ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Dragonloor skrivet 1 november 2015 kl. 13:48:30
-
Tjena! ;)
Är ny i detta forum och tänkte fråga som ämnet lyder!
Har en Suzuki 300cc ifrån 90-talet som har 4x4 med hög/låg samt diff.
Och har fått ett par nya hjul till denna nu.
Hur påverkas detta om jag byter till större hjul fram?
Fram:24x8-11 till 25x10-12
Bak kommer ha samma som förut 25x10-12
Används mycket till skogs arbeten ploga på vintern så den får rätt med stryk.
Så hur påverkas 4x4 samt diff på detta? Kan det bli några slitage om man byter sig till större hjul fram? :-\
Eller bör det inte vara några större problem?
//Mvh Emil k
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1375634_1420707424819564_734149593_n.jpg?oh=2a38c4a1b4e3b9840ddd3add7167fe14&oe=56AC7550)
-
ändrar du till större fram får du ju ändra till större bak annars blir det ju fel, framhjulen kommer snurra fortare än bak
-
Så långt har jag kommit med, att fram kommer snurra snabbare än bak.
Men i sånnafall hur pass stor skillnad blir det?
Hur stor skada kan det påverka?
-
Däck är inte dyrt så köp 2 nya till bakändan också, garanterat billigare än att byta något i drivlinan
-
För att krångla till det ytterligare så är ju dessutom olika däck olika stora även om det står samma dimension på dom.
-
Dum förklara mig nyss de jag skrev.
Dom som sitter på nu är Fram:24x8-11
Bak :25x10-12
Det är så att jag har 4 hjul liggandes nya (25x10-12)
Så då blir det Fram:25x10-12
Bak : 25x10-12
Enda som är skillnaden mellan dom nya och gamla är att dom är större.
Kommer maskinen diffa olika med samma storlek på alla hjulen?
-
Som det är nu så om du rullar hjulingen så framhjulen rullar precis ett varv. Så har den då flyttat sig framåt 191,5cm (24"*π=75,39"*2,54=191,5cm) medan bakhjulen har 8cm kvar att rulla ett helt varv (25"*π=78,53"*2,54=199,5cm). Det betyder att om du byter alla hjul till 25" så kommer framhjulen att slira 8cm för varje varv som bakhjulen rullar.
Resultatet blir stort däck slitage och stort slitage på drivlinan.
-
Dum förklara mig nyss de jag skrev.
Dom som sitter på nu är Fram:24x8-11
Bak :25x10-12
Det är så att jag har 4 hjul liggandes nya (25x10-12)
Så då blir det Fram:25x10-12
Bak : 25x10-12
Enda som är skillnaden mellan dom nya och gamla är att dom är större.
Kommer maskinen diffa olika med samma storlek på alla hjulen?
Det bästa vore om det gick köpa 24X10-12 av samma modell som du ska ha bak, borde inte vara någon större kostnad.
-
Så det finns fyrhjulingar som skall ha olika däck storlekar fram och bak då ??? I så fall så är det ju olika utväxling
-
Finns det nån hjuling som har lika däck bak å fram :hmmm:
Det skilljer i höjd original på kawa, Yamaha, canam mm
På kawan som ja ägde var original däcken 25-8-12 å 25-10-12 och jag satte dit stora 27" som mätte 29" i storlek och framdäcken var större/högre än bakdäcken och det som blev var att när det spann i snön så hoppade den fram som fan då det drev mera fram.
Så jag körde med mindre luft fram å mer i bakdäcken då blev det bättre.
Kawan körde jag ca 1300 mil med.
På Renegaden jag har nu så är bakdäcken större än framdäcken original och däcken jag har på nu så är framdäcken större.
Det som märks är att det rycker å sliter mer i styret när man geggar å leker och om ja pumpar i bakdäcken mer å har mindre luft i framdäcken så blir det stor skillnad.
Finns en film på en polaris där man ser att hjulen snurrar olika fort men hittar den inte nu.
-
Det är lika stora på Can am 1000 xmr av årsmodell 2014 i alla fall
-
mäter du omkretsen kanske dom inte är lika stora, det är det Lowest menar för dom som säljs idag har samma storlek fram och bak
-
Tja igen!
Tackar för tipsen!
Nu blev jag själv osäker om det där med omkrets. Skall checka på det där å mäta se om det är någon skillnad på alla 4 ()p
Jag återkommer!
-
Din maskin ska ju ha olika omkrets på hjulen eftersom det sitter 24" fram på din men 25" bak
-
Finns det nån hjuling som har lika däck bak å fram :hmmm:
Det skilljer i höjd original på kawa, Yamaha, canam mm
På kawan som ja ägde var original däcken 25-8-12 å 25-10-12 och jag satte dit stora 27" som mätte 29" i storlek och framdäcken var större/högre än bakdäcken och det som blev var att när det spann i snön så hoppade den fram som fan då det drev mera fram.
Så jag körde med mindre luft fram å mer i bakdäcken då blev det bättre.
Kawan körde jag ca 1300 mil med.
På Renegaden jag har nu så är bakdäcken större än framdäcken original och däcken jag har på nu så är framdäcken större.
Det som märks är att det rycker å sliter mer i styret när man geggar å leker och om ja pumpar i bakdäcken mer å har mindre luft i framdäcken så blir det stor skillnad.
Finns en film på en polaris där man ser att hjulen snurrar olika fort men hittar den inte nu.
Men på Polaris ska bakdäcken gå lite fortare. Det är för att framdäcken bara ska driva när bakdäcken spinner. När bakdäcken har grepp "skjuter dom på" och framhjulen kopplas ur.
Men jag håller med om att man kan ändra beteendet genom att ändra lufttrycket fram och bak.
I det här fallet så har väl Suzuki helt enkelt olika utväxling fram och bak och anpassat däcken efter det. Det bästa är väl att hålla sig till samma diff mellan fram och bak men det är ju säkert möjligt att köra på lika dim och ha högre lufttryck bak än fram. :)
Ja just ja, Lowest menar du den här filmen?
https://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE