ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: lunsanboy skrivet 11 november 2015 kl. 19:46:12
-
Halloj!
Har lite problem med min hjuling!
Nyss bytt topp kam kedja osv.
Ny topp med nya ventiler. Köptes som ett helt ihopsatt kitt.
Nu till problemet. Den drar olja. Och de som va kvar var svart och lukta avgaser.
Ny olja va de i den å de har inte gått långt alls.
-
Blåryker den mycket vid uppstart? Puffar det Blårök när du gasar fast den är varmkörd? Ventiltätningar? Inget läckage från motorn? Är det olja i kylarvattnet?
-
Varför byttes toppen från början? Är ventiltätningarna kass tex. så ryker den blått som Myggan sa, men luktar oljan avgaser så låter det snarare som att ringarna inte tätar som de ska i loppet och förbränningsrester går i mellan och ner i oljan via vevhuset. Har du tagit komptest?
-
Toppen byttes för att vippor och kam hade gått ner sig av någon anledning, oservad kanske?
Köptes den med ras.
Allt i toppen böts. Allt satt ju ihop. Tätningar osv.
Ej tagit kompprov. Vad bör de ligga på??
När jag va ute å åkte i helgen mkt upp å ner å i dyhål så rök de en del ur avgasröret ibland!. (inte bara vatten på varma delar)
Annars ingen rök ur avgassystemet..
-
Är du säker på du fått toppackning och ev. o-ringar rätt? Går kam och vippor ner sig beror det i 99% av fallen på dålig oljetillförsel. Har du kollat allt riktigt noga inkl. cylinderlopp efter ev. skador?
-
Kollat om det är mycket olja i luftburken? Den kanske trycker ur sig oljan via vevhusventet?
Kolla kylaren oxå ifall inte oljan hamnar där.
-
Va noga som fan med alla packningar.
Jo jag va inne på de med. Men då borde den inte dra olja.
Antar att om den drar olja så blir de ju i slutändan dålig oljetillförsel.
Vevhusventilationen verkar ok. Men känns som att de e högre tryck när man öppnar oljepluggen än ur vevhusslangen.
-
Det är normalt med högre tyck direkt i vevhuset. Men har du hittat orsaken till det första haveriet?
-
Nä de har jag inte...
Antog efter som den gått som timmerdragare och att oljan såg ut som de gjorde att de slarvats med oljebyten och att den gått varmt och hårt!
-
Kan ju vara så. Går det tillräckligt länge med samma olja så blir väl oljan typ fotogen och sot?
-
Jo de e väll så.. Men måste få ordning på problemet...
Nått vajsing är de ju. Frågan är bara vart man ska börja!
-
En modern olja blir inte såpass dålig att den slutar smörja, då ska den ha varit i motorn i 10 år. Jag hade nog ändå kollat oljetrycket med manometer och tagit komptest etc. för att säkerställa täthet och smörjtryck. Kam och vippor är den mest belastade delen i en motor.
-
Någon som vet var oljetrycksgivaren sitter om de finns någon.
Vad bör jag ha för oljetryck? Även vad för komp bör jag ha? Som sagt en 500 förgasare från 2011.