt heller.
Förresten Dalle, hur blev det med plastdetaljer, tank och kåpor? Eller det är inget man får problem med?
Och funkar det bra med en luftkyld motor isf en olje/vattenkyld? De flesta cb 400 jag sett verkar vara luftkylda.
Tack för att du delar med dig av erfarenheterna med motorbytet Dalle, det kommer jag också att göra om det blir av.
-
Både originalmotorn (250) och 400 är olje/luftkylda, så kylningen är nog inte det värsta. Men chassi, bromsar och fjädring är ju knappt tillräckliga från början, så jag anser att det är fel väg att gå. Bättre i såfall att köpa en större modell och modda motorn på den.
-
jag fick höja upp tanken ca 15-20mm, sen byggde jag ett rostfritt avgas system som går utmed sidorna på motorn och ihop under sadeln till en ljudämpare monterad i mitten så jag fick kapa bort luftburken men d va ju bara på grund att jag ville ha det så, det hade jag ju inte behövt gör.
Svar på tal till Perra N chassit är väl inte d bästa inte när det gäller svetsarna i alla fall det håller jag med om men inte det andra du skrev för bromsarna beror på vad du vill komma upp i för hastigheter men i mitt fall har jag drevat den så den inte går mycke fortare än innan. och fjädringen har ju inte nått med motorn och göra alls utan d beror ju på hur man har tänkt köra med den.
-
Jag håller med Perra om att det inte är en idealisk grund att bygga på - bromsar, chassi och fjädring är aningen undermåliga för ändamålet.
Men som Dalle skrev så hade jag också tänkt dreva så att man maxar kanske 10 km/h mer än den gör nu så bromsarna håller förhoppningsvis.
Å andra sidan hade det varit nice att ligga i 90 på behagligt varv också
Chassi får man se över och förstärka där det behövs.
Fjädring har jag också funderat på. Att köpa bättre dämpare/fjädring verkar vara dyrt, har inte kollat. Har en galen ide om att hitta cross-dämpare på MC-skroten som man får passa in med nytt fäste osv. Fan, man kommer inte att känna igen den sen...
Å andra sidan, kör man inte och hoppar så klarar man sig nog, extra vikten av motorn kan inte vara så stor.
En annan sak jag tänkt på, man vill ju inte köra och skada sig. Man får köra med förnuft också. Den är ju ingen LTZ/Raptor som man kan köra tuffare med.
För övrigt verkar CB 400 motorn riktigt bra "en riktig slitvarg" sägs det med service intervaller på var 500:e mil. Men man kan nog göra det lite oftare om man kör hårdare.
-
säger bara go for it
du kan ju alltid sammtidigt du bygger nya ramunderdelen göra extra fästen som passar för orig motor så det blir lätt att återställa till orig om det krävs
det gillar även framtida köpare, bolt on grejer :)
-
Det har du rätt i zacka, bra ide!
Jag låg och klurade på detta igår kväll också. Så det är inte kört när det är dags att besiktiga. Får bara skaffa (låna) original-blås och byta munstycke. Fast det är nog inte jag som äger quaden då som sagt.
Ok, får börja lägga undan lite pengar nu då så man kan köpa motor senare i vinter.
-
Nu verkar det lite mer klart om vad som gäller men vad tycker försäkringbolag om sånt här?
Trimning/motorbyten av fordon har ju pågått i alla tider så det är ju ingen ny företeelse och i försäkringsbolagets regler står det att man inte får "modifiera" fordonet. Detta är ju regler på ett papper, men är det någon som vet vad som brukar hända i praktiken?
Killen som skadade sig med Dinlin fick ju ut en ny även om han körde ostrypt har jag för mig...
Har bara halvförsäkring nu så jag räknar inte med något om jag själv kvaddar den, självrisken är ju typ 5-6000 ändå. Det gäller mest personskador och skador på andra fordon.
-
Har bara halvförsäkring nu så jag räknar inte med något om jag själv kvaddar den, självrisken är ju typ 5-6000 ändå. Det gäller mest personskador och skador på andra fordon.
Det täcker den obligatoriska trafikförsäkringen, du behöver inte ens halvförsäkring för det.
/johan
-
Bilderna på motorbytet går inte att se...går de att lägga upp igen?
-
För att avsluta tråden så kan jag säga så här:
att byta motor i en CBW hade varit jävligt coolt och säkert även värt pengarna och besväret.
Men när jag vände på det och frågade mig varför på en CBW så blev det svårare. Den har usel väghållning, dämpare/fjädring, kedja/drev/bakaxel.
Och så är den FUL! Hade den åtminstone sett cool ut hade det kanske varit en annan femma.
Den hade kanske funkat ok, men om vägegenskaperna är så dåliga och att man inte gillar den av någon annan anledning så sålde jag den istället och köpte en Raptor 350. Den är jag nöjd med och den finns det också vettigt trim till om man blir sugen.