ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Anonymous skrivet 17 april 2005 kl. 23:18:04
-
Hej !
Har en SMC 250 med dubbla förgasere, har för mig at det sitter 108 munstycken original. Jag har fullflödes ljuddämpare och Öppen luftburk nu storknar den vid fullgas men går fint upp till 75% gas ungefär. Vad kan vara lämpliga munstycken till denna konfiguration ?
-
Prova at byta dysor. 115 eller 125 Hør av dig
-
Vad behöver domonteras för att komma åt munstyckena ?
-
jag hade 102 munstycken i mina (har en sprojlans barossa 250). Efter att jag bytt till helsystem, 32 drev och öppnat luftburken var det itne riktigt samma sak.
Bytte till 110 munstycken och det har varit helt OK faktiskt :D
Vet inte om jag ska pröva att gå upp lite till, men dessa är helt OK iallafall.
-
Jag har varit ägare till en barrossa 250 04a och bytte till 130 munstycken och den gick mycket bra på dom. :lol:
-
På min barossa har jag original 102 munstycken i förgasarna, jag har provat med 110 och 120 men då går den inte rent på fullgas.
Behöver man göra ngn justering på förgasarna?? Kan tilläggas att jag har ett krieger helsystem på den också.
-
Prova med att justera höjden på nålan och även blandningen mellan luft/bensin. Detta gör du på en skruv som sitter på sidan utav förgasaren (den utan fjäder).
Vilket munstycke fungerade bäst för dig, 110 eller 120?
-
Prova med att justera höjden på nålan och även blandningen mellan luft/bensin. Detta gör du på en skruv som sitter på sidan utav förgasaren (den utan fjäder).
Vilket munstycke fungerade bäst för dig, 110 eller 120?
Tycker inga funkade särskilt bra. Justerade både luftskruven och själva nålen lite hur som helst.. fick den aldrig bra dock.. ska prova igen nu till våren tänkte jag.
-
Hur mycket har du öppnat skruvarna? och vilket läge har du nålen på?
-
Hur mycket har du öppnat skruvarna? och vilket läge har du nålen på?
Kommer inte riktigt ihåg.. detta gjorde jag i somras.
Men som sagt, jag ska trixa med det lite senare.. Vart väldigt sugen på att mixtra lite idag så det kan nog bli redan till helgen.. hehe
-
Jag har nålen på mitten och har öppnat ca 1 1/4 varv på luftskruven. Ställ detta när motorn är varma annars kommer han att gå jättelustigt.
Ska skruva bort mina munstycken senare idag och byte till 125:or.
Lycka till!
-
Nu har jag bytt till 2st 125 istället för 110:or. Han svarar mycket bättre nu. Måste dock ställa in luften lite till. Han bludrade lite mycket först och det lätt som att han fick för mycket luft, men justerade nålen och då blev det bättre. Måste bra justera mer på luften så att det blir helt OK.
Funderar även på om inte 125 är för stor för mig då jag måste ha nålen på hösgsta läget (nålen går ner så långt som möjligt). Det blir ju inte så många justerings möjligheter då. Så funderar på om man skulle byta till 120 istället...
-
Jag har nålen på mitten och har öppnat ca 1 1/4 varv på luftskruven. Ställ detta när motorn är varma annars kommer han att gå jättelustigt.
Ska skruva bort mina munstycken senare idag och byte till 125:or.
Lycka till!
Och din funkar hur fint som helst eller?? bluddrar inte vid ngt varvtal elelr?
Varför ska man ställa luftskruvarna när motorn e varm? vad gör det för skillnad???
-
Man ska ställa in luften när motor är varm pga det är oftast så den kommer vara eller hur? Svårt att köra runt med en kall motor.
Men när motorn är varm utnyttjar han bränsle/luften på ett annat sätt. Det är därför man skall ställa in den när han är varm.
Jag har varit ute å kört en sväng idag (skitkul) och skruvat lite. Så som min har fungerat bäst är när jag har öppnat luftskruven ca ett kvarts varv på båda två. Jag har en jämn och låg tomgång.
Däremot så är det nått på slutet jag inte riktigt tycker om, han liksom rycker till lite och kommer inte riktigt som jag vill. Står jag stilla å bara gasar är det lugnt, men när jag kör är det inte riktigt som jag vill.
Så funderar på att göra 2 saker:
1: Flytta ner nålen ett läge och kolla skillnaden
2: Byta till ett 120 munstycke
Men jag kommer börja med att köra ett tag dör att vänja mig lite. Kul att köra på bakhjulen nu iaf, inte långt men en bit. Får öva mer till sommaren 8)