ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Fulingbusen skrivet 22 oktober 2015 kl. 16:02:51
-
Jag behöver montera innerslang i ett av mina org däck till Brute force -09. Hur lätt är det att kränga? Funderar på att köpa ett nav till släpkärra som man spänner i ett stort skruvstäd. Fixar man att kränga av och på själv då?
-
Jag vet inte hur man kränger däck med släpvagnsdelar, men du kan ju trampa av däcket tex.
Lägg hjulet på marken och använd hälarna att trycka av det.
Vissa är lite mer envisa, då kan man ta bil eller liknande till hjälp...
För du behöver nog inte kränga av hela däcket, det räcker nog om du lossar ena sidan...
Lägger du i slang så talka väl.
https://www.youtube.com/watch?v=Bha3go80Syg
-
Aha, perfekt.
Vart ska jag talka och varför?
-
Kränga däck är mycket teknik, jag använder 2st däckstål, en sprayflaska med såpvatten samt kantskydd till fälgen så man inte gör märken. Har däcket suttit ett tag kan det sitta rätt bra mot fälgen, slå med en slägghammare på däcket så nära fälgen som möjligt, akta fälgen bara.....och tänderna.
-
ATV-däck kan sitta riktigt hårt... har varit med om gånger när däckmaskiner inte klarat att trycka av det tex.
Talk är bra för att motverka att slangen "vandrar" inne i däcket.
ATV-däck är ju lite speciella så sett att man ofta kör dem med klart lägre tryck än flertalet andra och det kan göra att ifall man har slang så kläms dem framåt och därmed "vandrar"... tänk kavel på pepparkaksdeg, typ...
Oavsett så kan detta i förlängningen fresta ventilen, den kan antingen slitas ut eller slitas av.
Och den typen av punka är svår att laga i skogen med tex spray/lagingskit.
-
Ok, tackar
-
Sådär, då var slangen monterad. Funderar nu på om jag ska dra åt ventilen med muttrarna eller låta den röra sig. Någon som vet vad som är bäst?
Sitter nu en konisk bricka på insidan och så drog jag muttrarna med handkraft på utsidan
-
Rör den sig så kommer den framledes gnaga hål... antingen öka fälgens hål eller i ventilen så luften smiter.
Så jag skulle dragit åt.