ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: alex82 skrivet 7 november 2015 kl. 19:20:13
-
Tjena. av nån anledning rinner det ner bensin i vevhuset på vår lt80.
Trodde det va battari som va dött men när jag laddat det orka de ändå inte runt.
Det har faktiskt hänt förut så jag lossade stiftet igen o drog runt starten. Soppan stod som en geiser ur tändstiftshålet.
Körde runt den lite o skruva i stiftet igen. Starta o fick fint en stund. sen kom grabben knuffandes med cykeln igen. då har samma problem uppstått medans han körde ???
Fan beror detta på? den enda soppan som borde nå vevhuset är väl den som stiger ur hufudmunstycket när man lyfter nålen?
Skulle det va problem med nåventilen bör väl överskottet ta en annan väg?
-
Låter som att flottören fastnat i öppet läge, då blir det så att förgasaren flödar på sig. Eller om det är någon nål som inte håller tätt, det är därför man bör stänga av soppakranen vid stillestånd ()p
-
Jepp, du får nog skruva isär fuggen och göra rent.
-
Även byta olja. Men fixa fuggen först så att du slipper byta olja flera gånger. Kolla flödarslangen om det är stopp i den, bör inte komma in i vevhuset.
-
Vad är en flödarslang? Du menar flottörhusets luftning? Bensin är mycket tunnare vätska än olja så efter ett tag sipprar det förbi kolvringarna.
-
Även byta olja. Men fixa fuggen först så att du slipper byta olja flera gånger. Kolla flödarslangen om det är stopp i den, bör inte komma in i vevhuset.
Vadå för olja? De är en 2-taktare
-
Vadå för olja? De är en 2-taktare
Läs längre upp i tråden, det skulle bytas olja. Att få bensin i vevhuset på en tvåtaktare är inget som påverkar nån olja då.
-
Det jag menade är att om flotören flödar över så rinner den ut i en slang, är det stopp i den så kanske det rinner vidare in i insuget vidare ner i vevhuset och ner i oljan.
-
mmm. får kolla slangarna ordentligt.
Har precis haft isär förgasaren o rengjort den. Satt lite mög i huvudmunstycket som jag fick bort.
Efter det starta den väldigt lätt och gick riktigt bra. Sen efter ett tag blev den sjukt svårstartad men gick när den va igång. Soppakranen har ingen "av" utan bara Pri, Res och On. antar att pri är rakt igenom oavsett vad o dom andra ska öppna när det uppstår undertryck i slang nr2 kan vi kalla den.
Dock stänger den inte helt när undertrycker försvinner utan det fortsätter flöda.
Så planen är...
Lossa förgasare o rensa den igen.
Inline filter på slangen så de inte kommer mer skit från tanken
Byta backelitbrickan o o-ringen då jag tror brickan är sprucken o tjuvluften ev är orsaken till att den är så svårstartad.
sen får vi hålla tummarna. Känns ju inte som det ska va så mycket som kan klydda
kolla överströmingsslangarna (byta dom)
-
Det jag menade är att om flotören flödar över så rinner den ut i en slang, är det stopp i den så kanske det rinner vidare in i insuget vidare ner i vevhuset och ner i oljan.
De jag menar är att de inte finns nån olja i vevhuset på en 2-taktare. De blandas med bränslet
-
Nej så sant :dntknow: .En tanke vurpa av mig, ingen olja i vevhuset på 2 takt. Länge sedan man skruvade mopped :P.