ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Shockee skrivet 16 oktober 2015 kl. 16:30:39
-
Halloj..
Behöver lite tips och råd.. De är så här att jag har lämnat in Grizzlyn för oljeläkage under motor. Även kontroll variator/koppling - växlar inte som den ska.
Min Yamaha återförsäljare menar på att kopplingen redan är helt slut. (Har aldrig upplevt den slira)
Hjulingen har gått ca 250timmar, 250 mil. Normalt körande (Älgdragare, plogning, husvagnsflyttning på parkering och självklart lite nöjeskörning)
Dom menar på att detta inte är ett garantiärende och att dom inte kan göra någonting. (Byte slirkoppling 10.000 kr)
Känner väldigt många som brukar deras grizzly betydligt mer än vad jag gör och deras har gått betydligt längre men där fungerar grejerna som dom ska..
Har varit i kontakt med reklamationsnämnden och ska träffa dom nästa vecka.
Behöver nu lite tips och råd från er vad jag ska tänka på och trycka på.
Tacksam för svar..
-
Blir så när man kör på högen hela tiden, vad har du för däck och storlek på dom?
-
Hej.
Ja, det är långt ifrån omöjligt att bränna/slita ut våtkopplingen ganska fort vid snöplogning och högväxel, eller okunskap om hur våtkopplingen jobbar.
Grizzly's är idiotiskt högt växlade orginal, även back och låg.
Jag tycker att växelföljden borde vara P,R,N,L,H.
Dvs växla mellan back och låg enklast, vid tex snöplogning.
Detta borde faktiskt stå vid växelspaken:
HÖGVÄXEL SKALL INTE ANVÄNDAS TILL NÅGON FORM AV ARBETE, ELLER TERRÄNGKÖRNING!!!!
Har man sen större hjul också, så......
Det är faktiskt dåligt med körinstruktioner för just våtkopplingen i handboken.
Jag ser på ATV-träffar att många "stöt-gasar" igenom terrängen.
Jag har då upplyst dom om hur våtkopplingen fungerar, (de flesta har inte vetat att den finns ens) och att man bör hålla så jämn fart som möjligt vid krypkörning, strax över tomgång, och därmed motorvarvet uppe, bara så pass att kopplingen drar hela tiden utan slir, så långt det är möjligt.
Ovan är faktiskt enklare på en halvautomat, som inte växlar upp själv.
OBS!
Jag vill med detta INTE påstå att TS har kvaddat sin 4-hjuling med felaktig körning.
Jag vill bara lämna tips till övriga som läser detta inlägg.
Eftersom det fanns en oljeläcka, så ska det utredas väl, om den kan ha haft inverkan på variator inkl rem, och därmed skulle våtkopplingen kunna vara ett sekundärfel.
Micke.
-
Jag trodde att våtkopplingen som sitter på vevaxeln innan variartorn i princip var outslitlig, möjligtvis den sekundära torra kopplingen kan bli kass. Är det inte remmen som ska ta stryk om man kör i hög vid fel tillfällen i första hand?
För att citera MickeC så har jag faktiskt en liten skylt vid växelväljaren som påminner om att lågväxel ska användas vid arbete.
-
Hej Jupiter.
Det finns ingen torrkoppling på Grizzly eller Kodiak.
Variatorerna med rem är endast växellådan, på alla ATV modeller med våtkoppling.
Tex äldre Polaris har endast "torrkoppling" med remmen a'la snöskoter, och därmed ingen våtkoppling alls.
Yamahas våtkoppling är inte superkänslig, men absolut inte odödlig.
Visst slits remmen, och den kan slira också, främst om den fått vatten på sig, men det är våkopplingen som faktiskt drar igång alltihopa. Remmen slirar egentligen bara om nåt är fel, eller om det går extremt tungt, men tänk vad våtkopplingen jobbar just då.
Det blir fort varmt av friktion, även i oljebad.
Micke
-
CFMoto skriver i sin manual att låg växel är till för arbete, och körning under 11km/h under längre tid. Hög för längre körning över 11km/h längre tid.
-
hur gick det?
låter ju som garantiärende
-
250 timmar är ju en hel del om man inte kör rätt i skogen.
Tycker det är en skitsumma i samanhanget, 10k på 250h är ju ingenting.
-
79$ på Aliexpress. :DV
http://www.aliexpress.com/item/CLUTCH-CARRIER-ASSEMBLY-FOR-YAMAHA-GRIZZLY-660-WET-CLUTCH-SHOE-CARRIER-2002-2008/32469611327.html?spm=2114.01020208.3.42.Ag3LuV&ws_ab_test=searchweb201556_3_71_72_73_74_75,searchweb201644_5,searchweb201560_9
-
79$ på Aliexpress. :DV
http://www.aliexpress.com/item/CLUTCH-CARRIER-ASSEMBLY-FOR-YAMAHA-GRIZZLY-660-WET-CLUTCH-SHOE-CARRIER-2002-2008/32469611327.html?spm=2114.01020208.3.42.Ag3LuV&ws_ab_test=searchweb201556_3_71_72_73_74_75,searchweb201644_5,searchweb201560_9
Till en 660 då ja.